1 צפייה בגלריה
 בית משפט
 בית משפט
אילוסטרציה
( אילוסטרציה: Shutterstock)
שופטת המחוזי בחיפה ישראלה קראי-גירון קיבלה לאחרונה בקשה של נאמן בתיק פשיטת רגל לשנות תוכנית פירעון שאושרה לפני כחצי שנה: החייבת הייתה אמורה לקבל הפטר בכפוף לכיסוי מלוא החוב באמצעות הפקדת 90 אלף שקלים תוך חמש שנים, בתוספת כספים שיישארו ממימוש הדירה שלה בהוצאה לפועל. אלא שאז התגלה שהחייבת לא תקבל דבר ממימוש הדירה, ועל כן נקבע כי במקום זאת יהיה עליה להפקיד כספים שצברה בקרן השתלמות.
ביוני 2021 קיבלו הנאמן, החייבת וכונס הנכסים הרשמי תוכנית פירעון שהציע בית המשפט. לפי התוכנית החייבת תוכרז פושטת רגל ותקבל הפטר אחרי שתפקיד 90 אלף שקלים ב-60 תשלומים, בנוסף לכספים שיישארו ממימוש הדירה שלה ושל בעלה בהוצאה לפועל, עד לסכום שיספיק לתשלום של 100% דיבידנד לנושים.
ההנחה הייתה שלחייבת יש 33 אלף שקל שקיבלה בירושה מהוריה ותוכל לעמוד בעוד 36 תשלומים של 1,000 שקלים בחודש. כך, בתוספת הכספים שתקבל ממכירת הדירה, יקבלו הנושים את מלוא הכספים שמגיעים להם. בעקבות זאת גם הוחלט שלא לממש קרן השתלמות על שם החייבת שאמורה להפוך נזילה בעוד כמה חודשים.
עו"ד שי שמשעו"ד שי שמששני רייך
אלא שאז התברר שהחייבת לא תקבל דבר ממכירת הדירה ובעקבות זאת הגיש הנאמן בקשה בתיק לשינוי תוכנית הפירעון המאושרת באמצעות הוראה להוסיף גם את קרן ההשתלמות לקופה. הנאמן הדגיש כי ההסכמות שלו ושל הכונס הרשמי להצעת בית המשפט התבססה על כך שהמכירה יישאר סכום שיאפשר לנושים לקבל 100% דיבידנד, ואילו במצב הנוכחי, ללא כספי הקרן לא יתקבל דיבידנד כזה.
החייבת התנגדה וטענה כי הסיכום היה שקרן ההשתלמות שלה מחוץ להסדר. היא הוסיפה כי מעולם לא הסכימה לשלם 100% דיבידנד לנושים והנאמן גם לא דרש זאת. עוד היא הוסיפה כי כבר במועד אישור תוכנית הפירעון לא הייתה ודאות לגבי היתרה שתישאר לאחר מימוש הדירה.
אבל השופטת ישראלה קראי-גירון קיבלה את עמדת הנאמן והפנתה לכך שבהסכמות נכתב במפורש שתפקיד את מלוא הכספים שמגיעים לה ממימוש זכויותיה בדירה, "או סך שיספיק לתשלום 100% דיבידנד בצירוף הוצאות, הכול לפי הגבוה מבין השניים". כלומר, בניגוד לטענת החייבת, ההפטר הותנה מלכתחילה בתשלום כל החוב.
השופטת קבעה כי העובדה שהתברר שהחייבת לא תקבל דבר ממימוש הדירה מהווה שינוי נסיבות שמצדיק את שינוי תוכנית הפירעון. לפיכך, היא הורתה כי כספי קרן ההשתלמות יועברו לקופת הנושים ברגע שיהפכו נזילים, בנוסף ל-90 אלף שקל שהחייבת צריכה עוד להפקיד.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • הנאמן: עו"ד איהאב סבאח • שמות ב"כ האחרים לא צוינו בהחלטה • עו"ד שי שמש עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין