זינוק של 50% רשמה בשבוע שעבר מניית אנויז'ן מדיקל, מפתחת ויצרנית מערכת ניווט לזונדה-צינורית ההזנה שמוכנסת לקיבת החולה דרך האף או הפה. מערכת הניווט של אנויז'ן פועלת בעזרת חיישן מיקום וחיישנים נוספים מחוץ לגוף החולה, לזיהוי מיקום הזונדה בזמן אמת, תצוגה שהרופא רואה על גבי המסך במטרה למנוע סטיות.
כל שנה מתבצעות בעולם 33 מיליון פרוצדורות להחדרת זונדות לחולים לצרכי הזנה, למעלה מ-1.5 מיליון זונדות בשנה (כ-5%) מוחדרות בטעות לריאה, שניקובה עלול לגרום להצטברות מים בריאות או לקריסתה המוחלטת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
זונדה
זונדה
זונדה
(צילום: AP)
אנויז'ן דיווחה בשבוע שעבר על מכירה של מערכת הניווט שלה לבית חולים השייך לרשת בתי החולים הגדולה ביותר בטקסס. העסקה שלעצמה והיקפה לא מצדיקים קפיצה כה דרמטית במחיר המניה, אם בכלל. אבל הסיפור מאחורי העסקה הוא המעניין. ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקני, דיווחו ביוני 2022 על ריקול למוצר המתחרה של Medical Avanos, חברה אמריקנית ותיקה ששולטת בשוק מערכות הניווט בזונדות בארה"ב, והיא למעשה מונופול בשוק האמריקני.
ב-FDA לא אסרו על שימוש במערכות של Avanos אלא שינו את התווית השימוש, והגבילו אותה, זאת לאחר שהתברר כי 23 חולים נפטרו מהחדרה שגויה של צינורות הזונדה שלה, ועשרות אחרים נפצעו, מה שעורר חשש בבתי החולים בארה"ב (יש לציין כי החשש העיקרי בבתי החולים האמריקנים הוא מפני תביעות עתק של חולים), או לפחות המריץ את בתי החולים להיפתח לנסות מתחרים חדשים וכך הפך האירוע הטראומטי של Avanos, לחלון ההזדמנות של החברה הישראלית.

עד הזינוק: שווי החברה צנח ב-120 מיליון שקל

את שנת 2021 סיימה אנויז'ן מדיקל בהפסד של שבעה מיליון דולר, ומכירות בסך 548 אלף דולר בלבד. אנויז'ן הונפקה לפני קצת יותר משנה לפי שווי 200 מיליון שקל, מאז הספיקה המניה לצלול לשווי חברה בסך 80 מיליון שקל. האורתופד, ד"ר דורון בסר, שבעברו עסק בהייטק רפואי והיה בצוות שפיתח מערכות ניווט לכלים אנדוסקופיים לטיפול במחלות ריאה מטעם סופר דיימנשיין, הוא מנכ"ל ושותף מייסד.
היוזמה להקמת החברה הגיעה לאחר שאחותו חלתה בסרטן וזונדה שהוכנסה לה פגעה בריאות, והיא נפטרה. יחד עם חברו שי צוקר החליט להקים ב-2017 את החברה. בסר אמר ל-ynet: "אנו מזהים עניין גובר במערכת ה-ENvue של החברה לאחר האזהרה שפרסם ה-FDA למערכת המתחרה. מאז הריקול קיבלנו הזמנות מחמישה בתי חולים בארה"ב. המערכת שלנו מבוססת על טכנולוגיית ניווט אלקטרומגנטית, שמסייעת לצוות המטפל בהחדרת צינור ההזנה תוך תצוגת המיקום. השיטה הנפוצה כיום של החדרת צינור הזונדה עדיין מתבצעת בצורה עיוורת ללא ניווט, ובהסתמכות בלעדית על מיומנות הצוות המטפל.
בעצם הכישלון של המתחרה זה כעת היתרון שלכם? "כן. אני גם מתלבט בסוגיה הזאת. זה נכון שלצד היתרון הטכנולוגי שלנו מדובר בהזדמנות עסקית שלא קשורה בנו".
מה השלב הבא? "פיתחנו מערכת זונדה לפגים ותינוקות, ואנחנו לפני ניסוי קליני".
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.