1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לתעבורה בצפת זיכה לאחרונה מחמת הספק נהג שהואשם בנהיגה תחת השפעת סמים על בסיס בדיקת שתן שנמצאו בה שרידי קנאביס וכישלון בבדיקת מאפיינים. השופטת ג'ידא עספור שאהין מצאה כשלים ומחדלי חקירה רבים בתיק ופסלה את דגימת השתן שנלקחה על סמך חוש הריח של אחד השוטרים ואף שלא אותרו סמים ברכב.
בכתב האישום שהוגש נגד הנהג נטען כי במרץ 2019 הוא נסע בכביש 89 ובסמוך למחסום אליפלט נעצר לבדיקה אקראית. אחד השוטרים הריח לטענתו ריח חזק של חשיש וראה גוש חום בתוך חבילת טבק, ולפיכך נטל מהנאשם בדיקת שתן שנמצאו בה שרידי קנאביס. עוד נטען כי הנאשם נכשל בבדיקת מאפיינים כשהתנדנד בעמידה, בהליכה על קו ישר ובמבחן הבאת האצבע לאף, וטעה בספירת הצעדים.
הנאשם כפר במיוחס לו וטען שלא עישן בסמוך לנהיגה ועובדה שבסופו של דבר לא נמצאו ברכב סמים. עוד הוא טען כי לא זכור לו שעשו לו בדיקת מאפיינים.
השופטת ג'ידא עספור שאהין החליטה לזכות אותו מחמת הספק בשל מחדלי חקירה וכשלים רבים בתיק. היא פסלה את דגימת השתן לאחר שקבעה שנלקחה ללא סיבה מוצדקת, שכן לא היה שום דבר שיעורר חשד סביר לנהיגה תחת השפעת סמים.
בהקשר הזה היא ציינה שהיא לא שוכנעה שהשוטר שעצר את הרכב הריח סמים, להבדיל מטבק, והעובדה היא שבסופו של דבר לא נתפסו סמים ברכב.
עוד נקבע כי אין שום ראיה לכך שהנאשם אכן עבר בדיקת מאפיינים תוך שהפנתה לעדויות השוטרים המעורבים שכלל לא זכרו שבוצעה ולסתירות שונות בעדויות שלהם ובדו"ח. כך למשל צוין כי בדו"ח נכתב שהנאשם סירב למסור בדיקת שתן והעבירה שמיוחסת לו היא נהיגה תחת השפעה בשל סירוב, כשבפועל אין מחלוקת שהוא הסכים וביצע בדיקה.
כמו כן הפנתה השופטת למחדלים נוספים, כמו העובדה שהנאשם לא הוזהר בחקירתו שהוא חשוד בנהיגה תחת השפעת סמים והימנעות מגביית הודעה מנוסע נוסף שנכח ברכב אף שעדותו יכולה הייתה לשפוך אור על האירוע.
ללא בדיקת שתן או כישלון בבדיקת מאפיינים, קבעה השופטת, אין כל ראיה לכך שהנאשם נהג תחת השפעת סמים. במילים אחרות, הכשלים הרבים ומחדלי החקירה "כרסמו בחומר הראיות" ולא מאפשרים לקבוע שהמדינה עמדה בנטל ההוכחה.
• לקריאת הכרעת הדין המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות המייצגים לא צוינו בהכרעת הדין • עו"ד איתן קנול עוסק בתעבורה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין