הסכם פשרה בייצוגית: החברות קווי תעופה, גוליבר והדקה ה-90 יחויבו להחזיר מעתה לצרכנים מיסי נמל - אם החליטו שלא לטוס או ביטלו את טיסתם. מדובר באגרות שנגבות מנוסעים בעת רכישת חופשה בחו"ל, שמשולמות לרשויות בארץ ובחו"ל רק כשהנוסע עובר בנמלי התעופה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההחלטה התקבלה בשלושה הסכמי פשרה שאישר בית המשפט המחוזי מרכז, בשתי תביעות ייצוגיות: האחת נגד הדקה ה-90 והשנייה נגד גוליבר וקווי חופשה. את החברות תבעו צרכן וצרכנית שיוצגו על ידי עו"ד אסף כהן.
1 צפייה בגלריה
נתב"ג בזמן הסגר השלישי
נתב"ג בזמן הסגר השלישי
צרכנים שלא התייצבו לטיסה יקבלו החזר על מיסי נמל ואגרות
(צילום: שמוליק דודפור)
רק חברה אחת, קווי חופשה, נתבקשה לפצות צרכנים, אך במנגנון של מתן הנחות לרוכשים חדשים. כלומר, היא לא תחזיר כסף ללקוחות מהם גבתה מסי הנמל שלא הושבו. נקבע שקווי חופשה תאפשר ללקוחות הנחות בשווי כולל של 400 אלף שקל. במשך שנתיים החברה תיתן לנוסעים הנחה של 80 שקל או 5% ממחיר הטיסה או חבילת הנופש הנקוב באתר האינטרנט שלה.
מדובר בפשרה פושרת, שכן לא נקבע כי החברה תחזיר החזר כספי לנוסעים שמסי הנמל נגבו מהם, למרות שלא טסו, אך בית המשפט התחשב בחברה כשאישר את ההסכם, בשל משבר הקורונה שפגע בעסקי התעופה. התובעת הייצוגית תקבל 10,000 שקל, ושכר הטרחה לבא כוחה יעמוד על 100 אלף שקל.
בנוסף, החברה מתחייבת לעדכן מעתה והלאה באתר וליידע את לקוחותיה בדבר הזכות שמגיעה להם לקבל חזרה את מיסי הנמל ששילמו במסגרת הזמנת הטיסה או החופשה, במקרה שלא יעלו לטיסה.
התובעת הייצוגית טענה בתביעה כי רכשה שלוש חבילות נופש ושילמה 608.12 שקל מיסי נמל, 17% מסכום הקנייה, סכום שהיה חבוי בסכום ההזמנה הכולל, עבר שלושה כרטיסי טיסה. כשביקשה החזר מיסי נמל עבור אי התייצבות לטיסה, היא סורבה. התובעת ביקשה שקווי חופשה וגוליבר יפצו את הציבור ב-4.2 מיליון שקל כל אחת. גם הבקשה לתביעה ייצוגית נגד הדקה ה-90 הוגשה על סכום דומה.
לגבי הדקה ה-90 וגוליבר, נקבע כי שתי החברות מתחייבות לשנות את תנאי ההזמנה שלהן כך שיידעו את הלקוחות בדבר זכותם לקבל בחזרה את מיסי הנמל ששילמו במקרה שלא התייצבו לטיסה. מידע בנושא יופיע בצורת שאלות ותשובות באתרי האינטרנט שלהן. כמו כן, כל אחד מהעובדים קיבל הודעת רענון בנושא.
הסיבה בגינה הדקה ה-90 וגוליבר לא יתנו הנחות ללקוחות היא שהחברות האלה לא מחזיקות בידיהן את מיסי הנמל ולטענתן, חברות התעופה לא מיידעות אותן אם נוסע הגיע או לא הגיע לטיסה.
תביעה דומה נוספת מתנהלת נגד חברת אל על. בית המשפט אישר ייצוגית נגדה וכרגע מתנהל הליך גישור לקראת גיבוש הסכם פשרה.