האם יוגדלו מכסות הייבוא ללא מכס של הגבינות הצהובות? ברקע המחסור בגבינות הצהובות המוזלות בשבועות האחרונים, לממון ול-ynet נודע כי האוצר הסכים, אם יהיו ביקושים גדולים במכרז הנוכחי, להגדיל השנה את המכסות מעבר ל-6,000 טון שניתנו בשנה שעברה. ההגדלה תתבצע על חשבון מכסה של 5,000 טון שניתנה בעבר לייבוא גבינות פרימיום פטורות ממכס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אבל לא כולם מרוצים מהמכרזים של האוצר. "חייבים לבטל את שיטת המכסות הפטורות ממכס לייבוא מזון", כך אמר רמי לוי, בעלי רשת המזון. לדבריו, אם יבטלו את המכס והמכסות לגבינות הצהובות, ייכנסו לשוק יבואנים נוספים ולא רק שניים-שלושה ספקים שזוכים קבוע (רמי לוי, שופרסל, ויליגר - נ.ז). ריבוי היבואנים יביא לתחרות והצרכן רק יהנה.
1 צפייה בגלריה
שלט יש, גבינה מוזלת אין. שופרסל
שלט יש, גבינה מוזלת אין. שופרסל
שלט יש, גבינה מוזלת אין. שופרסל
לדברי לוי, "שיטת המכסות מייקרת את הגבינה. אני צריך לתת למדינה ערבות בנקאית כנגד הזכייה, ויש לזה עלות, וגם לעובדה שאני מנהל משא ומתן עם היצרן בחו"ל בלחץ זמן, לפי הלו"ז שמכתיבה הזכייה. אל תשכחי שעל המכס עוד מוטל מע"מ בגובה 17%". לוי אמר את הדברים על רקע פתיחת המכרז לייבוא גבינה צהובה פטורה ממכס לשנת 2023, שמנוהל על ידי משרד הכלכלה. המכרז ייעשה בהליך תחרותי לפיו ההצעות הזולות ביותר יזכו.
ב-2022 זכו במכרז שופרסל, רמי לוי ויורו מחלבות ישראל של ויליפוד, במחיר של 2.7 ועד 3 שקל לק"ג, לעומת 4.4 שקל לק"ג גבינה עמק של תנובה - במעדנייה.
היבואנים מתריעים כי השנה מחיר המציעים יהיה יקר יותר, בגלל עלייה במחיר חלב המטרה באירופה ומכיוון שהאיחוד האירופי מסבסד את מחיר החלב לרפתן, בניגוד לישראל.
לוי: "מחיר הגבינות הצהובות בפולין עלה בכ-35%-40%. אני לא יכול להציע יותר את המחיר המוזל שהצעתי במכרז של 2022. אני כבר גמרתי את המכסות לשנה שעברה, ולכן אין ברשת את הגבינות המוזלות שהבאתי. ללא שיטת המכסות, הייתה גבינה צהובה בזול לכולם".
לוי מציע כי במקביל, המדינה תסבסד ישירות את החקלאים, כמו שמתבצע באירופה. "אילולא המכסות יכולתי לייבא גם דבש בזול יותר. אם מנתחים את מחיר המוצר, אני מוכר דבש ב-34 שקל לק"ג, אבל 50% מהמחיר זה מכס. ללא מכס, יכולתי למכור ב-17 שקל לק"ג. ומי גובה את ההפרש? המדינה, בטענה שרוצה להגן על הדבוראים. אם המדינה היתה מסבסדת אותם ישירות, הצרכן היה נהנה ממחיר מוזל", טען לוי.