מניית אנויז'ן מדיקל מרמת החייל, שמפתחת מכשור רפואי לניווט והחדרת זונדות להזנת חולים, תוך תצוגת המיקום על גבי מסך, זינקה היום (רביעי) בשלב מסוים ב-18% במסחר בבורסה, אולם הזינוק התמתן והעלייה נקבעה בסופו של דבר על 4.8%.
זאת לאחר דיווח על החלטת צבא ארה"ב לרכוש מערכת ראשונה מתוצרתה לבית חולים Force Air Eglin של חיל האוויר האמריקני בפלורידה, שהינו חלק מבסיס חיל האוויר הגדול ביותר בעולם, ומספר טיפול רפואי לכ-92 אלף אנשי צבא בשירות פעיל, גמלאים ובני משפחותיהם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
זונדה
זונדה
זונדה
(צילום: AP)
העסקה אינה מהותית בהיקפה הכספי אלא בפריצת הדרך וחדירה ראשונה לצבא ארה"ב. בית החולים ירכוש את מערכת ה-ENvue של החברה וכן מוצרים מתכלים (זונדות) על פי הזמנות רכש שיסופקו לחברה מדי שנה.
מערכת ההחדרה מאושרת לשימוש מצד ה-FDA משנת 2019, מבוססת על טכנולוגיית ניווט אלקטרומגנטית תוך תצוגת המיקום המדויק של צינור ההזנה על גבי מסך.
כ-33 מיליון זונדות מוחדרות למטופלים בכל שנה ברחבי העולם. מאחר שלא קיימות מערכות הנחייה המסייעות לצוות המטפל בבתי החולים, למעלה מ-5.1 מיליון זונדות בשנה (כ-5%) לא מוחדרות למערכת העיכול אלא לריאה, דבר היכול להוביל לזיהום ומקרי מוות.
אנויז'ן מדיקל נוסדה בשנת 2017 ע"י שי צוקר ודורון בסר, שאחותו חולת הסרטן נפטרה לאחר שזונדה שהוכנסה לה פגעה בריאותיה. הבשורה היום מגיעה אחרי תקופה קשה לחברה. באוגוסט האחרון היא דיווחה לבורסה כי לא הצליחה לאתר מקורות מימון להמשך פעילותה ליותר מכמה שבועות, והיא שוקלת חלופות, לרבות פנייה לבית המשפט בהתאם לחוק חדלות פירעון. בעקבות ההודעה צנחה המניה באותו יום ב-48%. בינתיים קיבלה החברה הלוואה שסייעה לה להימנע מחדלות פירעון ולהמשיך בפעילותה, לצד הכנסות נוספות. יש לציין כי מתחילת השנה ירדה המנייה ב-83%.
אנויז'ן הונפקה ב-2021 לפי שווי של 109 מיליון שקל, כחלק מגל ההנפקות של חברות שיש להן פיתוחים טכנולוגיים מרשימים, אך עדיין לא רושמות הכנסות משמעותיות. כיום שווייה מוערך בכ-9 מיליון שקל. התקווה של החברה היא להתחיל להיכנס לבתי חולים במקום המערכת המתחרה של אוונוס מדיקל האמריקנית, שנדרשה במאי 2022 לריקול בהוראת ה-FDA, לאחר מקרה מוות שנגרם משימוש במערכת.
ד"ר דורון בסר, מנכ"ל אנויז'ן מדיקל: "קבלת הזמנה מלקוח צבאי בסדר גודל של AFB Eglin הינה עסקה חשובה המעידה על המומחיות והעליונות של המוצר שלנו ביחס למוצרים המתחרים. אנו ממשיכים כל העת לתור אחר עסקאות נוספות בשוק הפרטי והצבאי מתוך כוונה להרחיב עוד יותר את פעילותה של אנויז'ן".