ח"כית נעמה לזימי, יחד עם 21 חברי כנסת נוספים מהאופוזיציה, פנו ליושב ראש הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, בבקשה להוציא את הסעיפים הנוגעים לתכנון ולבנייה מחוק ההסדרים. על המכתב חתומים בין היתר ח"כית אפרת רייטן, גלעד קריב, יוראי להב הרצנו, יסמין סאקס-פרידמן ונוספים מהמחנה הממלכתי, בהם ח"כית פנינה טמנו שטה ומיכאל ביטון, וחברי כנסת מהמפלגות הערביות חד"ש-תע"ל ורע"מ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"כל תיקוני החקיקה המוצעים מבקשים לשנות מן הקצה אל הקצה את מערכת התכנון והבנייה בישראל. מדובר בהפיכה תכנונית לכל דבר ועניין", נכתב. "התיקונים שעל הפרק יהפכו את מערכת התכנון למערכת לא דמוקרטית, ששיקולים כלכליים מובילים אותה באופן כמעט מוחלט ויבטלו מנגנוני תכנון חשובים שהתגבשו לאורך השנים במטרה להגן על אינטרסים ציבוריים".
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
בין תיקוני החקיקה הנמצאים בפרק התשתיות בחוק ההסדרים, נמצא צמצום מנגנוני שיתוף הציבור והזכות להגיש עררים, מה שעלול להביא לפגיעה בזכויות האזרח והפיכת מערכת התכנון לכזו שמשתיקה קולות שאינם מתיישרים עם מדיניות הממשלה.
בין היתר, התיקונים מצמצמים את כוחה של הרשות המקומית, מבטלים את אפשרות הוועדה לשמירת הסביבה החופית לדון בתוכניות תשתית לאומית או תוכניות מתאר ארציות העוסקות בתשתיות. הדבר הזה, מזהירים חלק מחברי הכנסת, יביא לפגיעה בהגנה על החופים ופגיעה באינטרס הציבורי. תיקון נוסף יביא ליצירת הליך מקוצר לשינוי תכניות תשתית לאומיות ללא שיתוף הציבור.
חלק מתזכירי החוק פורסמו לתקופות קצרות ביותר להערות הציבור. "יש לאפשר לציבור את הזמן להגיב ולדון על תיקוני חקיקה משמעותיים שישפיעו על חייו ואיכות חייו".
יש לציין כי גם פורום ה-15 הביע את התנגדותו לאור הפגיעה בסמכויות הרשויות המקומיות. בנוסף, ארגוני סביבה רבים אמרו כי התיקונים המוצעים יפגעו בסביבה. מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן פנתה לשרים במכתב: "כאשר כבר נהיר לכולנו כי אנו בעיצומם של שני משברים הכרורכים זה בזה, משבר אקלים ומשבר אקולוגי, העלולים לפגוע באיכות ורווחת החיים, ואף מציבים סיכונים של ממש לנזקים לחיי אדם ולרכוש. מתבקש לא רק להימנע מלקדם הצעות מזיקות לאדם ולסביבה, אלא לצעוד קדימה ולקדם החלטות לחיזוק הטבע והחוסן הלאומי שהוא יכול לספק לתושבי הארץ".
לכל אלה מצטרפים מהלכים נוספים, בהם התיקון לחוק אוויר נקי שיאפשר הפעלת תחנות כוח מיושנות. ועדת השרים לענייני חקיקה התכנסה ביום א' ואישרה את קידום התיקון לחוק אוויר נקי, שמאפשרת לחברת ניהול המערכת נגה להתיר לתחנות כוח מזהמות לפעול במצבי סיכון ללא הגבלה סביבתית.
במשרד להגנת הסביבה מסרו כי לפי ההסדר שאושר השבוע בוועדת שרים לחקיקה, לא תהיה אפשרות למשרד להוציא עיצומים למנהל המערכת על היבטים מהותיים הקשורים להפעלת תחנות הכוח שלא במצב סיכון. פרקי הזמן הארוכים והנסיבות שבהן חברת נגה תוכל להורות לתחנות הכוח לפעול בניגוד להיתר הפליטה, בהליך חד-צדדי ומשיקולים שלא מפורסמים לציבור ושלא ניתן לבחון או להעיר עליהם, אינם מייצרים איזון מול הסיכון לציבור ומול סמכויות המשרד.