1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בעקבות תיקוני חקיקה שנערכו בגרמניה ובאוסטריה בשנים האחרונות התרחבה באופן משמעותי קבוצת הצאצאים (ילדים, נכדים ונינים) של נרדפי הנאצים בשתי המדינות הזכאים לקבלת אזרחות ודרכון על בסיס הקשר המשפחתי. קבוצה זו כוללת כמה מאות אלפי ישראלים, ומיליונים נוספים ברחבי העולם.
תיקוני חקיקה אלה פישטו באופן משמעותי את ההליכים הנדרשים לצורך קבלת אזרחות ודרכון. לדוגמה, כיום כבר אין צורך להוכיח שליטה בשפה הגרמנית כתנאי לקבלת אזרחות גרמנית או אוסטרית על בסיס קשר משפחתי לנרדפי הנאצים. כך גם אין חובת מעבר של מבחנים להוכחת זיקה למדינה, אשר נדרשים במקרים אחרים של בקשות אזרחות, הן בגרמניה והן באוסטריה.
קיימות נקודות דמיון נוספות בין דרכון גרמני ודרכון אוסטרי, ואולם קיימים גם הבדלים בין השניים. לא פעם נוצר בלבול בין הפרוצדורות לצורך קבלתם, לאור הקרבה הגיאוגרפית והתרבותית בין שתי המדינות. אעמוד כאן על הדמיון והשוני לגבי התנאים והדרישות לקבלת דרכון גרמני ודרכון אוסטרי בקרב הזכאים לכך.

מהן נקודות הדמיון?

הן דרכון גרמני והן דרכון אוסטרי הופכים את המחזיקים בהם לאזרחי האיחוד האירופי. שני הדרכונים מככבים בראש דירוגי הדרכונים החזקים באירופה ובעולם. הם מאפשרים כניסה ליותר מ-180 מדינות ללא צורך בוויזה, כולל ארה"ב. מעבר לכך, החזקה בדרכונים אלה מאפשרת הגעה לכל מדינות ושטחי האיחוד האירופי ללא מגבלת זמן, הן למטרות תיירות והן למטרות אחרות, כגון עבודה, מחיה או לימודים.
בעלי אזרחות אוסטרית או גרמנית זכאים לשלל הטבות, כגון סבסוד לימודים ומגורים באירופה. בנוסף, הם נהנים מזכאות להגר למטרות עבודה ולימודים ליעדים נחשקים מחוץ לאיחוד האירופי, כגון אוסטרליה, ניו זילנד, ארה"ב וקנדה. כמו כן, בשני המקרים הזכאות לאזרחות עוברת לדורות הבאים, כך שככלל, ילדי ונכדי אזרחים גרמנים או אוסטרים יוכלו אף הם להפוך לאזרחים.

מה ההבדלים לעניין תנאי הזכאות?

לצד נקודות הדמיון שציינו, קיימים לא מעט הבדלים לעניין הפרוצדורה לצורך קבלת אזרחות. הבדל משמעותי ביותר נוגע לתקופה המזכה לצורך קבלת אזרחות. התקופה המזכה באוסטריה נחשבת ארוכה יותר. היא חלה לגבי נרדפי השלטון הנאצי אשר עזבו את המדינה בין 30 בינואר 1933 עד 15 במאי 1955. לעומת זאת, חוק האזרחות הגרמני קובע תקופת זכאות קצרה יותר: בין 30 בינואר 1933 ל-8 במאי 1945 (יום הניצחון של בעלות הברית על גרמניה הנאצית).
עו"ד מיכאל דקרעו"ד מיכאל דקרשירי דקר
הבדל נוסף נוגע לתנאים לעניין המיקום הגיאוגרפי שהיווה את מרכז חייהם של הנרדפים. הזכאות לגבי אזרחי גרמניה חלה על מי שהיו תושבים ומרכז חייהם היה בגרמניה. מבחינה זו, התנאים לפי החוק האוסטרי מעט יותר מורכבים. הזכאות לאזרחות אוסטרית תקפה לגבי נרדפי הנאצים שחיו בשטח האימפריה האוסטרו-הונגרית לשעבר כאזרחים או כחסרי אזרחות, אך מרכז חייהם היה בשטחי הנמצאים בגבולות אוסטריה של היום.

המגבלות החוקיות לקבלת אזרחות

מעבר לתנאי הזכאות הבסיסית, קיימות עדיין מגבלות שונות לעניין מתן אזרחות. לדוגמה, מי שקיים לחובתם רישום פלילי עלולים להיתקל בקשיים בקבלת אזרחות גרמנית או אוסטרית. אף ששתי המדינות ביטלו מגבלות פורמליות רבות אחרות שהיו נהוגות בעבר, עדיין נותרה באוסטריה מגבלה לגבי הזכאות של משרתי צבא קבע/מתנדבים לקבלת אזרחות.
משרתי קבע בהווה מנועים מקבלת אזרחות אוסטרית. בנוסף, כל שירות שאינו סדיר יוביל לביטול אזרחות אוסטרית קיימת ללא אפשרות לחידוש הזכאות בעתיד. להבדיל מכך, בגרמניה שירות בצבא קבע בעבר, בהווה או בעתיד אינו מהווה כיום מגבלה חוקית על קבלת אזרחות עבור נרדפי הנאצים וצאצאיהם.

זמן הטיפול בבקשה

בעקות תיקון החוק והרחבת רשימת הזכאים לקבלת אזרחות גרמנית ואוסטרית, הרשויות בשתי המדינות מוצפות בבקשות שהוגשו בשנים האחרונות. בהתאם, גרמניה ואוסטריה אינן מתחייבות לזמן טיפול מסוים בבקשות אזרחות.
למרות זאת, ניסיוננו מלמד כי זמן הטיפול בבקשות לאזרחות אוסטרית קצר יותר ביחס לזמן הטיפול בבקשות אזרחות גרמנית. הוא נע בין 12 ל-18 חודשים בממוצע. לעומת זאת, משך הטיפול בבקשות לאזרחות גרמנית מגיע כיום לתקופה של בין שנתיים לשלוש שנים בממוצע. הוצאת דרכון היא פרוצדורה נפרדת לאחר מכן, אשר בדרך כלל אורכת כשלושה חודשים.
חשוב לציין כי בשני המקרים, טיפול לא נכון בבקשות, ובכלל זה אי הגשת המסמכים הנדרשים במלואם או מילוי טופסי הבקשה באופן שגוי, עלול לעכב באופן משמעותי את הטיפול בבקשות. לעיתים ההליך עשוי להתעכב בשנה או אף יותר.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד מיכאל דקר ממשרד עורכי הדין דקר, פקס, לוי, רוזנברג עוסק באזרחיות זרות ובכלל זה באזרחות גרמנית ואזרחות אוסטרית • ynet הוא שותף באתר פסקדין