חברת Match Group, LLC, הבעלים של טינדר, מבקשת מבית המשפט לדחות בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בספטמבר, במסגרתה נטען כי חלק מהמשתמשים של טינדר מופלים על בסיס גיל. בתגובתה לבקשה לייצוגית מגלה חברת האם כי לאחרונה טינדר בחרה לבצע שינוי גלובלי בשיטת התמחור שלה - וחדלה ממתן הנחה למשתמשים צעירים.
טינדר היא פלטפורמה פופולרית ביותר בקרב הציבור בארץ, וישראלים רבים עושים שימוש הן בשירותים החינמיים שלה, והן בשירותים שהיא מציעה בתשלום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
טינדר
טינדר
טינדר
(צילום: Shutterstock)
הבקשה לייצוגית הוגשה בספטמבר שעבר על ידי ישראלית, שהייתה אז בת 36, אשר עושה שימוש בטינדר. האחרונה טענה כי חלק מהמשתמשים של טינדר מופלים על בסיס גיל. בין השאר טענה המבקשת באמצעות עו"ד רונן עדיני כי "אפליה זו מתרחשת בשירותים בתשלום שמשווקות המשיבות ללקוחותיהן, ובאה לידי ביטוי בכך שהן גובות מלקוחותיהן שגילם 29 ומעלה - מחיר גבוה פי שניים בממוצע ביחס למשתמשים צעירים מהם שגילם מתחת ל-29 - בעבור אותם השירותים בדיוק".
בתגובה שהגישה בעלי החברה, נטען כי טינדר העניקה הנחה ברכישת שירותי פרמיום למשתמשים צעירים, ועובדה זו הייתה ידועה וגלויה. "ההנחה למשתמשים צעירים ניתנה מתוך כוונה לסייע להם, בשל העובדה שאלה בעלי תקציב מוגבל יותר באופן טיפוסי. קודם להשקת שירות הפרמיום הראשון, טינדר ביצעה מחקר שממנו עלה כי משתמשים צעירים אמנם מעוניינים מאוד להשתמש בשירותי הפרמיום, אולם הנכונות שלהם לשלם עבור שירותים אלה הייתה נמוכה יותר עקב מצבם הכלכלי. באמצעות מתן ההנחה, שיעור גבוה יותר של משתמשים צעירים היו יכולים לרכוש שירותי פרמיום ולהעצים את חווית השימוש שלהם ושל יתר המשתמשים בטינדר".
עוד נטען בתגובה כי "לאחרונה טינדר בחרה לבצע שינוי גלובלי בשיטת התמחור שלה, ובכלל זאת חדלה ממתן ההנחה למשתמשים צעירים. בישראל הנחה זו הופסקה במהלך חודש ספטמבר 2021, ועתה משהופסק מתן ההנחות למשתמשים צעירים, כל משתמש בטינדר המעוניין לרכוש שירות פרמיום נדרש לשלם את המחיר הרגיל עבור השירות, קרי את המחיר שקודם לכן נגבה ממשתמשים בני 29 ומעלה. יצוין כי השינוי הגלובלי במדיניות התמחור נעשה משיקולים מסחריים, כאשר לא חל כל שינוי בעמדה הברורה ולפיה מדיניות זו הייתה ועודנה חוקית. שינוי מדיניות התמחור אינו מהווה 'הודאה' מצד מי מהמשיבות בדבר נכונות איזו מהטענות חסרות היסוד בבקשת האישור ואין לראות בו ככזה".
עוד נטען כי השימוש בטינדר, בחינם או בתשלום, היה והינו זמין לשימוש כל אדם, ללא קשר לגילו ולא יכולה להישמע כל טענה לקיומה של הפליה אסורה. תגובתה של הבעלים של טינדר הוגשה על ידי עוה"ד שירלי קציר ואמיר ורון ממשרד פישר ושות'.
2 צפייה בגלריה
היכרות בטינדר
היכרות בטינדר
(צילום: Shutterstock)

314 שקל ל"מבוגר" לעומת 192 שקל ל"צעיר"

כאמור, בחודש ספטמבר הוגשה הבקשה לתביעה ייצוגית, כאשר הנזק הקבוצתי הוערך בכ-43 מיליון שקל, ואילו הנזק האישי של המבקשת הינו 323 שקל. שירותי התשלום של טינדר כוללים, על פי הבקשה שהוגשה, את "טינדר פלוס" שהושק בתחילת שנת 2015, "טינדר גולד" שהושק בקיץ 2017, ו-"טינדר פלטינום" שהושק בסוף שנת 2020. שירותים אלה, נטען, כוללים למשל שימוש בלתי מוגבל בתוכנה המאפשרת החלקה ימינה (לצורך ביצוע התאמות), יידוע המשתמש אילו משתמשים התעניינו בפרופיל שלו, אפשרות לבטל לייק שנעשה בשוגג, אפשרות להבליט את הפרופיל של המשתמש אצל משתמשים אחרים ועוד.
המבקשת ציינה במסגרת הבקשה כי היא משתמשת בשירותי הבסיס של טינדר מזה מספר שנים, והחל מחודש יולי 2021 גם בשירותי "טינדר גולד", בעלות של 314.90 שקל ל-6 חודשים, במטרה להגדיל את החשיפה לפרופיל המשתמש שלה ובכך להגדיל את סיכוייה למציאת בן זוג באמצעות טינדר.
אולם, לטענת המבקשת, מי שמתחת לגיל 29 שילם על אותו שירות סכום של 192 שקל בלבד ל-6 חודשים. המבקשת טוענת בבקשה כי מפרסומים שונים ומבדיקתה לגבי חבילות שונות שמציעה החברה, עולה כי ניתן להבחין בנקל כי בעבור שירותי טינדר פלוס (בכל סוגי החבילות), ייאלצו משתמשים שגילם 29 ומעלה לשלם פי שניים יותר ביחס למשתמשים שגילם מתחת ל-29.
עוד נטען כי גם בעבור שירותי טינדר גולד (בכל סוגי החבילות), ייאלצו משתמשים שגילם 29 ומעלה לשלם פי 2 יותר (ואף למעלה מכך), לעומת משתמשים צעירים יותר וכך גם בעבור שירותי טינדר פלטינום.