מדינות הקאריביים מקשיחות בלחץ ארצות הברית האיחוד האירופי את הקריטריון לקבלת "דרכון זהב" על ידי תושבי חוץ. אם עד היום כדי לקבל דרכון של אותן מדינות היה צריך לשלם 100 אלף דולר, החל מה-30 ביוני הסכום יוכפל ל-200 אלף דולר. כך לפי פרסום בסוכנות הידיעות בלומברג. במקביל, הובטח לאמריקנים ולאירופיים כי פרצות שהיו קיימות בעבר וכללו הנחות על קניית דרכון זהב ייסגרו.
הדרכונים הללו מעניקים למעשה גישה ללא ויזה לאיחוד האירופי, בריטניה ומדינות נוספות, מה שהופך אותם לפופולריים מאוד בקרב אזרחים ממדינות שלרוב נדרשים להגיש בקשה לכניסה ליעדים מסוימים. על פי דוח של האיחוד האירופי, המדינות הקאריביות העניקו לא פחות מ-88 אלף דרכוני זהב בשנת 2023, בין השאר לסינים, רוסים וניגרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ברמודה דובי שטיינברג
ברמודה דובי שטיינברג
ברמודה. אחת המדינות שחתמה על ההסדר
(צילום: shutterstock)
החשש של ארה"ב והאיחוד האירופי הוא שהדרכונים הללו יכולים לשמש כאמצעי לביצוע פשעים, בין השאר להלבנת הון, ובנוסף נותנים מעבר חופשי לאזרחים ממדינות מפוקפקות לכאורה, או שיש עליהן סנקציות, שאם היו מנסים להיכנס למקומות מסוימים לא היו יכולים לעשות זאת, או לפחות נתקלים בפיקוח מסוים.
תוכנית הדרכונים הזו מכניסה יותר מחצי מיליארד דולר בשנה למדינות הקאריביים, ומהוות אצל חלקן יותר ממחצית מההכנסות הלאומיות בשנה. לפי ההערכות, בחודשיים הראשונים של שנת 2024 הביקוש לדרכונים הללו זינק ב-300%, כאשר גם אזרחים אמריקניים החלו להתעניין בהם מאוד בעקבות חשש מסערות גיאופוליטיות.
מי שלא הסכימה לחתום על ההסדר החדש, שכולל גם שיתוף מידע ושיפור השקיפות, היא סנט לוסיה, שתמשיך למכור את דרכוני הזהב במחיר של 100 אלף דולר. דומיניקה, גרנדה, סיינט קיטס, נוויס ואנטיגואה וברבודה, חתמו על ההסדר, כאשר סיינט קיטס לא הייתה צריכה לשנות את הסכום שהיא גובה מכיוון שעוד קודם לכן הוא היה גבוה ביחס לשאר ועמד על 250 אלף דולר.
כאמור, ההסדר החדש מנסה גם לעצור את מכירת הדרכונים בהנחה. בחלק מהמקרים, יזמי נדל"ן מקומיים הורשו למכור בעצמם דרכונים לרוכשי נכסים באותן מדינות במחיר זול מאוד, תוך כדי הבטחה לתשלום היתרה בהמשך. אבל בפועל לא מעט מהפרויקטים הנדל"ניים נתקעו, בין אם בכוונה או לא, וכך אותם תושבי חוץ זכו בדרכון זהב במחיר הרבה יותר זול מהמחיר המקורי.