1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה בני זוג עצוב עצובים בוכה בכי
אילוס אילוסטרציה בני זוג עצוב עצובים בוכה בכי
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט המחוזי בלוד פסק לאחרונה פיצוי של כ-2.26 מיליון שקל להורים של תינוקות שמתה בגיל ארבעה חודשים כתוצאה מרשלנות רפואית. השופטת צבייה גרדשטיין פפקין קבעה שבמוקד רפואה דחופה "טרם" לא אבחנו את כאבי הגב של אימה בזמן ההיריון ככאלה המלמדים על לידה מוקדמת, מה שמנע טיפול מציל חיים לפגה.
לטענת האם, במאי 2017, כשהיא בשבוע ה-25+4 להריונה, היא פנתה למוקד בשל כאבי גב חזקים ופתאומיים שלא חלפו במשך כמה שעות, ולא נגרמו כתוצאה מחבלה או מאמץ מיוחד. לאחר שבדיקתה לא העלתה ממצאים מחשידים ניתן לה אקמול והיא שוחררה כעבור כרבע שעה בלבד.
אלא שכאבי הגב לא חלפו והתחילו להקרין לבטן. בדיעבד התברר שהיא נמצאת בלידה מוקדמת. לאור זאת בבוקר שלמחרת היא נסעה בבהילות לבית החולים סורוקה ובדרך חוותה ירידת מים. כעבור שעה וחצי מקבלתה נולדה בתה, במשקל 884 גרם, אך לנוכח סיבוכי הפגות היא מתה כעבור ארבעה חודשים.
בתביעה שהוגשה באפריל 2020 טענו ההורים שמות בתם נגרם כתוצאה מרשלנות רופאי "טרם", שלא פירשו את כאבי הגב כסממן ללידה מוקדמת. לשיטתם, אם הרופאים היו עושים עבודתם נאמנה, הייתה האם מופנית לבית חולים ושם הייתה מקבלת טיפול מתאים לדחיית הלידה ולשמירה על חיי העובר. מנגד טען מוקד הרפואה שכאבי גב בהריון הם דבר שכיח וממילא לא מצופה מהרופאים להפנות למיון כל אישה בהיריון שמתלוננת על כאבי גב.
עו"ד מירב אשלעו"ד מירב אשלצילום: יקיר ברבי
אבל השופטת גרדשטיין פפקין ציינה שאחד מהתפקיד המרכזיים של המוקד, שרופאיו אינם בעלי מומחיות קונקרטית, היא להפנות מטופלים בהינתן חשד למצב בעייתי, גם בהנחה שהוא נדיר בשכיחותו. היא הבהירה כי על המוקד, שהוא "הקו הקדמי" שאינו כולל מומחים בתחום הגינקולוגיה, לזהות ולאבחן בין מקרים של כאבי גב סטנדרטיים לבין כאלה שמעלים חשד לאירוע המסכן את חיי האישה או העובר.
בין הצדדים ניטשה אמנם מחלוקת באשר לשיח שהתנהל במהלך הביקור, אך המוקד נמנע מלערוך רישום רפואי והשופטת זקפה זאת לרעתו ("נזק ראייתי"). היא קבעה ששעת הביקור – 22:30 בלילה – תומכת בגרסת ההורים שלפיה מדובר היה בכאבי גב חזקים ובלתי שגרתיים שמבחינת האם הצדיקו פנייה לעזרה בשעה כה מאוחרת, באופן שהיה צריך להדליק אצל הרופאים נורה אדומה.
השופטת הוסיפה, על רקע הטענה ביחס לנדירות התופעה של כאבי גב כסימן ללידה מוקדמת, כי בדיקה קצרצרה של כרבע שעה אינה מספיקה על מנת לשלול זאת, ובכך למעשה התרשלו הרופאים. נקבע שהתקיים קשר סיבתי בין התרשלות הרופאים לבין מות התינוקת, שכן לו היו מפנים את האם לבית חולים כנדרש, היא הייתה מקבלת טיפול שבסבירות גבוהה היה מעכב את הלידה ומציל את חיי התינוקת.
בנסיבות אלה קבעה השופטת שמוקד "טרם" יפצה את ההורים ב-1,829,053 שקל עבור אובדן בתם, ובנוסף יישא בשכר טרחת עו"ד בסך 429,830 שקל. כמו כן חויב טרם לשלם להורים הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העיזבון וההורים: עו"ד דר ו/או ניסים • ב"כ "טרם": עו"ד פרי ו/או בולטץ' • עו"ד מירב אשל עוסקת ברשלנות רפואית • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין