שמונה חודשים לאחר אישור חוק ההסדרים, אושרה היום (ב') באיחור רב התוכנית לעידוד שכירות ארוכת טווח והיא תצא לדרך, כך מקווים לפחות במשרד האוצר, כבר בימים הקרובים. מטרת התוכנית היא שעשרות אלפי יחידות דיור יבנו בשנים הבאות לטובת שכירות ארוכת טווח, בתמורה להטבות מס שיינתנו ליזמים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה אישרה את המסלול שעבר בחוק ההסדרים האחרון וכולל הטבות מס לחברות וליחידים אשר יקימו פרוייקטי מגורים בהם שני-שליש מהדירות או 10 דירות לפחות - הגבוה מביניהם - יעמדו להשכרה לתקופה של 15 שנים לכל הפחות. הדיירים בפרויקטים אלו יזכו לחוזי שכירות לתקופה מצטברת של 10 שנים לכל הפחות, ועל אותם חוזים תחול הגבלה על עדכון שכר הדירה וודאות לגובה התשלום לאורך כל תקופת החוזה.
1 צפייה בגלריה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
(צילום: ירון ברנר)
המסלול בנוי כך שככל שהבעלים יעמידו את הנכס לתקופת השכרה ארוכה יותר, כך הטבות המס יהיו משמעותיות יותר בהתאם למודל שנקבע:
  • ב-5 השנים הראשונות תזכה החברה המשכירה למס חברות מופחת בשיעור של 11%, במקום שיעור של 23% כיום (שיעור מופחת של 29% עבור יחידים).
  • לאחר 5 שנים ועד 10 שנים למס חברות מופחת בשיעור של 9% (27.5% עבור יחידים).
  • אחרי 10 שנים ועד 15 שנה לשיעור של 7% (25.5% עבור יחידים).
  • מי שתמשיך להשכיר את הבניין לעד 20 שנה ומעלה תזכה למס חברות מופחת בשיעור של 5% בלבד (24% עבור יחידים).
כמו כן, המסלול החדש מאפשר למכור את הפרויקטים בשלמותם למי שימשיך להשכיר את הפרויקט בהתאם לתנאים הקבועים בחוק וכדומה למדינות רבות ב-OECD. כך, המסלול מעודד שוק משני לפרויקטים להשכרה ארוכת טווח ומגדיל את הכדאיות הכלכלית לפרויקטים אלו. בנוסף, במסגרת הרפורמה קיים מסלול ייחודי לפריפריה וליישובי המיעוטים שיעודד פרויקטים גם ביישובים אלו.
התוכנית, שנחשבה כאחד החשובות לפתרון מצוקת הדיור, עוכבה למעשה חודשים רבים עד שרק עתה אושרה סופית למרות שנכללה בחוק ההסדרים ואושרה בחקיקה בכנסת. מדובר בעוד עיכוב בלתי מוסבר של אישור תוכניות בתחום הנדל"ן שחלקן מתעכב כבר חודשים רבים וחלקן לא הובאו כלל לחקיקה טרם פיזור הכנסת.
מאז אושר המסלול החדש במסגרת חוק ההסדרים טוענים באוצר שיש כבר התעניינות רבה מיזמים, וצפוי כי בשנים הקרובות התוכנית החדשה תעודד בנייה של עשרות אלפי דירות להשכרה ארוכת טווח בכל רחבי הארץ.
שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר כי "מדובר בבשורה אמיתית שתאפשר לשוכרים ודאות וביטחון לשכור דירה לטווח ארוך, כמו בעולם. המהלך שיוצא לדרך היום יהפוך את השכירות ארוכת-הטווח בישראל לכדאית ליזמים תוך מתן הטבות מס לצד הגנה על השוכרים".