רשות המיסים פנתה בשבועות האחרונים אל כ-150 עצמאים שקיבלו מענקי פיצוי על הפסדים מאז פרוץ משבר הקורונה - ודרשה מהם להחזיר את הכספים שקיבלו. לדברי גורם בכיר ברשות, מתברר שעשרות עצמאים דרשו לקבל את הכספים על סמך הפסדים שנגרמו להם השנה לעומת השנה שעברה. אולם, בדיקה שנעשתה ברשות המיסים העלתה כי לחלק מהם לא הגיעו המענקים או שהם שולמו להם ביתר, שכן הפסדיהם היו נמוכים מהתנאים המזכים במענק.
כפי שנודע, בחלק קטן מהמקרים התברר שעצמאים אחדים הרוויחו השנה אף יותר מאשר בשנת 2019, כפי שציין גורם ברשות המיסים. "איש לא רוצה שייווצר מצב שמענקים ישולמו למי שלא מגיע להם. פנינו ברגישות רבה לאותם עצמאים וביקשנו שיחזירו כספים שניתנו להם אף שלא הגיעו להם", אמר הגורם ברשות המיסים. "עדיף שעצמאי יחזיר כעת 200 אלף שקל מאשר בעוד חצי שנה או שנה סכום גבוה בהרבה, שיישא ריבית והצמדה".
1 צפייה בגלריה
מחאה עצמאים תל אביב דרישה לפתוח את חנויות הרחוב
מחאה עצמאים תל אביב דרישה לפתוח את חנויות הרחוב
מחאת עצמאים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
רשות המיסים אף יצרה באתר הרשות מתן אפשרות למי שהבחין כי קיבל כספים מעבר למה שהגיע ממנו, גם אם מתוך טעות - להחזיר את הכסף בפעולה פשוטה, ללא שום ריבית או קנסות, לרשות המיסים.
על פי ההערכה בסופן של ההתחשבנויות יתברר שכמה מאות עצמאים, לכל היותר, קיבלו מענקים בסכומים גבוהים מהמגיע להם ועליהם יהיה להחזיר אותם לקופת המדינה. לעצמאים יהיו 90 ימים להחזיר את הכספים שקיבלו מעבר למגיע להם.
נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, אמר בתגובה לדרישת ההחזרים על הוצאות קבועות כי "זאת דרישה הזויה ומבישה, שזה ממש בלתי נתפס. המדינה עוד בסגר, עשרות אלפי עסקים סגורים, העצמאים ללא עבודה, בעלי עסקים רואים לנגד עיניהם מפעלי חיים קורסים, בלי אופק ובלי תקווה, ורשות המיסים מוציאה דרישה להחזרי כספים עם איומי עיקולים קנסות? הם השתגעו? איפה החמלה וההיגיון של הממשלה המנופחת הזאת".
דוברת רשות המיסים הגיבה כי "רשות המיסים שלחה מכתבי החלטה בתיקים בהם הסתיים הטיפול. מדובר בכמה עשרות מקרים בהם נדרש החזר עבור מקדמות ששולמו ביתר או החזר עבור מקדמות ששולמו בגין בקשות שנדחו בשל אי עמידה בתנאי הזכאות שנקבעו בחוק. הבדיקה והדרישה להחזר המקדמה תואמת את הנחיית מבקר המדינה לדרוש החזר במקום בו לא קיימת זכאות למענקים".
השבוע קבע מבקר המדינה בדו"ח מפורט שהוציא על פעילות רשות המיסים בימי משבר הקורונה, כי המענקים בפעימות הראשונה והשנייה ניתנו מבלי שנבדקה הצהרת המקבלים בדבר ירידה של 25% במחזור העסקים שלהם לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019, "ואין ודאות כי הנושא ייבדק אף בדיעבד". המבקר הוסיף כי במצב זה ייתכן שהיו בין מקבלי המענקים מי ששיעור הירידה במחזור העסקים שלהם היה למעשה פחות מ-25% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019, ולכן הם לא היו זכאים כלל למענק שקיבלו.
בנוסף קבע המבקר כי בקריטריונים לקבלת המענקים שפורסמו היו מספר עיוותים, שפגעו באפשרות של כמה קבוצות עצמאים ועסקים לקבל את המענקים שנקבעו. על אלה ניתן למנות את 104.5 אלף בעלי השליטה ש"נשכחו" בפעימה הראשונה וגם עסקים שהפסידו בשנת 2018, שנה שצריך היה להשוות אליה את מצב העסק בעת משבר הקורונה בשנת 2020.
פורסם לראשונה: 23:12, 27.10.20