בית המשפט למשפחה בתל אביב חייב לאחרונה גבר לשלם מזונות לבתו המתמודדת עם נכות קשה, חרף התנגדותו בטענה שהאם הונתה אותו כשלא ביצעה במהלך ההיריון בדיקות שנועדו לוודא שהבת תיוולד בריאה. השופטת ציפי כהן אביטן חייבה אותו בסכום של 1,000 שקל בחודש בלבד.
לאב יש שני ילדים נוספים מאישה אחרת, שלם הוא משלם לטענתו 4,000 שקל בחודש. לדבריו, בשנותיה הראשונות של בתו הנכה הוא מצא את כוחות הנפש להתראות עמה ולטפל בה, אלא שסביב הגעתה לגיל 6 החליט שהעניין גדול עליו והודיע לאם על הפסקה מוחלטת של זמני השהות.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתביעה שהגישה ביולי 2022 טענה האם כי מזה תקופה ארוכה שהבת נמצאת אצלה בלבד, ונטל הטיפול בה נופל במלואו עליה. היא הדגישה שמדובר בילדה עם צרכים מיוחדים שהטיפול בה הוא "סביב השעון", והגמלה שהיא מקבלת עבורה מביטוח לאומי אינה מכסה את הוצאותיה המרובות, שעומדות על כ-20 אלף שקל בחודש. היא ביקשה לחייב את האב בתשלום 60% מהוצאות הילדה ובדמי טיפול - בסכום כולל של כ-12,500 שקל.
מנגד טען האב שמלוא הוצאות הבת כבר מכוסות על ידי ביטוח לאומי ושירותי הבריאות הציבוריים. הוא הוסיף שלא התכונן נפשית לגידול ילדה עם צרכים מיוחדים. לטענתו האם הונתה אותו כשלא ערכה את הבדיקות הנדרשות במהלך ההיריון כדי לשלול את הנכות. הוא הוסיף שהאם החליטה לשכור מטפלת בעלות של 9,500 שקל בחודש תוך שהבהירה שזה על חשבונה, ואין לחייבו כעת להשתתף בתשלום זה.
עו"ד גילה עיניעו"ד גילה עיני
השופטת כהן אביטן ציינה שהילדה עברה את גיל 6, ומשכך חיוב הוריה במזונות ייעשה "מדין צדקה" בחלוקה בין ההורים בהתאם ליכולותיהם הכלכליות היחסיות. אשר לאם צוין כי היא מרוויחה 46 אלף שקל ברוטו בחודש, אלא שאחרי ניכוי מסים ובהתחשב בכך שהיא נושאת מדי חודש במשכנתה ניכרת של 19 אלף שקל – נותרת לה הכנסה פנויה של 9,500 שקל בחודש.
בפסק הדין צוין שגם האב בעל אמצעים ומשתכר 26 אלף שקל נטו בחודש. השופטת דחתה את גרסתו ביחס להוצאות על ילדיו הנוספים ומצאה שהוא משלם עליהם 2,500 שקל בלבד. הכנסתו הפנויה הועמדה על 13 אלף שקל בחודש.
כמו כן נדחה ניסיון האב להתחמק מהשתתפות בתשלום עבור מטפלת במשרה מלאה לבתו: "אין מחלוקת כי הקטינה הינה בעלת מוגבלויות קשות ביותר וזקוקה להשגחה וטיפול במהלך כל שעות היממה. כמו כן, אין חולק כי האם עובדת במשרה מלאה. בנסיבות אלו, והגם שהקטינה נמצאת בשעות היום במסגרת חינוכית מתאימה, העזרות במטפלת הינה צורך סיעודי והכרחי ואינה בגדר מותרות".
לצד זאת ציינה השופטת שהאם חזרה בה במהלך עדותה מגרסתה הראשונית, כשהודתה כי בפועל הקצבה מביטוח לאומי מכסה את מרבית הוצאות הבת. בנסיבות אלה היא קבעה שהאב יחויב במזונות של 1,000 שקל בלבד. בנוסף הוא חויב לשלם לאם הוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד פנינה בכר • ב"כ הנתבע: לא צוין • עו"ד גילה עיני עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין