1 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
ארכיון
(צילום: משה גלנץ)
הרב צבי בוקשפן, דיין בהרכב של בית הדין הרבני האזורי בנתניה, שעסק בתביעה בין הורים גרושים לבת 3.5, קרא לבטל את פרקטיקת המשמורת המשותפת בטענה שהיא נוגדת את טובת הילדים ואת גישת ההלכה. עם זאת, הוא נשאר בדעת מיעוט, ושני הדיינים האחרים - הרב יצחק רפפורט והרב יצחק הדאיה – קיבלו את בקשת האב להרחבת הסדרי השהות הזמניים עם הקטינה.
לפי דעת הרוב נקבע שיש להרחיב את זמני השהות בהדרגה כך שהילדה תשהה אצל האב פעמיים באמצע השבוע, ביום שני מסיום המסגרת החינוכית ועד לשעה 20:00, ובימי רביעי מסיום המסגרת החינוכית ועד תחילת המסגרת החינוכית למחרת. כמו כן, בכל סוף שבוע שני האב ייקח את הילדה מסיום המסגרת החינוכית ביום שישי ויחזיר אותה ביום ראשון למסגרת החינוכית.
הרב בוקשפן, שכתב את דעת המיעוט, סבר שההחלטה להרחיב את זמני השהות היא חלק מהמגמה בשנים האחרונות לביטול עקרון חזקת הגיל הרך. לדבריו, לרוב המטרה היא להגיע בהמשך לקביעת "משמורת משותפת" והסדרי שהות שוויוניים בין ההורים. הוא הוסיף כי מגמה זו מבוססת על אג'נדה שמקורה בטעות.
עו"ד גילה עיניעו"ד גילה עיני
לדבריו, המגמה לחתור למשמורת משותפת שינתה את המציאות שהייתה מקובלת לאורך שנים, לפיה ילדים צריכים שהות קבועה בבית אחד. הוא מתח ביקורת על המציאות שלפיה כיום חי הילד בין שני בתים נפרדים. הוא טען שמעבר לכך שמדובר בתפיסה חדשה שהשלכותיה על הקטינים לטווח הארוך עדיין לא נבדקו, היא נשללת בהחלטיות על ידי רבים מהמומחים. לדעתם, הנדודים מבית לבית פוגעים ביציבות הילד, בהתפתחות שלו ובבניית איתנות נפשית ארוכת טווח.
הוא הוסיף שגם לו קיבל את גישת המצדדים במשמורת משותפת, אין מקום ליישם גישה זו בשנותיהם הראשונות של הילדים. אז יש ליצור יציבות בחייהם, תוך מתן משקל לקשר ולמסירות האימהית הטבעית. הוא הדגיש שהסדרי שהות פעמיים-שלוש בשבוע במשך שלש שעות איכותיות עם האב, מהווים קשר משמעותי.
הוא ציין כי לפי ההלכה, טובתו האמיתית של קטין במצבים רגילים היא היותו בבית אחד - הבת אצל האם, והבן עד גיל שש אצל האם ומשם והלאה אצל האב. "אל לנו לעקור דברי אלוהים חיים", כתב. אולם כאמור, בסופו של דבר בקשת האב התקבלה בהתאם לדעת הרוב וזמני השהות הורחבו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד קרן הכהן • ב"כ האב: עו"ד איריס מנור • עו"ד גילה עיני עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין