1 צפייה בגלריה
 בית משפט
 בית משפט
אילוסטרציה
( אילוסטרציה: Shutterstock)
בית המשפט המחוזי בלוד הכריע לאחרונה בסכסוך קשה בין שני אחים שעסק בפינוי אחד מהם מהמשק המשפחתי במושב, אף שהוריהם החליטו שיוכל להתגורר בו לצמיתות. השופטות ורדה פלאוט, הלית סילש וצבי ויצמן קבעו שהפינוי יידחה עד שהאח ימצא פתרון מגורים חלופי.
האח שעומד להתפנות מביתו גר בו כבר יותר מ-40 שנה יחד עם משפחתו. ב-2005 מינו הוריו את אחיו כבן ממשיך במשק, אבל הוא מעולם לא דרש מאחיו להתפנות עד שפרץ ביניהם סכסוך מר שב-2016 הקצין למריבה אלימה.
בשנה שעברה הכריע בית המשפט למשפחה בתביעת הפינוי שהגיש הבן הממשיך וקבע כי אף שברור שההורים העניקו לאחיו זכות מגורים לצמיתות בבית ("בלתי הדירה" בלשון משפטית), המצב ביניהם הפך בלתי נסבל ואין שום אפשרות שימשיכו לגור זה לצד זה. לפיכך, הפתרון האפשרי היחיד הוא שיתפנה בכפוף לפיצוי שייקבע בהתאם להערכת שמאי.
בערעור שהגיש למחוזי טען האח המפונה כי בית המשפט למשפחה טעה כשקבע שקיבל רשות מגורים "בלתי הדירה" ובכל זאת הורה על פינויו ופינוי משפחתו, כולל שני בניו הנכים. הוא הוסיף שהמריבה האלימה ביניהם הייתה נקודתית, שאחיו כלל לא מתגורר במשק אלא בחלקה סמוכה, שהשקיע בביתו ושאינו מפריע לאחיו בשום צורה. לדבריו לא יהיה הוגן לפנות אותו תמורת פיצוי מאחר שנפתחו נגדו הליכי פשיטת רגל כך שהכספים יועברו לקופת הנושים ולא יגיעו לידיו.
עו"ד רז בן ארצי בן-ארציעו"ד רז בן-ארצינועה בן ארצי
הבן הממשיך טען מנגד כי התחשב באחיו לאורך השנים אבל הוא עושה במשק מה שהוא רוצה ופוגע בו ובעבודתו. לדבריו הסכסוך ביניהם ארוך ואף אחד לא יודע מתי ואם יסתיים, ולכן אין מנוס מפינויו בתמורה לפיצויים הוגנים.
ואכן, השופטים החליטו לדחות את הערעור אחרי שהתרשמו שהסכסוך קשה ומתמשך, והמשך המגורים במשק עלול לפגוע בשלומם ובבריאותם של שני האחים. לפיכך, אף שהסכימו שההורים ביקשו לתת למערער זכות מגורים לצמיתות ועל בסיס זה הוא השקיע בבית וגר בו במשך יותר מ-40 שנה, נקבע שאין במקרה הזה פתרון אחר מלבד פינוי.
"מקובלת עלינו סברתו של בית המשפט כי לא ניתן להותיר את האחים הניצים בכפיפה האחת וכי יש לקיים בנדון את עצתו של אברהם ללוט 'הלא כל הארץ לפניך הפרד נא מעלי אם השמאל ואימנה ואם הימין ואשמאילה'", כתבו.
עם זאת, הם קבעו כי אי אפשר להתעלם מכך שנפתחו נגד המערער הליכי פשיטת רגל, כך שפיצוי כספי שיגיע ישירות לקופת הנושים ימנע ממנו למצוא מגורים חלופיים לו ולמשפחתו. משכך, השופטים קבעו כי הפינוי יעוכב עד שבית המשפט למשפחה ימצא פתרון אחר שיבטיח למערער ולבני משפחתו קורת גג סבירה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד רז בן-ארצי עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין