"אנחנו נמצאים בתוך אחד המשברים הקשים של ענף הביצוע בשנים האחרונות, אולי המשבר הגדול בתולדות הענף. מחירי התשומות ואיתם עלויות הבנייה מזנקים בקצב שלא ראינו מעולם, זאת ללא כל פיצוי מצד מזמיני העבודה. הענף לא יכול לשרוד כך". כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, בכנס של קבלני ביצוע שהתקיים היום (ד') בתל אביב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הכנס, שמוגדר על ידי התאחדות בוני הארץ כ"כנס חירום", מתייחס לעלויות הביצוע בתחומי התשתיות, המגורים והבנייה הציבורית - על רקע עליית מדד תשומות הבנייה והתייקרויות נוספות במשק. קבלני הביצוע, כך על פי התאחדות בוני הארץ והקבלנים עצמם, מתמודדים עם חוזים שאינם לוקחים בחשבון התייקרות במחירים ומותירים את קבלני הביצוע להתמודד עם עליות המחיר שהמחירים שנקבעו בהצעות המחיר המקוריות במכרזים מול המדינה או הרשויות המקומיות לא לקחו בחשבון.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)

נזכיר כי נכון להיום המדינה מנסה להתמודד עם עליית מחירי הדירות, כ-13% בשנה האחרונה, וחלק מהפתרונות שעולים שוב ושוב קשורים להגדלת ההיצע. עם זאת, הגדלת היצע המגורים כמו גם קידום תוכניות תב"ע בערים השונות קשור גם לבניית תשתיות חיוניות – עבודות שקבלני הביצוע אמונים עליהם. במצב משברי בענף הביצוע, הגדלת ההיצע בשטח תיתקל בקושי.
סרוגו התייחס לכך בכנס ואמר: "תוך פחות משנה, אם המצב יימשך, קבלני ביצוע רבים לא יוכלו להמשיך לעבוד. יכולת הביצוע תרד משמעותית. בשטח - הצורך בפרויקטי תשתית רק עולה. ברגע שהמדינה לא תעניק פיצוי ולא תטפל בנושא זה, היא יורה לעצמה ברגל. שוק הדיור לא יוכל לגדול ללא תשתיות נדרשות לאכלוס הדירות. במצב זה ברור שגם הגופים המממנים לא ימשיכו להעניק מימון מה שיקשה עוד יותר על הקבלנים. הבנקים כבר מצמצמים את האשראי, הם רואים מה קורה. השבוע גם התבשרנו על עליית ריבית שתעלה את עלויות המימון. עוד קושי. אם מישהו שכח, אני אזכיר, שאת הבנייה למגורים אי אפשר לבנות בלי תשתיות. ואי אפשר להגדיל או לזרז את היצע הדיור ללא עבודות תשתית. עשרות אלפי דירות שאמורות להיבנות – יהפכו למלכודת בעבור מי שאמור לממן אותן ולבנות אותן".
טל בורנשטיין, נציג ההסתדרות שנכח בכנס, אמר: "המשבר יוביל לפגיעה אנושה במעסיקים וגם בעובדים שעשויים למצוא עצמם מובטלים. בלי התערבות של האוצר, המצב לא יוכל להיפתר. ההסתדרות תפעל יחד עם התאחדות בוני הארץ".

"זה הזמן להתעורר ולעזור לקבלנים"

ניר ינושבסקי, יו"ר אגף בנייה חוזית בהתאחדות ובעלי חברת בנייה התייחס אף הוא למצב ואמר כי "זו סנונית ראשונה למאבק. כל האפשרויות על השולחן להתמודדות עם המצב הזה. מחאה, תהליכים משפטים, פוליטיקה ועוד. אנחנו נלחמים על הבית שלנו, על החברות שלנו ועל המשפחות שלנו. ענף הביצוע נמצא במשבר חריף. עברנו קורונה עם נטישת עובדים, בידודים, עיכובים בשרשרת האספקה ועוד משברים. עכשיו גם מלחמה באירופה משפיעה על הענף. זה פוגע קשות ביכולת שלנו לפעול מול מזמיני העבודה. הממשלה כל הזמן אומרת שאנחנו הקטר של הכלכלה הישראלית. אז הכלכלה עכשיו במצב טוב, ומה עם הקטר? אנחנו לא נוותר, אנחנו דורשים שיתייחסו אלינו בצורה נאותה. כולל להחזיר חלק מכסף ששילמנו כמיסים כדי להתמודד עם המצוקה העכשווית.
"המדינה צריכה להיות רשת הביטחון לאזרחים בשעות המצוקה. למדינה יש חלומות על הגדלת היצע, על קליטת עולים ועוד. אבל למדינה אין יכולת ביצוע עצמית. זה לא קיים, אנחנו אלו שבונים. עכשיו זה הזמן להתעורר ולעזור לקבלנים, לא לחכות ואז לעמוד מול משבר. המדינה צריכה להנחות את החברות הממשלתיות ואת כל גופי הסמך שלה איך לנהוג מול הקבלנים. במקביל צריך להסדיר את החוזים ורשת ביטחון על התייקרויות במשק. הגיע הזמן לרפורמה מקיפה, והכי נכון כלכלית לעשות את זה עכשיו – אחר כך זה יעלה הרבה יותר לכולם".
צביקה דוד, יו"ר אגף תשתיות בהתאחדות בוני הארץ, התייחס לסוגיית החוזים ועל הסיכון שקבלני הביצוע נוטלים על עצמם: "חייבים שיהיו חוזים הוגנים. היום הכל על הקבלן, ואי אפשר להתמודד עם זה. כל הסיכון מתגלגל על הקבלן. אנחנו אמורים לחזות את המלחמות שיהיו, את המגיפות העולמיות, את השביתות בנמלים ועוד שורה של דברים. ואת הכל אנחנו צריכים לכלול מראש במכרזי הביצוע. המדינה כמזמין מצד שני מתעלמת, מפקירה את הקבלנים".
ומה הפתרון על פי הקבלנים? בהתאחדות הקבלנים דורשים מהאוצר שורה של צעדים כפי שסרוגו אמר בכנס: "הממשלה חייבת לקבוע כמה תהליכים. חוזים שמפרסמים גורמים ציבוריים צריכים להיות מבוססים על חוזי מדף ממשלתיים. במקביל, יש לפעול לשינוי שיטת הזכייה במכרזים כך שהמחיר הממוצע הוא הזוכה. המדינה כבר קבעה בדיוק את זה במסגרת ועדת זיילר לפני 20 שנה בעקבות אסון ורסאי. עוד דבר שהממשלה חייבת לקדם – הכללה של סעיפי שיפוי על התייקרויות בחוזים. כמו שפיצו את העצמאיים ואת בתי המלון בעקבות הקורונה, חייבים לפצות גם את קבלני התשתיות והביצוע. אני קורא לשר האוצר - כנס עוד היום את בכירי משרדך וקדם את הצעדים הללו כבר בחודשים הקרובים. אסור להסס או להתמהמה. אסור להתעלם מהמצב. אנחנו על סף של תהום בענף".