1 צפייה בגלריה
פטיש בית משפט
פטיש בית משפט
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב קיבל לאחרונה ערעור שהגיש בן 36 נגד החלטה של ביטוח לאומי לדחות תביעה שלו לפיצוי בין תאונת עבודה, אף שהערעור הוגש באיחור של כמעט שנה. השופט אלעד שביון קבע שהסוגייה תחזור לוועדה הרפואית בגלל הפרת הנחיות בית הדין.
באוגוסט 2018 נפגע המערער בתאונת דרכים בדרך לעבודה. הוא הגיש תביעה להכרה באירוע כתאונת עבודה ובשלב מסוים עניינו הגיע לוועדה רפואית לעררים מטעם הביטוח הלאומי. החלטת הוועדה לא השביעה את רצונו ולכן הוא הגיש עליה ערעור לבית הדין לעבודה. הערעור הסתיים בהסכמה שלפיה עניינו יידון שוב בפני ועדה בהרכב חדש, מבלי שיונחו בפני חברי ההרכב מסמכים מההליכים הקודמים.
ביולי 2021 התכנסה הוועדה מכוח פסק הדין המחזיר ודחתה את הערר. אף שהחוק מעמיד חודשיים בלבד לתקוף את ההחלטה בבית הדין לעבודה, בפועל הוגש הערעור רק באוגוסט 2022, באיחור של 11 חודשים.
באמצעות עו"ד אורי וינינגר הסביר הצעיר את העיכוב בכך שקיבל את פרוטוקול הוועדה לידיו רק בסמוך להגשת הערעור, אז גילה שהוועדה פעלה בניגוד לפסק הדין, שכן הונחו בפניה מסמכים שנאסר עליה להיחשף אליהם. הוא טען שיש לתת לו הארכת מועד להגשת הערעור, ולהחזיר שוב את התיק לדיון בוועדה בהרכב חדש.
מנגד טען הביטוח הלאומי באמצעות עו"ד אריק יעקובי שדין הערעור להידחות על הסף מחמת התיישנות מאחר שהוגש בחלוף חודשים רבים מהמועד החוקי.
השופט שביון הסביר שלפי תקנות בית הדין לעבודה ניתן להאריך מועד להגשת ערעור על החלטת ועדת ערר רפואית "מטעמים מיוחדים שיירשמו". הוא ציטט מפסיקה שאומרת כי לא מדובר ברשימה סגורה של מקרים, וכל מקרה ייבחן על פי נסיבותיו. מסקנתו הייתה שפעולת הוועדה בניגוד לפסק הדין הקודם של בית הדין עולה כדי "טעם מיוחד" שמצדיק להעניק לצעיר אפשרות לתקוף את החלטתה חרף העיכוב.
"בענייננו עולה, כי נפל פגם משפטי חמור בהתנהלות הוועדה, עת הונחו בפניה מסמכים שלפי החלטתו הברורה והחד משמעית של בית הדין לא צריכים היו להיות מונחים בפניה", כתב והוסיף כי גם אם מדובר בטעות, זוהי הפרה בוטה של הוראות פסק הדין המחזיר.
עוד ציין השופט כי גם סיכויי הערעור לכשעצמם מהווים "טעם מיוחד" ופועלים במקרה זה באופן מובהק לטובת הצעיר, שכן הוועדה פעלה בניגוד להנחיה מפורשת של ערכאה שיפוטית.
לאור האמור הוא החליט לקבל את בקשת הצעיר להארכת המועד להגשת הערעור, ואף קיבל את הערעור לגופו לנוכח הפגם בהתנהלות הוועדה. נקבע שעניינו של הצעיר יוחזר לוועדת ערר רפואית בהרכב חדש על מנת שתדון מבראשית בטענותיו, מבלי שיונחו בפניה מסמכים מהליכים קודמים על מנת למנוע הטיה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד אורי וינינגר • ב"כ המשיב: עו"ד אריק יעקובי • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין