בית המשפט למשפחה באשדוד הכריע לאחרונה בתביעה שעסקה בסכסוך ירושה במשפחה ממוצא גאורגי, והושפע ממה שהצדדים הגדירו כמסורות פטריארכליות המקובלות בעדה.
התובעת והנתבע הם אחים, שניים מילדיהם של הורים ממוצא גאורגי שהלכו זה מכבר לעולמם. ההורים נישאו בשנות ה-50 ועלו ארצה ב-1972. אב המשפחה, שעל שמו היו רשומים עיקר הנכסים, הלך לעולמו ב-2006, אחרי 47 שנות נישואים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אחרי מותו התייצבו בבית הדין הרבני אלמנתו, התובעת ובת נוספת, שהצהירו כי הן מסתלקות מעיזבונו לטובת בנו (הנתבע). בהתאם נתן בית הדין צו ירושה שלפיו הבן הינו היורש הבלעדי של נכסי אביו. כעשור לאחר מכן הלכה לעולמה גם האם, ונקבע שנכסיה יחולקו לילדיה באופן שוויוני.
עו"ד מיה רשל ארבל  עו"ד מיה רשל ארבל
בתביעה שהוגשה לבית המשפט כעבור ארבע שנים סיפרה הבת שהוריה חיו יחד כמעט יובל שנים ו"כיאה למשפחה גרוזינית גאה" העיסוק הכספי – לרבות רישום הנכסים – נוהל על ידי הגברים במשפחה. למרות המסורת, לטענת הבת התקיימה בין ההורים חזקת השיתוף ולכן אף שאינה זכאית לירושת האב, יש לה חלק בנכסים כיורשת האם. מנגד טען אחיה שבין ההורים התקיימה הפרדה רכושית, ואימו מעולם לא טענה שיש לה חלק ברכוש אביו.
השופטת עפרה גיא קיבלה את טענת הבת שחזקת השיתוף חלה על ההורים, משום שהם התחתנו ועלו ארצה עוד לפני שנחקק חוק יחסי ממון, ומתקיימת לגביהם הפסיקה שקובעת שחל עליהם הסכם מכללא (הסכם משתמע) לשיתוף בנכסים. היא הוסיפה ששנות נישואי ההורים עברו "חלק" ללא סכסוכים, באופן שמחזק את המסקנה שהם ראו את נכסיהם כמשותפים.
למרות זאת, היא הסבירה בפסק הדין שחזקת השיתוף לא מסייעת לבת התובעת, משום שהאם ויתרה למעשה על חלקה בנכסי הבעל, ובתה לא יכולה להיכנס בנעליה ולדרוש זאת במקומה. "האם המנוחה ויתרה עוד בחייה לתבוע זכויותיה בנכסים שהועברו משם האב לבן לאחר פטירתו", כתבה. "יש לזכור שממועד פטירת האב ועד פטירת האם חלפו כתשע שנים שבמהלך השנים הללו, חרף קיומה של הלכת השיתוף, בחרה האם המנוחה שלא לעמוד על זכויותיה ולדרוש את השייך לה".
מעבר לכך שלא תבעה, הדגישה השופטת, האם אף ויתרה על הנכסים באופן אקטיבי כשהסתלקה מעיזבון האב לטובת בנה. בנסיבות אלה תביעת הבת נדחתה ונקבע שאין לה חלק בנכסים, למעט שליש מכספים שאחיה משך מחשבון האם סמוך לפטירתה – שכן לא הייתה מחלוקת שכספים אלה משותפים לכלל האחים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד דורון טאובמן • ב"כ הנתבע: עו"ד אורי זמברג • עו"ד מיה רשל ארבל עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין