1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע קבע לאחרונה שאזרחית אוקראינית בת 17 שהגיעה לארץ בשנה עברה צפויה לקבל כאן מעמד, בעקבות נישואיה של אימה לאזרח ישראלי.
האם (38), אם חד הורית לילדה, הגיעה לראשונה מאוקראינה לישראל ב-2017 ובשלב מסוים היא החלה לנהל קשר עם בן זוגה. לאחר כמה חודשים הם הגישו בקשה להסדרת מעמדה מכוח חייהם המשותפים. הבקשה התקבלה ובימים אלה היא נמצאת בהליך התאזרחות מדורג ומחזיקה באשרת תושב ארעי.
לטענת בני הזוג הם תכננו להתחתן, אלא שהשלכות מגפת הקורונה הקשו עליהם. לדבריהם, רק ביולי 2021 הם מיסדו את הקשר בחתונה אזרחית שנערכה בגאורגיה. לאחר נישואיהם הם פנו לרשות האוכלוסין וההגירה וביקשו לצרף את בתה של האישה להליך ההתאזרחות של אימה.
הם נענו בסירוב על רקע נוהל שקובע כי ביחס לקטין מעל לגיל 15 נדרשים הוריו המתאזרחים להראות כי היה במחיצתם בשנתיים שקדמו לבקשה. משאין מחלוקת שהילדה שהתה עם סבתה באוקראינה במנותק מאימה בתקופה זו – הבקשה להסדרת מעמדה נדחתה. בני הזוג פנו לבית הדין לעררים, אך זה קבע שרשות האוכלוסין פעלה נכון ובהתאם להוראות הנוהל.
בפברואר הם ערערו שוב, הפעם לבית המשפט לעניינים מינהליים. לטענתם, מגבלות הקורונה הביאו לכך שהם התחתנו מאוחר מהמתוכנן, וכתוצאה מכך הגישו את הבקשה לצירוף הבת לאחר שעברה את גיל 15. לשיטתם, לולא המגבלות, לא היה עליהם להוכיח חזקה עליה בשנתיים שקדמו להגשתה.
עו"ד מאיה וייס טמירעו"ד מאיה וייס טמיר

מנגד טענה רשות האוכלוסין כי אין לשנות מהחלטת בית הדין לעררים. לדבריה מתן מעמד בישראל אינו דבר של מה בכך, ומשבני הזוג אינם עומדים בקריטריונים לקבלת מעמד – דינם להידחות.
אבל השופטת חני סלוטקי קיבלה את עמדת בני הזוג. "נהלים אינם חזות הכול", כתבה, והבהירה שהנחיות מנהליות יש ליישם בגמישות. לדבריה, בית הדין לעררים טעה כשהתעלם מטענת הזוג שלפיה הקורונה היא שמנעה מהם להתחתן בטרם מלאו לילדה 15 שנים.
היא קיבלה את טענת המערערים שלפיה תוכניתם המקורית הייתה להינשא במועד מוקדם יותר, באופן שהיה מקל על כניסת הבת לישראל. בהתאם התקבלה טענתם כי לולא המגפה, הם לא היו צריכים לעמוד בנוהל המחמיר המתנה את הסדרת המעמד בשהות הילדה בפועל עם אימה.
"יש לראות אפוא במגפת הקורונה שגרמה לאיחור בנישואי המערערים, ולאיחור בהגשת הבקשה להסדרת מעמד הקטינה, כנסיבות מיוחדות, המצדיקות סטייה מהנוהל ומצדיקות את הענקת המעמד המבוקש לקטינה", סיכמה השופטת. היא הורתה למדינה להעניק לילדה מעמד של "קטינה נלווית" וחייבה אותה בהוצאות לטובת המערערים בסך 5,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערערים: עו"ד אלכס זרנופולסקי • עו"ד מאיה וייס טמיר עוסקת בהסדרת מעמד בישראל, אזרחויות ואשרות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין