פסק הדין של בית המשפט הפדרלי בארצות הברית שניתן השבוע, אשר ביטל את חובת עטיית המסכות בתחבורה ציבורית, הנחיל מכה נוספת לתעשיית המסכות שהתפתחה במהירות עם פרוץ מגפת הקורונה.
רק לפני שנה, 26 מיצרני המסכות האמריקנים דרשו מממשל ביידן להגביל את היבוא הזול של מסכות מסין, בטענה שהוא פוגע בעסקים שלהם באופן לא מידתי, בשעה שהן נפתחו כדי לספק מענה מהיר למצב בתחילת המגפה וכעת מתקשות לשרוד. כיום, רק תשעה יצרנים מתוך ה-26 שחתמו על הדרישה עדיין מייצרים מסכות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ייצור מסכות נגד נגיף הקורונה בסין
ייצור מסכות נגד נגיף הקורונה בסין
ייצור מסכות נגד נגיף הקורונה
(צילום: AFP)
"הממשלה אף פעם לא ממש תמכה בייצור מסכות בארה"ב", אמר לויד ארמברוסט, מנכ"ל ארמברוסט אמריקן, יצרן מסכות מטקסס. "ביטול החובה לעטות מסכות בתחבורה ציבורית רק תזרז את דעיכת התעשייה החדשה", הוסיף.
ארמברוסט, שמכהן כנשיא איגוד יצרני המסכות האמריקני, קבוצה שנוצרה כדי להילחם למען הייצור המקומי, הוא אחד מהשורדים. אולם, עסקי המסכות שלו הצטמצמו דרמטית בהשוואה לפעילות שלהם לפני כמה חודשים.
במהלך התפשטות האומיקרון, שהחלה בסוף 2021 והגיעה לשיא בינואר השנה, הרוויח ארמברוסט עד חצי מיליון דולר במכירות ביום אחד, לדבריו. "כעת אנחנו עומדים על 5% מתוך זה", הוא אומר.
אמברוסט מספר שהעסק שלו יכול לשרוד גם עם הירידה במכירת המסכות, בין השאר משום שהוא החל לייצר גם מסנני אוויר לבתים. "בניגוד למסכות, שהפכו לנושא פוליטי ומפלג בארה"ב", הוא אומר, "מסננים אוויר אינם שנויים במחלוקת".
עם זאת, גם אמברוסט וגם יצרנים מקומיים אחרים אומרים שהמדינה צריכה לקחת בחשבון שאם יופיע וריאנט חדש או משבר אחר שיגרום לאנשים לשוב לקנות מסכות, הם לא יגבירו שוב את הייצור. "למה לנו?", תוהה אמברוסט.
בינתיים, חברות מסוימות סומכות על כך שלקוחות ימשיכו לקנות מסכות, אם כי בהיקפים נמוכה יותר בהשוואה לשיא המגפה. "אני חושב שיש לא מעט אנשים שימשיכו לעטות מסכות, גם אם הממשלה לא דורשת זאת", אומר קלייטון גיר, בכיר ב"אינדיאנה מסכות פנים", שממשיכה לייצר מסכות.
בעקבות פסק הדין שניתן השבוע, ממשל ביידן הודיע כי לא יאכוף עוד עטיית מסכה בתחבורה הציבורית. חברות תעופה ביטלו את הדרישה לעטות מסכות, וגם אובר וליפט הודיעו כי הנהגים והנוסעים לא נדרשים בעטיית מסכה. מוקדם יותר היום בוטלה בישראל חובת עטיית מסכות בחללים סגורים החל ממוצאי שבת השבוע.