העצמאים מחו - רשות המיסים האריכה עד סוף השנה את התקופה לביצוע הסדר תשלומים מורחב להשבת מענקי קורונה ששולמו ללא עמידה בתנאי החוק. כך לפי הודעה שפירסמה היום (ד') הרשות. הסכום המדוייק שניתן כסיוע לאלו שלא עמדו בתנאים אינו ידוע, אך לפי הערכות מדובר במיליארדי שקלים. מתחילת הקורונה שילמה רשות המיסים מענקים לעצמאים ולבעלי שליטה בסך כולל של 37.5 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר במי שביקש וקיבל מענק סיוע לתקופת הקורונה ולא עמד בתנאים שנקבעו בחוק, כאשר במהלך תקופה זו יתאפשר ביצוע הסדר מיוחד של פריסת תשלומים ללא ריבית להחזרת המענקים, כשהתשלום האחרון יתקבל עד סוף שנת 2022.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
זאת לאחר שבמטרה לתת לעסקים מענה מיידי שילמה רשות המיסים את מענקי הסיוע לעצמאים ולבעלי שליטה ומענקי הסיוע לעסק קטן על סמך הצהרות המבקשים, לפיהן הייתה להם ירידת המחזורים הנדרשת בחוק לצורך הזכאות למענק.
בראשית חודש יוני נפתחה באזור האישי באתר רשות המיסים מערכת ייעודית המציגה למבקש את כל המענקים ששולמו לו, את הירידה במחזורים שנדרשה בחוק ואת הירידה שהוא חווה בפועל.
ברשות המיסים מסבירים כי "במקרה של מענקים ששולמו ביתר, כשעל פניו לא קיימת זכאות לפי התנאים שנקבעו בחוק, מוצגות מספר אפשרויות להשבת הכספים באתר ובנוסף, הסדר פריסה נוח של מלוא סכום החוב בתשלומים שווים חודשיים ללא ריבית שפריסתם תסתיים לא יאוחר מיום 31.12.2022 אותו ניתן לבצע מעתה, כאמור עד סוף השנה באמצעות פניה למשרד השומה או המייצג".
זוהי לא הפעם הראשונה שדורשים ברשות החזרים על מענקים שניתו שלא כדין. בסוף השנה שעברה פנתה רשות המיסים אל כ-150 עצמאים שקיבלו מענקי פיצוי על הפסדים במהלך המשבר ודרשה מהם להחזיר את המענקים. זאת, לאחר שבדיקה שנערכה ברשות העלתה כי לחלק מהם לא הגיעו המענקים או שהם שולמו להם ביתר, שכן הפסדיהם היו נמוכים מהתנאים המזכים במענק.
כפי שנודע, בחלק קטן מהמקרים התברר שעצמאים אחדים הרוויחו השנה אף יותר מאשר בשנת 2019, כפי שציין גורם ברשות המיסים. "איש לא רוצה שייווצר מצב שמענקים ישולמו למי שלא מגיע להם. פנינו ברגישות רבה לאותם עצמאים וביקשנו שיחזירו כספים שניתנו להם אף שלא הגיעו להם", אמר הגורם ברשות המיסים. "עדיף שעצמאי יחזיר כעת 200 אלף שקל מאשר בעוד חצי שנה או שנה סכום גבוה בהרבה, שיישא ריבית והצמדה".