בנק לאומי הודיע הבוקר (שלישי) על מה שהוא הגדיר "מהלך פורץ דרך בבנקאות הישראלית", אך בשלב זה מדובר בהטבה די מינימלית לחלק מלקוחותיו.
לפי ההודעה, החל מ-1 ביולי, לקוחות פרטיים בעלי חשבון עו"ש בלאומי ייהנו מריבית שנתית בשיעור של 1% על יתרה בעו"ש של עד 10,000 שקל ללקוחות מעבירי משכורת עם משכנתא בלאומי, או ללקוחות מעבירי משכורת עם מחזור עסקאות חודשי של לפחות 3,000 שקל בכרטיס אשראי של לאומי או ללקוחות מעבירי משכורת עם תיק ניירות ערך בלאומי. ההטבה תהיה תקפה גם למקבלי פנסיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

1 צפייה בגלריה
חנן פרידמן
חנן פרידמן
מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן
(צילום: כפיר סיון)
מדובר בהחלטה שהגיעה ברקע לחץ ציבורי ומורת רוח בשבועות האחרונים בשל הדיווחים על רווחי עתק של הבנקים שניצלו את העלאות הריבית של בנק ישראל שהובילו להתייקרות ההלוואות ומנגד לא גלגלו את הריבית במלואו לפקדונות.
בשבוע שעבר הודיעו בפייבוקס ששייכת לבנק דיסקונט שיעניקו ללקוחות ריבית שנתית של 3% על היתרה באפליקציה עד ליתרה של 20,000 שקל, והודעת לאומי היום היא למעשה גימיק דומה, שכן ביתרות העו"ש של הבנקים מצויים כיום יותר מ-500 מיליארד שקלים וההטבה הנוכחית היא למעשה תזכה חלק די קטן מלקוחות לאומי בהטבה זעומה של עד 100 שקל בשנה, אך עדיין זהו לפחות צעד בכיוון הנכון.
לפי החלטת בנק לאומי אם למשל יש ללקוח יתרת עו"ש חיובית ממוצעת של 3,600 שקל הוא יקבל בחודש ריבית של 1% חלקי 12, כאשר המשמעות היא 3 שקלים בחודש בתנאי שעמד בכל הכללים. בבנק טוענים שההטבה תגיעה לכמחצית מלקוחותיהם.

"מתפתח כיוון חדש שהוא סימן לתחרות בריאה"

בשבוע שעבר דיברנו ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, עם ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי, כלכלן מבי"ס למדיניות ציבורית וממשל באונ' העברית ירושלים, ובעבר מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, במטרה להבין האם המהלך של פייבוקס הוא מהלך שיווקי בלבד או בכזה שעשוי להגדיל את התחרות ולעודד בנקים נוספים להציע ריבית על העובר ושב. במקביל, נציין שבשבוע שעבר הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד בנק הפועלים, בטענה כי קיים הסדר למתן ריבית בחשבון עו"ש הנמצא בזכות הקיים בבנק, אבל הבנק מסתיר את ההסדר מכלל הלקוחות או מרובם.
"צריך להבין שריבית על העובר ושב זה דבר בכלל לא מקובל כיום, לרוב לא נותנים ריבית כזאת, אז נראה שמתחיל להתפתח כאן איזשהו כיוון חדש, שהוא סימן לתחרות בריאה, שהבנקים עוד לא כל כך עושים את זה עדיין", הסביר סטרבצ'ינסקי. לריאיון המלא האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, "כסף חדש", בנגן שבראש הכתבה, או חפשו אותנו באפליקציות הפודקאסטים.
מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן טען היום: "אנחנו גאים להיות הבנק הראשון בישראל שמאפשר ללקוחותיו ליהנות מריבית אפקטיבית על כסף ששוכב בעו"ש, בייחוד בתקופה מאתגרת זו. לצד זאת, אנו ממשיכים לקרוא ולעודד את לקוחותינו להפקיד כספים נזילים לטובת פיקדונות נושאי ריבית גבוהה, הן לטווח קצר והן לטווח ארוך – בהתאם למצבם הפיננסי ולצורכיהם".


יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני התייחס למהלך בפתח דיון ועדת הכספים שאתמול קיימה דיון בנושא והתבטא באופן לא ממש מדויק לגבי הודעת לאומי: "דיבר איתי מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, שבעקבות הדיון פה אתמול, בנק לאומי ייתן אחוז ריבית על כספי חשבונות עו"ש, כל כסף שיש בעו"ש. לדבריו הם הבנק היחיד בעולם שנותן ריבית על הכסף שמופקד בעו"ש. אין לזה קשר לריבית על המשכנתאות שזה לא פותר את האינפלציה, ומקשה על זוגות צעירים. לא נרפה מהעניין הזה. זו עשייה כל שהיא. אני קורא לכל מנהלי הבנקים לעשות כך, אנחנו נמשיך לטפל בנושא הזה".