1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ועדת המשנה לעררים דחתה לאחרונה ערר שהגישו דיירים ויזם נגד החלטת הוועדה המחוזית ירושלים שהגבילה את האפשרות למתן היתרי בנייה ברוב הגפן בעיר לשם הכנת תוכנית התחדשות כוללת. הם טענו שהעירייה פעלה בחוסר תום לב כשאפשרה להם להשקיע כספים בבקשה ולאחר מכן הצטרפה ליזם התוכנית הכוללת, אך ועדת המשנה קבעה שלא נפל פגם בהחלטה.
בשטח שעליו חלות המגבלות קיים כיום בית משותף המורכב משני מבנים הבנויים בחמישה אגפים וכוללים 72 יחידות דיור. התוכנית הכוללת שבהכנה, המקודמת מאז 2017, היא תוכנית להתחדשות עירונית שמטרתה הריסת המבנים הקיימים ובניית מבנים חדשים שיכללו 413 יחידות דיור לצד שטחים ציבוריים פתוחים ומבני ציבור.
העוררים הם יזם ודיירי אחד הבניינים שנמצא במרכז המתחם. בסוף 2018 הם הגישו בקשה להיתר שבה התבקשה תוספת של 2.5 קומות ו-15 יחידות דיור לבניין. בסוף 2019 החליטה הוועדה המקומית לפרסם הודעה על קידום התוכנית הכוללת ולקבוע מגבלות על הוצאת היתרים. בהודעה נקבע כי לא יינתנו היתרי בנייה לתקופה של שנה, או עד להפקדת התוכנית הכוללת. על החלטה זו הוגש ערר שנדחה.
במרץ 2021 דנה הוועדה המחוזית בהמלצת הוועדה המקומית להאריך את תוקף המגבלות והאריכה אותן בשישה חודשים. על החלטה זו הגישו הדיירים והיזם את הערר. הם טענו כי הוועדה המחוזית לא בחנה אם מגישי התוכנית הכוללת עומדים בתנאים הקבועים בתקנות התכנון והבנייה. לטענתם, מתוך 72 דיירים במתחם רק 29 חתמו על התוכנית הכוללת.
הם הוסיפו כי העירייה הסכימה בזמנו לבקשתם להיתר, ועל בסיס הסכמה זו הם השקיעו כסף וזמן. כעת, כשהעירייה תומכת במגבלות ובתוכנית, היא פועלת לטענתם בחוסר תום לב ופוגעת באינטרס ההסתמכות שלהם. עוד הם טענו כי אישור בקשתם להיתר אינו מסכל את התוכנית.
עו"ד דוד רייכרטעו"ד דוד רייכרטמאי מזוז
הוועדה המחוזית טענה מנגד שאישור הבקשה יטיל מגבלות משמעותיות על תכנון המתחם ויפגע ביכולת המימוש של התוכנית. נציג יזם התוכנית הכוללת הבהיר שאין כל אפשרות לשלב את הבקשה להיתר עם התוכנית, שכן במיקומו הנוכחי של הבניין מתוכננים כיכר עירונית וגן ציבורי.
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות עו"ד יצחק ברט, הבהירה כי לא נפל פגם בהתנהלות הוועדה המחוזית, שבדקה את התקדמות התוכנית הכוללת ושמעה את העוררים.
עוד הובהר כי שעה שהוועדה המקומית הצטרפה למגישי התוכנית הכוללת, אין כל צורך בבחינת היקף ההסכמות להגשתה לפי החוק. זאת ועוד, בשלב המוקדם יחסית של דיון בקביעת מגבלות על היתרי בנייה, אין מקום לבחון את היקף ההסכמות לביצוע התוכנית בפועל, שכן ההיתכנות הכלכלית של התוכנית או שיעור התומכים בה כפוף לשינויים עם התקדמות הזמן.
הוועדה גם השתכנעה ויש סכנה שמתן ההיתר יביא לסיכול התוכנית הכוללת מאחר שהבניין נשוא ההיתר מצוי בלבה, בשטח המיועד לכיכר עירונית ולצרכי ציבור. נקבע שהוועדה המחוזית ערכה איזון ראוי בין החשש מסיכול התוכנית לבין האינטרסים הלגיטימיים של בעלי המקרקעין ואין בסיס להתערבות.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ תמ"א הבירה בע"מ: עו"ד עמית דהן ואח' • ב"כ הדיירים: עו"ד אלי תוסיה הכהן • ב"כ הוועדה המחוזית: עו"ד ד"ר אתי רוזנבלום ואח' ב"כ הוועדה המקומית: עו"ד רינה לבוב ואח' • ב"כ יזם התוכנית הכוללת אדר' יובל לוי: עו"ד יחיאל כשר ואח' עו"ד דוד רייכרט עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין