יום לפני הדיון על הארכת תמ"א 38 במועצה הארצית, חשף הבוקר (ב') יו"ר מטה התכנון הלאומי שאין כל וודאות שתוכנית החיזוק אכן תוארך. נזכיר כי שרת הפנים, איילת שקד, ויו"ר מטה התכנון שמכהן גם כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הכריזו לפני כחודש כי הם בעד הארכת תמ"א 38. במקביל, מינהל התכנון במשרד הפנים ומנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, הכריזה במקביל כי היא נגד הארכת התוכנית "אפילו ביום אחד". מדובר באירוע חריג של אי-הסכמה טרם הדיון כאשר במרבית המקרים החלטות כאלו מגיעות לדיון כבר "מבושלות" עם רוב ידוע מראש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"יחסי הכוחות כרגע שקולים ואני מאוד מקווה שנצליח להגיע להסכמה מחר. בשלטון המקומי למשל יש אי-אחידות בדעה לגבי התמ"א, יש מי שחושב שיש להאריך", כך אמר שלומי הייזלר, יו"ר מטה התכנון הלאומי, בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן.
1 צפייה בגלריה
תמ"א 38
תמ"א 38
תמ"א 38
(צילום: אבי מועלם)
עוד אמר הייזלר: "מחר הדיון במועצה הארצית. כיו"ר המועצה, אני צריך לנהל אותו, אבל ההחלטה הסוף היא של רוב. יש 31 נציגים ומנהלת מינהל התכנון חושבת שאסור להאריך תמ"א 38 אפילו לא ביום אחד. עמדתי ועמדתם של משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית היא שבשל הנסיבות שנוצרו, לקראת אישור החלופה, ובגלל שעוד נדרשות תקנות שיאושרו ושהשוק יתרגל, יש להאריך את התוכנית בשנה. זה אירוע חריג שיו"ר המועצה הארצית ומנהלת מינהל התכנון חושבים אחרת, אבל זו דמוקרטיה".
עוד אמר הייזלר כי לא צפויים שינויים במתווה שקד כשיגיע למושב הקיץ וכי הנושא הקנייני שהופרד מהצעת החוק המקורית צפוי לעלות לחקיקה נפרדת, כמו גם התקנות שצריכות עוד לעבור גם הן חקיקה נפרדת.
נציין כי מדובר בבשורה לא טובה לענף הנדל"ן משתי סיבות: הראשונה - נכון להיום, מתווה שקד טרם אושר ועל פי הצפי הוא יאושר רק בקיץ וזאת בכפוף לאישורים נוספים של חקיקה משלימה. תמ"א 38 צפויה לסיים את דרכה באוקטובר השנה ואם מתווה שקד יתעכב, עשוי להיווצר ואקום בתחום חיזוק המבנים. הסיבה השנייה היא שמדובר שוב בהחרפה של אי-הוודאות התחום הנדל"ן. הערפל סביב ההחלטה מחר מצטרף לאי-הוודאות המשמעותית בענף הנדל"ן באופן כללי שמונעת מהיזמים והקבלנים, הרשויות המקומיות וגם בעלי הדירות לתכנן קדימה מהלכים.
עוד נציין כי זו אינה המחלוקת היחידה בצמרת מוסדות הנדל"ן. במקביל לאי-ההסכמה על המשך תמ"א 38, גם התוכנית האסטרטגית לדיור שאושרה לפני שנים בממשלה ומקודמת על ידי מינהל התכנון עומדת תחת התקפה ישירה של רשות מקרקעי ישאל בימים אלו ממש. הטיעונים השונים של הצדדים מובילים פעם נוספת לאי-וודאות בענף ותומכים בסופו של דבר באווירה שרק מלבה את עליות המחירים.
בכנס נשמעו הרבה קולות שדורשים את הארכת התמ"א עד להטמעת חלופה שתעבוד. חיים פייגלין, מנכ"ל סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ אמר בתגובה לדברי הייזלר: "אני מבין למה המפעל של תמ"א 38 הוא מפעל מושמץ בעיקר על ידי ראשי הרשויות המקומיות, אבל זה מפעל מפואר ואסור לעצור אותו כל עוד אין חלופה שמתפקדת בפועל. אני פונה למשרד האוצר ומבקש, אנא תגמלו את השלטון המקומי על כל היתר שניתן בנדיבות הממשלה מקבלת על זה פי מיליון ואפשר להפריש מזה לרשויות 10% או 20% והשלטון המקומי כמובן יתמוך בדבר הזה".