מלחמת חרבות ברזל, שסגרה את השערים בפני כ-90 אלף עובדים פלסטינים, הובילה למשבר חמור גם בענף התשתיות, שכמו ענף הבנייה סובל גם הוא ממחסור בידיים עובדות. קבלני תשתיות חוששים מקריסה ומעיכובים בקידום תשתיות לאומיות, לצד תשתיות הכרחיות בשכונות מגורים.
"המשבר שלנו יותר דרמטי מהמשבר בענף הבנייה, כי ענף התשתיות מתבסס על כ-80% עובדים פלסטינים, בעוד ענף הבנייה מתבסס על פחות. אנחנו ב-20% תפוקה. קבלני בניין יכולים להיעזר בעובדים זרים - אנחנו כרגע לא, השאירו אותנו בחוץ", אומרת ל-ynet ו"ממון" ויויאן בן עמי, סמנכ"לית תפעול בחברת אבן בן עמי הנדסה אזרחית, העוסקת בעבודות עפר, פיתוח ותשתיות.
2 צפייה בגלריה
עבודות התשתית בקו הרכבת שבין הרצליה לחדרה
עבודות התשתית בקו הרכבת שבין הרצליה לחדרה
עבודות תשתית (המחשה). אלפי עובדים חסרים. "היקף התשתיות שבהן צריך לטפל מזנק בכל יום"
(צילום: Cloudview צילומי אוויר)
לדבריה, "קבלני תשתיות סוגרים את החברות כי הם פושטים רגל ואנחנו פשוט במצוקה. בנייה לא יכולה להתקיים בלי תשתיות. מי עושה את הפיתוח? אנחנו, לא עובדי הבניין. אנחנו סוללים כבישים, מניחים קווי חשמל וצנרת. לכל מטראז' בבניין צריך להקצות תשתיות. לתת פוש להגדלת מכסת העובדים בענף הבנייה זה מצוין – אבל זה לא פותר את הבעיה".
קבלני הבנייה מזהירים כי המשך מחסור בעובדים בענף התשתיות יוביל לעיכובים בקבלת טפסי 4 (טפסי אכלוס) לאלפי דירות חדשות שצפויות להיות מוכנות בחודשים הקרובים, משום שלא יחוברו לתשתיות הכרחיות כגון חשמל, ביוב, ניקוד ועוד. לדברי ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, "מדובר באירוע מז'ורי שנרגיש בקרוב, אם לא יטופל מיד. יזמים לא יוכלו למסור אלפי דירות שבנייתן תושלם כבר השנה. חברות תשתית החלו לקרוס, ונראה עוד קריסות בהמשך. היקף התשתיות שבהן צריך לטפל מזנק בכל יום, כאשר לצד הקמת התשתיות שכבר תוכננו, הענף יצטרך לבצע שיקום תשתיות ענק בצפון ובדרום בעקבות המלחמה".
בענף הבנייה רשומים 3,103 קבלנים שעוסקים גם בתשתיות, מתוכם 1,269 שעוסקים רק בתשתיות. קבלנים אלה מבצעים עבודות בטון, אספלט, עפר וחציבה, עבודות להקמת קווי מים, ביוב וניקוז, גשרים, הנחת קווי תקשורת, התקנת רמזורים, סלילת כבישים, הקמת ממגורות, מגדלי מים וארובות ועוד. לפי נתוני הלמ"ס, היקף הישראלים שהועסקו בעבודות הנדסה אזרחיות תחת ענף הבנייה ב-2022 עמד על 32,600 עובדים. לאורך השנים הועסקו עובדים זרים במיזמי תשתיות באמצעות חברות ביצוע זרות לפרויקטים לאומיים. מתוך כ-90 אלף עובדים פלסטינים בענף הבנייה, כ-10,000 עובדים הועסקו בענף התשתיות.

הכשרה במסע ימי - תוכנית ריאלית?

ביום ראשון הקרוב צפויה לעלות לממשלה הצעת החלטה של משרד התחבורה לגבי הבאת עובדים זרים לראשונה לענף התשתיות. כפי שפורסם לראשונה ב"ממון", מדובר ב-10,000 עובדים מסרי לנקה, שעל הבאתם סיכמה שרת התחבורה, מירי רגב, עם מקבילה בסרי לנקה בזמן ביקורה במדינה בראשית החודש. לפי ההסכם, העובדים יגיעו במסע ימי, במהלכו יוכשרו בעבודות אספלט, תיקוני כביש ותפעול ציוד כבד, במקום לעבור הכשרה בארץ, וכך מעריכים במשרד התחבורה ייחסך זמן יקר.
מדובר בהצעת החלטה נפרדת מהצעת ההחלטה להגדיל את מכסת העובדים הזרים לענף הבנייה, במסגרת תוכנית הדיור הממשלתית שאושרה לפני מספר שבועות. יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אומר כי כבר ב-2018 קבעה הממשלה שעובדי התשתיות אינם חלק מענף הבנייה: "העמדה המקצועית של המשרד אז נכונה גם להיום. עשינו עבודת מטה רחבה כדי להבין באילו תחומים בענף הבנייה חסרות ידיים עובדות – ועובדים זרים מהווים את הפתרון למחסור. צריכים להיות שני תנאים: מחסור בעובדים, ויתרון על פני עובדים מקומיים. מצאנו שהמקצועות בענף התשתיות אלה מקצועות שאנחנו לא ממיינים להם עובדים, מה גם שאופי ההעסקה לא תמיד מתאים לעובדים זרים. למשל, עובד זר לא יכול לנסוע על כלי רכב בישראל. בהחלט צריך החלטת ממשלה ייעודית לעובדים זרים לתשתיות, ואנחנו בעדה".
2 צפייה בגלריה
 במשרד התחבורה אומרים שיש שיתוף פעולה מול משרדי הממשלה, אבל מודים שיש קולות באוצר שמסתייגים. שרת התחבורה, מירי רגב
 במשרד התחבורה אומרים שיש שיתוף פעולה מול משרדי הממשלה, אבל מודים שיש קולות באוצר שמסתייגים. שרת התחבורה, מירי רגב
במשרד התחבורה אומרים שיש שיתוף פעולה מול משרדי הממשלה, אבל מודים שיש קולות באוצר שמסתייגים. שרת התחבורה, מירי רגב
(צילום: יובל חן)
בימים האחרונים התעוררו שאלות בקרב משרדי הממשלה השונים לגבי ההיקף הנדרש של עובדים זרים לענף. גורמים בממשלה סיפרו ל-ynet ו"ממון" כי מתנהלים מגעים בין משרד התחבורה, משרד האוצר ורשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים לגבי היוזמה להבאת 10,000 עובדים זרים לענף התשתיות מסרי לנקה, ולטענתם אין במשרד התחבורה עבודה מקצועית בעניין שמספקת תשובות משמעותיות כדי להתקדם הלאה. "מחד, זו לא תוכנית ריאלית, ומנגד כששואלים אותם שאלות מהותיות הם לא עונים לעניין", אמרו הגורמים.
במשרד האוצר אומרים כי יחד עם רשות האוכלוסין ומשרד העבודה, הם נמצאים בתהליך עבודה מקצועי מול משרד התחבורה להבנת הצורך והיקף העובדים הנדרש. אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אמר ל-ynet ו"ממון" כי "ביקשנו מספר דיוקים כדי למנוע עיכובים בהגעת העובדים". במשרד המשפטים מנסים גם כן לקדם את ההצעה. במשרד העבודה אמרו שהצעת המחליטים לפתיחת מכסת עובדים זרים נבחנת בימים אלו, בין היתר נבחנים המקצועות בהם נדרשים העובדים ואילו פתרונות ניתן כבר היום ליישם.
לפי גורמים במשרד התחבורה, אם הצעת המחליטים תעבור - יונחו במשרד כבר באותו היום לזרז הליכים להבאת העובדים. גורם נוסף במשרד טוען כי ישנו שיתוף פעולה מלא מול כלל המשרדים השותפים למהלך, אולם מודה שיש גם קולות באוצר שמסתייגים ממנו. עם זאת, הוא מבהיר כי הוא מאמין שהמהלך ייצא לפועל.