הקרן לחלוקת כספי תובענות ייצוגיות, שהחלה לפעול לפני כארבע שנים, צוברת כסף ומקצה אותו לציבור: בסך הכל הופקדו בקרן מהקמתה כ-204 מיליון שקל לחלוקה. מתוך הסכום הזה הקצתה הוועדה לציבור 152 מיליון שקל.

הכספים האלה יחולקו לציבור בוודאות, אבל בשלב הזה טרם חולקו כל 152 מיליון השקל לעמותות מאחר שברגע שהקרן מקצה לגוף מיליון שקל, למשל, היא לא נותנת לו את כל הכסף: יש מנגנוני חלוקה. מדובר בהקצאה של כ-75% מהכספים שהתקבלו בקרן, אבל 25% מהכספים שהתקבלו ממתינים לחלוקה ולהקצאה. עם פרוץ משבר הקורונה חילקה הוועדה האחראית על חלוקת הכספים מטעם הקרן יותר מ-35 מיליון שקל באופן שאיפשר להזרים כסף במהירות וביעילות לבתי החולים ולמטרות רווחה.
2 צפייה בגלריה
כסף. אילוסטרציה
כסף. אילוסטרציה
הקרן פועלת להקצות את הכספים למטרות ציבוריות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הקרן לחלוקת כספים שנפסקו כסעד בתובענות ייצוגיות הוקמה בתיקון 10 לחוק תובענות ייצוגיות. פסקי דין בתביעות ייצוגיות כוללים במקרים רבים גם סכום שנפסק לטובת הציבור, אך לעתים אי-אפשר לאתר את הנפגעים, ולעתים הסכום לכל אזרח נמוך מאוד. בעבר הסכומים שנפסקו לציבור הועברו לעמותות, אך עלתה הטענה שבמקרים מסוימים הם מגיעים לעמותות קרובות לנתבעים (שאמורים להעביר את הכסף). כדי למנוע זאת הוקמה באמצעות תיקון לחוק קרן בראשות השופטת בדימוס שולמית דותן שתחלק את הכספים.
הוועדה מחלקת את הכספים בדרך של פרסום "קולות קוראים": הוועדה קוראת לגופים להגיש בקשה לקידום פרויקט בנושא מסוים. לאחר בחינת הבקשות הקרן מחליטה לאילו גופים ופרויקטים להקצות את הכספים. כך, למשל, פורסמו קולות קוראים למתן כוח עזר לצוותי קורונה בסך כ-2.2 מיליון שקל, קמפיין למניעת עישון לצעירים בני 21-12 בכ-4 מיליון שקל, הקמה ותפעול של מרכזי טיפול הוליסטי לאנשים על רצף ההתמכרות להימורים בכ-10.5 מיליון שקל, שילובם של אנשים עם מוגבלות בפעילות תרבות או ספורט, ועוד.
מהוועדה נמסר כי היא מבקשת לקדם מיזמים חדשניים לטובת הציבור או לסייע בנושאים שלעתים אינם מטופלים דיים על ידי גורמים אחרים. כך, למשל, חילקה הוועדה כספים לפרויקטים שמטרתם שילוב תעסוקתי של יוצאי ויוצאות מעגל הזנות.
לדברי השופטת בדימוס דותן, "ממועד הקמתה, וביתר שאת בחודשים האחרונים, הוועדה פועלת להגשמת הייעודים שקבעו בתי המשפט, והיא הקציבה לקידום מטרות ציבוריות כ-152 מיליון שקל. מתחילת 2021 פרסמה הוועדה קולות קוראים בכ-65 מיליון שקל. לחשבון הקרן מופקדים כספים לפי פסקי הדין והחלטות בתי המשפט בתובענות ייצוגיות, והקרן פועלת להקצות את הכספים למטרות ציבוריות בהתאם לייעודים שקבעו בתי המשפט".