1 צפייה בגלריה
כסף. אילוסטרציה
כסף. אילוסטרציה
כסף. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
יתרת תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור בישראל עלתה ברבעון השני של 2021 בכ-200 מיליארד שקל, לרמה של כ-4.7 טריליון שקל. מדובר בקצב גידול שנתי של 17.5%, לעומת גידול של 3% בתקופה המקבילה אשתקד ושל 7.4% בלבד ברבעון השני של 2019, טרם פרוץ משבר הקורונה. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ד') בנק ישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הודעת הבנק, במהלך הרבעון השני עלו יתרות החזקות הציבור בכל הרכיבים בתיק, אולם בלטה במיוחד העלייה ביתרת המניות בארץ (10.5%), ביתרת המזומן והפיקדונות (3.7%) וביתרת ההשקעות בחו"ל (3.5%). יחד עם זאת, ברבעון הראשון של השנה הנוכחית עלו יתרות תיק הנכסים הפיננסיים שבידי הציבור אף יותר, בשיעור שנתי של 18.5%.
בבנק מייחסים את העלייה ביתרת ההחזקות במניות בארץ בעיקר לעליות המחירים ולהשקעות נטו ומציינים כי העלייה ביתרת המזומן והפיקדונות תואמת למגמת העלייה ברכיב זה שהחלה עוד בשנת 2020. כעת יתרת המזומן וההפקדות עומדת על סך של כ-1.7 טריליון שקל.
גורם נוסף שהשפיע על תיק הנכסים הפיננסיים של הישראלים היה כמובן התחזקות שער השקל אל מול הדולר. לפי בנק ישראל, הגידול ביתרת ההשקעות בחו"ל מקורו ביתרת המניות בחו"ל, שעלתה בכ-32 מיליארד שקל (5.7%) ועמדה בסוף הרביע על כ-597 מיליארדי שקל. עלייה זו נבעה משילוב של עליות מחירים לצד השקעות נטו של כשמונה מיליארדי שקל, אשר קוזזו בחלקן כתוצאה מייסוף השקל מול הדולר.
לעומת זאת, יתרת האג"ח הסחירות (חברות וממשלתיות) בחו"ל ירדה בכשישה מיליארד שקל (3.4%-) ועמדה בסופו על כ-178 מיליארד שקל. הירידה נבעה הן ממימושים נטו בהיקף של כשלושה מיליארד שקל והן מייסוף השקל מול הדולר.
מהנתונים עוד עולה כי גם יתרת התיק המנוהל בידי המשקיעים המוסדיים עלתה ברבעון השני של 2021 בכ-93 מיליארד שקל, שהם 4.4%, ועמדה בסופו על כ-2.22 טריליון שקל. במקביל, שיעור החשיפה של הגופים המוסדיים לנכסים זרים עלה במהלך הרבעון בכ-0.8%, בעוד שיעור החשיפה למט"ח ירד בכ-0.6%.
כמו כן, סך היקף התיק המנוהל באמצעות קרנות נאמנות בארץ עלה גם הוא בכ-22 מיליארד שקל (6.2%) והגיע לסך כולל של כ-373 מיליארד שקל.