ארבע חברות מקבוצת אלרוב, ובהן אלרוב נדל"ן ומלונאות, שבשליטת אלפרד אקירוב, הגישו השבוע לביהמ"ש המחוזי מרכז תביעת ענק על סך של 100 מיליון שקל כנגד חברות הביטוח מגדל ו-AFM לכיסוי נזקי הקורונה. זאת, בגין הפסדים שנטען כי נגרמו לנכסי הקבוצה בישראל, לרבות בתי המלון של הקבוצה, כמו גם מתחם ממילא.
בכתב התביעה אשר הוגש באמצעות עורכי הדין אייל בר-אליעזר, חנן דורון וקרין דיאמנט פורת ממשרד בלטר, גוט, אלוני ושות', נטען כי הנזק הכספי שנגרם לנכסי הקבוצה בישראל בתקופת הקורונה, ובין היתר כתוצאה מההגבלות שהוטלו על ידי המדינה, הצטברו לכדי כ-269 מיליון ש"ח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מלון ממילא בירושלים
מלון ממילא בירושלים
מלון ממילא בירושלים
(צילום: עמית גירון)
התביעה מוגשת על הנזקים למלון מצודת דוד, מלון ממילא, מתחם ממילא, בניין 'בית אסיה' בתל אביב (הכולל משרדים ואזור מסחרי) ובניין 'נופי השרון' בנתניה (הכולל בית אבות וקומה מסחרית), בבעלות חברות הקבוצה.
כתב התביעה מפרט את ההגבלות הרבות על פעילות התיירות בישראל כתוצאה מהתפרצות הקורונה: בין היתר, נאסרה פתיחת בתי המלון בישראל לתקופות ממושכות, הוטלו מגבלות תנועה, לרבות סגרים, הוטלו מגבלות על פתיחת מסעדות וחדרי האוכל במלונות, הגבלות על מספר האנשים המקסימלי המותר בחלל אחד, איסור והגבלת התקהלויות ועוד. כמו כן, בתקופות מסוימות נאסרה כניסת זרים למדינה באופן גורף, בתקופות אחרות נאסרה כניסת זרים ממדינות מסוימות ועוד.
בין השאר צוין בתביעה כי באמצע מרץ 2020 נסגרו בתי המלון בישראל לחלוטין, לרבות המתקנים שלהם, מכוח תקנות הקורונה: מלון מצודת דוד היה סגור לחלוטין מיום 15/3/20 עד ליום 5/8/20 ובין התאריכים 14/9/20-17/3/21; מלון ממילא היה סגור לחלוטין מיום 15/3/20 ועד ליום 1/7/20, ובין התאריכים 18/9/20-17/3/21. כמו כן, הושבתו לפרקים וצומצמו לפרקים חלקים גדולים של הפעילויות במתחם ממילא, כמו גם בבית אסיה ובנופי השרון, ובתוך כך, בין היתר, ההכנסות מדמי שכירות ומשימוש בחניונים במתחמים אלו, פחתו משמעותית.
בכתב התביעה מפורטים הנזקים הכספיים שנגרמו לטענת התובעות, העומדים על סך של כ-68 מיליון ש"ח במלון ממילא, כ-172 מיליון ש"ח במלון מצודת דוד, כ-26 מיליון ש"ח במתחם ממילא, ובנוסף כ-1.7 מיליון ש"ח בבית אסיה ובנופי השרון. סכום הנזק המצרפי הנטען עומד על סך של כ-269 מיליון ש"ח לכל נכסי קבוצת אלרוב. עקב כך, תובעות חברות קבוצת אלרוב את חברות הביטוח על סך של 100 מיליון ש"ח בגין הפסדיהן ונזקיהן, אשר לטענת הקבוצה מכוסים כולם באופן מלא בפוליסה. מנגד, הנתבעות מכחישות טענות הקבוצה.
לטענת ארבע החברות מקבוצת אלרוב, הפוליסה הביטוחית כוללת כיסויים לסעיפי נזיקין רבים, הרלוונטיים לעניין נזקי הקורונה, ובכלל זה פרק הפרעה למהלך העסקים הכולל כיסוי להפסד הכנסות, כיסוי להפסד הכנסות מדמי שכירות, כיסוי בגין עבודה עודפת, ועוד. על פי הנטען בכתב התביעה, הכירה חברת הביטוח AFM בקיומו של כיסוי ביטוחי לבתי המלון של קבוצת אלרוב בישראל, אך הסכימה לשלם סכום של 2 מיליון ליש"ט בלבד היות ולשיטתה זהו גבול הכיסוי המקסימאלי המגיע והסכום אכן הועבר. טרם הוגש כתב הגנה לבית משפט.