"באף חוק הסדרים ב-30 השנים האחרונות לא פגשנו בגזרות דרקוניות כאלה לגבי סמכויות התכנון והבנייה של הרשויות המקומיות. אנו חושדים שהמטרה היא לאיין את היכולת של ועדות התכנון והבנייה המקומיות, בדגש על הערים הגדולות, לנהל את הערים שלנו, לתכנן את התשתיות שלהן, את הדיור, את המסחר, התעסוקה והתחבורה". כך טוען בשיחה עם ynet ו"ממון" עו"ד איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15, לקראת השביתה הצפויה היום (א') בוועדות התכנון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
פורום ה-15, בגיבוי השלטון המקומי, הודיע בשבוע שעבר כי הוא צפוי להשבית היום את פעילות ועדות התכנון והבנייה המקומיות בערים הגדולות, על רקע הדרישה להוציא מחוק ההסדרים סעיפים מרכזיים שעוסקים בתשתיות לאומיות, תכנון ובנייה וארנונה, סעיפים שלטענת הפורום הם "פוגעניים ודורסניים" ומאיימים לפגוע בעצמאות הרשויות המקומיות. בשבוע שעבר התריע חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת כי אם לא ימצא פתרון להורדת מחירי הדיור, השלטון המקומי יכריז על סגירת הוועדות לתכנון ובנייה בכל הרשויות עד להודעה חדשה.
גם התאחדות האדריכלים והתאחדות אדריכלי הנוף הצטרפו למאבק ומסרו כי "חוק ההסדרים, שהממשלה מקדמת בימים אלה באופן דורסני, כולל פרק בנושא תכנון ובנייה ופרקים נוספים, אשר פוגעים קשות בסמכויות הרשויות המקומיות בפעילות ועדות התכנון והבנייה, ומתעלמים לחלוטין מהמלצות אנשי המקצוע מתחומי התכנון. התחושה הכללית העולה אצל כל האיגודים העוסקים בתכנון מפעולות הממשלה והכנסת היא שהחקיקה מתקדמת בלי שום התייחסות להערות והתראות מצד השלטון המקומי ומצד גורמים מקצועיים, לרבות פקידות מקצועית ממשלתית. אפילו הערות הפקידות הכי חזקה במדינה - פקידי האוצר - מבוטלות על הסף".
1 צפייה בגלריה
איתן אטיה
איתן אטיה
איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15
(צילום: ינאי יחיאל)
בין היתר, דורש פורום ה-15 להוציא מחוק ההסדרים את סעיף הקמת קרן הארנונה החדשה, שלפי האוצר מטרתה לאזן את חלוקת תשלומי הארנונה בין הרשויות. במסגרת קרן זו, רשויות יקבלו מענק של 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה שניתן מאז 2021, אך המימון יגיע מהפרשת כספי ארנונה שאינה למגורים. המשמעות מבחינת הפורום היא שערים חזקות עם פעילות מסחרית ענפה, יפרישו את עיקר התקציב, מה שיפגע בהכנסותיהן.
עוד טוענים בפורום כי תזכיר חוק ההתחדשות העירונית, לפיו מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יהיה מוסמך להכריז על שטח כמתחם פינוי בינוי, יפגע בדריסת הרגל של העיריות בתחום, שכן לא יהיה צורך בתיאום, אישור או הסכמת העירייה. סעיף נוסף שמטריד את הפורום הוא סעיף המאפשר למדינה לקדם פרויקטים של תשתיות לאומיות בשטח העיריות ללא אישורן.
כיצד סעיפים אלה יפגעו בכם? אטיה מתייחס לפרק התשתיות הלאומיות: "מדובר במתקני התשתיות הלאומיים - ממתקני התפלה, דרך תחנות כוח, מתקני טיפול בפסולת ועוד. הממשלה בעצם מקימה ועדה שתעקוף אותנו ולא תתייחס למגבלות על חוק אוויר נקי שהממשלה עצמה חוקקה, שלא תתייחס לחומרים מסוכנים או מגבלות רעש. הוועדה הזאת לוקחת את כל הסמכויות אליה והיא תוכל להחליט להקים מפעלים בתוך שכונת מגורים או בסמוך לה - בלי להתייחס למגבלות החשובות".
"הממשלה מקימה ועדה שתעקוף אותנו ולא תתייחס למגבלות חוק אוויר נקי שהממשלה עצמה חוקקה, שלא תתייחס לחומרים מסוכנים או מגבלות רעש. במקום לחזק אותנו לוקחים את מה שעוד יש"
"יש פה ביטול היכולת שלנו לנהל, לפתח ולקדם את הערים שלנו", מוסיף אטיה. "במקום לחזק אותנו ולהעניק לנו סמכויות נוספות, כדי שנתקרב ולו בטיפה למקובל בהרכב הסמכויות של ראשי ערים ברחבי העולם, כי ידוע שהשלטון המקומי הכי חלש מבחינת תקציבים, לוקחים את מה שעוד יש". בשורה התחתונה סבורים שם כי ככל שלא יהיו סמכויות לרשויות, התושבים יפגעו מכך.
פורום ה-15 כולל את 15 הערים הגדולות בישראל. בשביתה מתכננות לקחת חלק הערים תל אביב-יפו, גבעתיים, הרצליה, רעננה, כפר סבא, נתניה, אשדוד, באר שבע, חדרה, חולון, חיפה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, אשקלון ורמת השרון.
לדברי אטיה, "פורום ה-15 מונה מעל 40% מאזרחי מדינת ישראל, אבל מדי יום בין 80%-85% מכל אזרחי ישראל עושים שימוש בערים אלה - לצרכי יוממות, לעבודה, לטיפולים רפואיים, לימודים, פנאי, בילוי, ספורט. ראשי הערים, מהנדסי הערים, המנכ"לים והגזברים - כשהם מתככנים את עתיד הדיור בעיר, הם לא מתכננים רק בשביל הרשות עצמה אלא עבור 85% מאזרחי מדינת ישראל בכל רגע נתון. את היכולת הזאת רוצים לקחת. התרענו על זה כבר לפני שלושה חודשים כשהתחילו הטיוטות של חוק ההסדרים, אבל פשוט מצפצפים עלינו צפצוף ארוך ולא תקנו ולו סעיף אחד".
מה צפויה לכלול השביתה? לפי אטיה, הרשויות המקומיות לא יקיימו ישיבות עם יזמים/קבלנים/פקידי ממשלה/נציגי רשות מקרקעי ישראל וכו', "ואם נקבעו ישיבות מומלץ לבטלן/להקפיאן, ללא מענה טלפוני, ללא קבלת קהל, ללא מענה לאימיילים". כמו כן, יושבתו הוועדות המקומיות ופעילותן (לרבות ביטול כל הישיבות המתוכננות של הוועדות המקומיות), מחלקות ואגפי התכנון של העירייה ומהנדס העיר, כולל מחלקות הרישוי. בנוסף לא יונפקו היתרי בנייה, לא יינתנו אישורי תחילת עבודה, לא יסופק מידע תכנוני בבקשות מסירת מידע ולא יימסר אישור/מסמך/מכתב אחר שיזמים/קבלנים/הממשלה יבקשו. העובדים יגיעו למשרדים ויקבלו שכר, אולם כאמור לא יספקו שירותים אלה.
נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, מסר בתגובה לשביתת הערים הגדולות: "זהו גול עצמי של ראשי הערים הגדולות, שפוגעים במתכוון בתושבים שלהם. ראשי הערים הגדולות בישראל לוקחים בשבי את תושבי הערים, שלא יוכלו להיכנס לדירות שלהם שכבר נבנו ואת אלה שבניית הדירות החדשות שלהם תידחה בחודשים ארוכים. דווקא בתקופה של קושי אמיתי לצאת ולבנות דירות חדשות, השביתה הזו תפגע מאוד בהיצע הדירות ותגרום להעלאת מחירי הדירות ושכר הדירה".
סרוגו הזכיר כי מאז אמצע השנה שעברה צנח היקף התחלות הבנייה בישראל ביותר מ-15% ולהערכת ההתאחדות, הוא צפוי לעמוד הרבעון הנוכחי על 15 אלף יחידות דיור או פחות. לדברי סרוגו, הירידות בהתחלות הבנייה של דירות חדשות ימשכו בעיקר על רקע אי הוודאות בענף ובמשק והעלאת הריבית על ידי בנק ישראל. לפיכך הוא מציין כי השביתה היא צעד מוקדם מדי, שכן היא באה עוד לפני דיוני עומק ענייניים בין הממשלה לבין העיריות החזקות בישראל על דרישותיהן.
"דווקא אנחנו יכולים לתווך בין העיריות לבין הקבלנים, ויחד להגיע לכלים שיקדמו מהר יותר תחילת וסיום הבנייה", הוסיף סרוגו. "העיכובים פוגעים קשות בזוגות הצעירים. להשבתה כזו, מצד ראשי הערים, תהיה גם תרומה שלילית באשר להעלאת מחירי הדירות, שדווקא עתה נמצאים בהתמתנות. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה עצירה של ענף הבנייה והתשתיות וכשזה קורה, המחיר שהיא משלמת הוא אדיר".
לדבריו, "הכלכלה הישראלית כולה תלויה בהמשך עבודת הבנייה. ענף הבנייה מהמעסיקים הגדולים במשק, עם מעל 250 אלף עובדים ישראלים, ושיתוקו הוא פגיעה ישירה בהם. הענף הוא גם אחד הלווים הגדולים במשק והיקף האשראי שלו מהמערכת הבנקאית נע סביב טריליון שקל, ולכן שיתוקו הוא פגיעה מסוכנת מאוד ביציבות הבנקים ובמשק כולו".
ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.