קבוצת שופרסל דיווחה היום (ג') על דו"חותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2021 ולשנה שעברה כולה: הכנסות החברה ירדו בכ-3.1% ביחס לשנת 2020 ועמדו על כ-14.8 מיליארד שקל, אולם הרווח הנקי של החברה עלה בכ-2% לכ-393 מיליון שקל. בהתייחס לרבעון הרביעי של 2021 בלבד, הכנסות החברה ירדו בשיעור יותר משמעותי של כ-6.7% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשופרסל מייחסים את הירידה בהכנסות ל"היחלשות השפעת משבר הקורונה במגזר קמעונאות המזון וחזרת המשק לשגרה" וטוענים כי הרווח הנקי ירד ברבעון הרביעי של השנה בכ-17% בשל עלייה בהוצאות המימון וההשקעה בפעילות אפליקציית התשלומים פייבוקס (PayBox).
1 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
בסוף מרץ, איציק אברכהן יפרוש סופית מתפקידו כמנכ"ל שופרסל ובכלל מהקבוצה, ותוצאות הרבעון הרביעי של 2021 עשויות לרמז על האתגרים שצפויים לבא אחריו - עופר בלוך. אחרי הזינוק במכירות בתקופת הקורונה, הציבור שחזר לאכול גם מחוץ לבית הקטין את הצריכה - והמכירות בסניפים ובאונליין ירדו ב-9.5% ברבעון הרביעי לעומת התקופה המקבילה אשתקד וב-5.6% ב-2021 לעומת השנה שעברה.
מעבר לירידה במכירות, המנכ"ל החדש יצטרך להתמודד גם עם עליות המחירים החדות שצפויות במוצרי המזון, האנרגיה, התובלה וכו', בשל השיבושים שנגרמים בעקבות המלחמה באוקראינה, האינפלציה המתגברת ואי הוודאות שלפנינו.
בנתיים, הרשת מדווחת על עלות השכר (כולל תגמול במניות) של חמשת נושאי המשרה הבכירים ברשת, היו"ר והדירקטורים, שהסתכמה בלמעלה מ-20 מיליון שקל: 7.1 מיליון שקל לאברכהן, 2.8 מיליון שקל לדוד לרון סמנכ"ל התפעול, 2.5 מיליון שקל לאורי וטרמן מנכ"ל be, עוד 2.5 מיליון שקל ליו"ר יקי ודמני, 2.6 מיליון שקל ליועץ המשפטי של הרשת, ועוד שלושה מיליון שקל לדירקטורים.
עוד עולה מהדו"חות כי הרווח הגולמי של החברה הסתכם בשנת 2021 בכ-4.021 מיליארד שקל, המהווים כ-27.2% מההכנסות, עלייה של כ-0.7% לעומת 2020, בשל "שיפור בתנאי הסחר ושינוי בתמהיל ההכנסות", לפי הקבוצה. גם הרווח התפעולי עלה בכ-0.2% בשנת 2021 ועמד על כ-726 מיליון שקל.
ה-EBITDA של הקבוצה (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות - נ.ז.) הסתכם בכ-1.559 מיליארד שקל בהשוואה לכ-1.514 מיליארד שקל בשנת 2020.
הקבוצה רשמה ירידות גם בסך מכירות המותג הפרטי שלה שהסתכמו בכ-3.8 מיליארד שקל ב-2021 לעומת כ-3.9 מיליארד שקל ב-2020.
לעומת זאת, רשת הפארם של הקבוצה, Be, הגדילה בכ-18% את הכנסותיה אשתקד שעמדו על כ-966 מיליון שקל. לפי הקבוצה, הגידול בהכנסות רשת Be נובע בעיקר מפתיחת סניפים חדשים, גידול בפעילות האונליין ומפעילויות חדשות בתחום בדיקות הקורונה. כתוצאה מכך, הרווח התפעולי של הרשת עבר מהפסד של כ-19 מיליון שקל ב-2020 לרווח של כ-9 מיליון שקל אשתקד.

שופרסל נכנסת לתחום הנדל"ן

דו"חות שופרסל עוד חושפים כי הרשת לראשונה סימנה את תחום הנדל"ן והיזמות בנדל"ן כמנוע צמיחה חדש. בכוונת הרשת להחל ביזום נדל"ני על שטחים שבבעלותה או שטחים שירכשו ובשותפות עם צדדיים שלישים. לצורך כך, תגייס הון או חוב.
בדו"חות נכתב כי "בסמוך למועד הדו"ח, התקבלה החלטה בדירקטוריון שהנדל"ן ישמש כמנוע נוסף לצד הקמעונאות ויביא ליצירת ערך משמעותית לחברה, לרבות בחינת אמצעים פיננסים על מנת שיהיו בידה המזומנים הדרושים לצורך הגדלת תיק הנכסים המניבים שלה - השתתפות במכרזי רמ"י לקרקעות או לרכישה של קרקעות במקומות אסטרטגים והשבחה של נכסים קיימים באזורי ביקוש, לצד בחינה של שיתופי פעולה בתחום היזום במטרה להפוך לשחקן משמעותי בתחום. שופרסל נדל"ן כבר נמצאת במשא ומתן על שני פרוייקטים בתלפיות ובצומת כפר סבא בנכסים שבבעלותה".
בעבר נשמעו טענות נגד שופרסל על כך שאינה מפרידה את עסקי הנדל"ן מהרשת ומנפיקה או משביחה, מהלך שאברכהן התנגד לו. אברכהן אמר היום ל-ynet כי "עד היום, היה הנדל"ן גוף שתמך ברשת. הכוונה להפוך אותו לחברה יזמית שתכנס לשותפויות בהקמת פרויקטי בניה. היו מי שחשבו להוציא את הנדל"ן כחברה אחות נפרדת, אני חשבתי שהשליטה והפיתוח צריכים להישמר בתוך הרשת, כמו ברשתות גדולות בעולם, וזאת ההחלטה שהתקבלה ובקרוב יפורסמו פרטיה לציבור".
ביחס לעליות המחירים, אמר אברכהן כי "עד כה לא אישרנו לאף אחד מהגדולים לעלות מחירים, רק בפירות, בירקות, בעוף ובמותג פרטי שיצרנים קטנים מקומים מייצרים ולא היו שורדים במחיר הנוכחי. בשבועות הקרובים תצטרך הנהלת שופרסל לדון בשאלת עליית המחירים לאור השלכות המלחמה באוקראינה. אני שמח שהצלחנו לשכנע את הוועדה לבדיקת פערי התיווך בתוצרת החלקאית שלא אנחנו אשמים ביוקר המחיה ושאין לנו רווחיות יתר".
יקי ודמני, יו"ר דירקטוריון שופרסל, ואיציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, אמרו עם פרסום הדו"חות: "מכירות החברה שירדו במהלך השנה הינן תוצאה ישירה של החזרה לשגרה ברוב ימי השנה, בהשוואה לימי שלושת הסגרים שאפיינו את שנת 2020. בהינתן המאפיינים של שנת 2020, תוצאות הרווחיות של הקבוצה במהלך שנת 2021, הינן תוצאות מרשימות המבטאות אמון ונאמנות מצד לקוחות החברה".