1 צפייה בגלריה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
גבס פציעה שבר רגל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב הורה לאחרונה לביטוח לאומי להכיר כנפגעת עבודה במורה שנפלה ונפצעה בסמוך לביתה אחרי שחזרה מעבודתה בבית הספר. ביטוח לאומי התנגד אבל השופטת כרמית פלד קבעה שהנפילה קרתה מחוץ לשטח ביתה ולפני שנכנסה פנימה.
המורה (61) עובדת בתיכון ומתגוררת בבית פרטי במושב באזור עמק חפר. ביום גשום של ינואר 2020, בחזרתה מהעבודה, היא חנתה את מכוניתה בסמוך לבית. בדרכה מהרכב היא נפלה על שביל, מעין גשרון מעץ שמוביל לכניסה לביתה, שהיה רטוב בעקבות הגשמים.
תביעה שהגישה לביטוח לאומי להכרה בתאונה כתאונת עבודה נדחתה בנימוק שהתאונה ארעה לאחר שהסתיימה הדרך שלה הביתה, שכן הנפילה קרתה כבר בתחום ביתה הפרטי. בתגובה הגישה המורה תביעה נגד ביטוח לאומי וטענה שהנפילה התרחשה בעת שחזרה מעבודתה לביתה ומחוץ לתחום ביתה הפרטי, על שביל העץ.
ביטוח לאומי דבק בעמדתו שהנפילה התרחשה בתחום ביתה הפרטי של המורה ולכן לא מדובר בתאונת עבודה. לחילופין נטען שגם אם גשר הגישה שעליו נפלה אינו בתחום ביתה, הרי שהתובעת ומשפחתה נהגו בו "מנהג בעלים" באופן שהם ראו בו כחלק מרכושם הפרטי.
אבל השופטת פלד קבלה את התביעה. היא ציינה שהמורה הסבירה בכמה מקרים שהנפילה ארעה בשביל גישה שמוביל לבית, לפני שער הכניסה לחצר ביתה וגרסתה הייתה עקבית ואמינה. בנוסף, מתמונות שצירפה ניתן להבין שגשר העץ נמצא לפני הכניסה לשטח הבית.
חיזוק נוסף לגרסת המורה היוותה עדותו של שכן שסיפר כי הגיע למקום לאחר שנפלה וסייע לה. לפיכך נקבע שהיא החליקה בשביל הגישה שמוביל לביתה, טרם פתחה את השער לחצר הבית.
טענתו החלופית של הביטוח הלאומי נדחתה. השופטת ציינה שאין מחלוקת שגשר הגישה שעליו נפלה המורה אינו בבעלותה ולא נבנה על ידי משפחתה, אלא על ידי הרשות המקומית. משפחת התובעת אמנם ציפתה את הגשרון בעץ, אך עובדה זו אינה הופכת אותו לרכוש המשפחה. התובעת העידה שניתן להיכנס לביתה גם שלא באמצעות הגשרון, כך שכל אדם הנמצא ברחוב יכול להתהלך עליו והוא לא בשליטת המשפחה.
לפיכך נקבע שהנפילה ארעה בדרך לביתה של המורה ממקום עבודתה ומחוץ לשטח ביתה, כך שמוצדק להכיר בתאונה כתאונת עבודה. ביטוח לאומי חויב בהוצאות בגובה 5,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המורה: עו"ד אייל שלזינגר • ב"כ ביטוח לאומי: עו"ד נועם בן שלום • עו"ד אסף ברק עוסק בדיני עבודה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין