תשלום חודשי על שירותים כבר מזמן הפך למשהו בשגרה. מי מאיתנו לא משלם על שירותי טלוויזיה כאלה ואחרים, חדר כושר וכמובן שביטוחים שונים. אבל עד היום מסעדות היו מחוץ לתחום. כלומר, אם רצינו לאכול במסעדה היינו מגיעים ופשוט משלמים את החשבון בסיום הארוחה. בארצות הברית יש לא מעט מסעדות שהחליטו לשנות את המצב.
רשתות מזון גדולות כמו Panera (שההתמחות שלה היא מאפיות, אבל יש לה גם מסעדות) ו-P.F. Chang (ביסטרו סיני בארה"ב), לצד מסעדות קטנות יותר, הוסיפו אפשרות של מינוי חודשי כדי להבטיח לעצמן הכנסה בטוחה לצד הגעה של לקוחות למסעדות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
סניף של Panera
סניף של Panera
סניף של Panera
(צילום: AP)
לאמריקני הממוצע יש לא מעט מינויים חודשיים לשירותים שונים. לפי בדיקה שערכה חברת הפיננסיים Rocket Monet, לאזרח אמריקני ממוצע היו בשנת 2022 לא פחות מ-6.7 מינויים חודשיים לשירותים שונים, עלייה משמעותית מ-4.2 מינויים ב-2019. בענף המסעדנות היו ערים לנתונים הללו, וזו אחת הסיבות שהחליטו ללכת על המהלך.
"זו דרך נוספת עבור הלקוחות שלנו לספק לנו תמיכה, הנאה והאהבה מההצעות המגוונות שלנו", אמר מאט בייקר, שף במסעדת Gravitas בוושינגטון לה יש כוכב מישלן אחד. תמורת 130 דולר לחודש, מינוי במסעדת המישלן יקבל משלוח אחד שכולל ארוחה זוגית עם שלוש מנות. השף בייקר אמר כי בעקבות מגפת הקורונה עברה המסעדה יותר למתכונת של משלוחים. עם סיום המגפה הסועדים חזרו למסעדה, אבל גם שירות המשלוחים המשיך לעבוד לא רע ולכן שיטת המינויים המשיכה.
P.F. Chang ראתה גם היא הזדמנות להגדיל את ההכנסות שלה ממשלוחים ואיסוף עצמי, והשיקה בספטמבר האחרון את שירות המינויים שלה תמורת 6.99 דולר לחודש, שכולל בין היתר משלוח חינם.
3 צפייה בגלריה
מסעדת P.F. Chang
מסעדת P.F. Chang
מסעדת P.F. Chang
(צילום: AP)
ל-EL Lopo, בר בסן פרנסיסקו יש 26 מינויים במועדון החברים, כשכל אחד משלם בין 89 ל-200 דולר בחודש. כשהמינויים מגיעים לבר מתחילים להוציא להם את המנות האהובות עליהם. כמו כן, בכל ביקור הם יכולים להזמין בחינם משקה אחד למי שירצו בבר. בעלי המקום, דניאל אזרקמן, ייסד את מועדון החברים במרץ 2021 במטרה לעודד אנשים לשוב ולצאת לבלות אחרי תום מגפת הקורונה. כעת, לטענתו, הוא מקבל לא מעט פניות ממסעדות וברים ברחבי ארה"ב שמעוניינים להקים מועדוני חברים דומים. "מה שזה באמת נותן זה שאותם מינויים מגיעים יותר למקום", אומר אזרקמן.
ריק קאמק, סמנכ"ל קשרי תעשייה במכון לחינוך קולינרי בארה"ב, אמר שהוא מצפה להרבה יותר מסעדות שיציעו אפשרות למינויים מגוונים בשנים הקרובות: "הצרכנים מתחילים להתרגל אליהם, וזה גם עוזר מאוד למסעדות לנהל את התזרים שלהן עם הכנסה חודשית קבועה".

חלק מהתוכניות כשלו

לא כל תוכניות המינויים זכו להצלחה. בשנת 2021 רשת הגריל המקסיקנית On the Border פתחה את מועדון החברים שלה, שהציע מטבל גבינה חינם למשך שנה תמורת דולר לחודש. אבל התוכנית הופסקה לאחר שנה. מנהלת השיווק של הרשת, אדיתן רמי, סיפרה שיותר מ-150 אלף לקוחות נרשמו למועדון, ותדירות ההגעה שלהם למסעדות הייתה פי 7 מהממוצע. אבל הרשת, שבסיסה בדאלאס, לא הרוויחה מספיק כדי לכסות את עלות המטבל.
למרות זאת, ברשת המקסיקנית עובדים כעת על תוכנית חדשה, ומצפים להשיק אותה בהמשך השנה. עדיין לא הוחלט האם המינוי יהיה יקר יותר או שיעברו למודל אחר, אבל בכל מקרה עניין המינוי יישאר. "זה הפך לסוג של טרנד לוהט, ואנחנו רוצים להיות אחד המובילים בו".
מסעדת SheWolf האיטלקית בדטרויט, החלה במהלך הקורונה לשלוח למינויים שלה קופסה מפנקת עם פסטה, רטבים ומוצרים נוספים תמורת 80 דולר לחודש. אבל עם תום המגפה והחזרה של אנשים למסעדה, השירות נפסק כי לעובדים הייתה יותר מדי עבודה במטבח, ופחות זמן להכין את הקופסאות למשלוחים. ולמרות זאת, במסעדה השיקו מינוי אחר, קל יותר לתפעול. מנהל המשקאות של SheWolf, דן רייניש, שולח יינות איטלקיים לכ-80 מינויים שמשלמים 60 דולר או יותר בכל חודש עבור השירות.
אפילו לטאקו בל יש מינוי (Taco Lover's Pass), אבל קצת שונה. חודש אחד בשנה יכולים הלקוחות לשלם 10 דולר מראש, ולקבל בכל יום (באותו החודש) טאקו בחינם. השירות הזה פעל בינואר 2022 וגם באוקטובר האחרון. זה יצר ללא ספק באז, וכעת הרשת מנסה לחשוב על דרכים לתת לשירות ערך נוסף, כך לפי דיין מת'יוס, מנהל הדיגיטל הראשי של טאקו בל. אחת המחשבות היא לאפשר למינויים שירות מהיר יותר, או לפתוח עבורם מנות ייחודיות בתפריט.
3 צפייה בגלריה
סניף של טאקו בל
סניף של טאקו בל
סניף של טאקו בל
(צילום: AP)
Panera, שבסיסה בסנט לואיס, טוענת שהיו לה כמעט 40 מיליון חברים בתוכנית המינויים בתחילת שנת 2020, שהתמקדה בעיקר במשלוחים ושירות עצמי, אבל היא רצתה לשכנע את הלקוחות להגיע יותר למסעדות אז היא השיקה תוכנית חדשה שמציעה קפה ותה ללא הגבלה תמורת 8.99 דולר לחודש. בעקבות כך לקוחות הגיעו מספר פעמים בשבוע למסעדות, ובערך שליש מהם קנו גם אוכל, מה שהגדיל כמובן את הרווחים. בשנה שעברה הרחיבה Panera את השירות, וכעת מינויים יכולים לשלם 11.99 דולר לחודש או 119.99 דולר לשנה עבור משקאות חמים וקרים ללא הגבלה. מינויים שנתיים מקבלים גם משלוחים חינם הביתה. המינויים הללו מהווים כעת 25% מהכנסות הרשת. "זה גורם לתנועה גדולה מאוד במסעדות שלנו", מספר אדוארדו לוז, מנהל המותג הראשי של Panera.
הרעיון התפשט גם מעבר לארה"ב. רשת הסנדוויצ'ים הגדולה, Pret A Manger, שלאחרונה נודע כי תגיע גם לישראל, השיקה מינוי קפה בבריטניה בשנת 2020, ונכון לנובמבר האחרון 1.2 מיליון אנשים משתמשים בו מדי שבוע. לרשת יש גם שירות מינויים בצרפת וארה"ב.