בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעת תושב ארה"ב לפי חוק אמנת האג (החזרת ילדים חטופים), להשיב אליו את בנותיו הפעוטות שהגיעו לישראל לביקור לרגל חגי תשרי ונותרו בארץ עם אשתו לשעבר. השופטת לירון זרבל קדשאי דחתה את גרסת האם שלפיה השיגה הסכמה מצד האב, ואת טענתה ששהות הפעוטות במחיצת אביהן, שהודה כי נהג בעברו לצרוך סמים קשים, תסכן אותן.
האב מתגורר בארה"ב מאז 2004 ומנהל משם את עסקיו, בעוד שהאם הצטרפה אליו אחרי נישואים בשלהי 2019. לטענתה ברור היה לשניהם שהמגורים בארה"ב הם זמניים בלבד, וכוונתם הינה להשתקע בישראל עם בנותיהם.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לחיזוק גרסתה היא הציגה מסמך שבו התחייב בעלה לשעבר שלא להתנגד ליציאתה עם הבנות מארה"ב. היא סיפרה שהם הגישו מועמדות להגרלת "מחיר למשתכן" וזכו. גם אימה הצהירה שחתנה לשעבר הבטיח לה שמגוריו בארה"ב זמניים, ושבכוונתו לגדל את נכדותיה בישראל. על רקע האמור, והגם שהוסכם כי ביקורן יהיה קצוב לרגל חגי תשרי בלבד, האם והבנות נשארו בארץ ולא חזרו לארה"ב.
עו"ד רועי חלפוןעו"ד רועי חלפוןללא
בתביעה שהגיש באוקטובר האחרון טען האב כי אסור לתת יד למזימה שרקמה גרושתו להישאר עם בנותיו בישראל. לטענתו הבנות אזרחיות ארה"ב ושם מרכז חייהן. הוא ציין שהגדולה לומדת שם וחבריה לגן תוהים היכן היא. במענה לטענת האם כי השבת הבנות לחיקו תחשוף אותן לנזקים על רקע שימושו בסמים, הוא הבהיר שכיום הוא נקי ועובד מבוקר עד ערב, כך שאין סיבה לדאגה.
ואכן, השופטת זרבל קדשאי פסקה שהאישה לא הוכיחה כוונה משותפת של הצדדים לעזוב את ארה"ב לצמיתות ולעבור לגור בישראל. היא ציינה שאי-התנגדות מצדו לטיול ארעי של האם והבנות מחוץ לגבולות ארה"ב לא מהווה הסכמה להשתקעותן במדינה אחרת. בתוך כך נמצא שהאם הציבה כאולטימטום את חתימת האב על המסמך כתנאי להחזרת הבנות לארה"ב, וגם מסיבה זו אין לקבל את פרשנותה שמדובר בהסכמתו להעתקת המגורים.
טענת האם כי הזוג זכה ב"מחיר למשתכן" נדחתה מאחר שהאם הגישה רק אישור זכאות להיכלל בתוכנית הדיור ואפילו לא הוכח שהם השתתפו בפועל בהגרלה. השופטת סיכמה כי לא הוכחה הסכמה ברורה, קונקרטית וחד-משמעית מצד האב להותרת בנותיו בישראל אחרי ביקורן לתקופת החגים, כך ש"חריג ההסכמה" באמנת האג אינו מתקיים.
עוד היא הוסיפה שלא מתקיים חריג אחר, או חשש שהחזרת הפעוטות לאביהן תחשוף אותן לנזק פסיכולוגי, או תעמיד אותן בדרך אחרת במצב בלתי נסבל. לדבריה, האב הודה אמנם בשימוש ספורדי בסמים ובאלימות כלפי האם, אך לא הוכח שהוא "נרקומן" או שהיה אלים כלפי הבנות. בנסיבות אלה נקבע שהפעוטות ישובו לארה"ב תוך חודש, ושהאם תשלם לאב הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד גלית ביטון לנקרי • ב"כ האם: עו"ד דליה אבני וינשטיין • עו"ד רועי חלפון עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין