1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב דחה לאחרונה תביעה שהגיש אח ואחות של אדם שהלך לעולמו ב-2008, ודרשו לקבל את הכספים שנצברו על שמו בקופת הגמל. הם לא הצליחו למשוך את הכספים מאחר שהמוטבת נשארה גרושתו של המנוח, אך תביעתם נדחתה על ידי השופטת אסנת רובוביץ-ברכש.
המנוח היה עמית בקופת גמל של פסגות. במועד הצטרפותו הוא מינה כמוטבת יחידה את אשתו דאז. השניים התגרשו בשנת 2000 ובהסכם הגירושים שלהם נקבע כי: "כל צד יישאר בעליו של כל הרכוש ושל כל הכספים והזכויות הרשומים על שמו ולצד השני לא יהא בהם כל חלק".
ב-2008 הלך הבעל לעולמו. בעקבות זאת פנו אחיו לקופת הגמל כמה פעמים בדרישה לקבל את הכספים המופקדים בקופה, אולם בקשתם נדחתה בשל העובדה שהם לא רשומים כמוטבים. בתביעה הם טענו שחיי הנישואים של אחיהם וגרושתו נמשכו שבע שנים בלבד, הם התגוררו בנפרד וניתקו את הקשר ביניהם לגמרי.
לטענתם, הסכם הגירושין שינה וביטל את האמור בטופס המוטבים. הם הדגישו שרצון המנוח היה ללא ספק שלאשתו לשעבר לא יהיה כל חלק בכספי הפיקדון. משכך הם ביקשו לקבוע כי טופס המוטבים בוטל וצו הירושה של המנוח - לפיו התובעים הם היורשים היחידים שלו - תקף ומחייב.
עו"ד אייזיק סטולובעו"ד אייזיק סטולוב
קופת הגמל טענה מנגד כי הסכם הגירושין אינו מהווה הוראת מוטבים בהתאם לקבוע בתקנון הקופה והמנוח אף לא העביר אליה את ההסכם. לשיטתה, ההסכם חל ביחסים שבין המנוח לגרושתו ואינו חל כלפי צדדים שלישיים או מבטל את הוראת המוטבים. היא הוסיפה כי המנוח לא הותיר צוואה ובכל מקרה בהעדר קביעה מפורשת בצוואה הנוגעת לכספים בקופות גמל, הרי שהערכאה השיפוטית נדרשת לבחון ולקבוע מה הייתה דעתו של המנוח.
הגרושה לא הגישה כתב הגנה ולא התייצבה לדיונים.
השופטת אסנת רובוביץ-ברכש קבעה שמחומר הראיות עולה שהסכם הגירושין אינו מקיים את התנאים הנדרשים לשם החלת החריג שבחוק הירושה, לפיו הכספים בקופת הגמל הם חלק מהעיזבון. היא ציינה שעיון בהסכם מעלה כי אין בו כל אזכור ספציפי שלפיו המנוח מבקש להעביר את כספי קופת הגמל לאחיו, או כי הוא מבקש לשנות את הוראת המוטבים שנתן. "הסעיף המפורט בהסכם הגירושין, נוסח באופן כללי ולא באופן ברור וחד משמעי", כתבה.
עוד לדבריה, אמנם לפי החוק אין מניעה שהמנוח יקבע במסגרת צוואה שכספי התגמולים הם חלק מהעיזבון, אך במקרה זה לא הוצגה צוואה ואין לראות בהסכם הגירושין כחלופה לצוואה.
השופטת הדגישה כי מתצהירו של האח עולה שגם לגישתו המנוח ידע שרשם את אשתו כמוטבת יחידה. למרות ידיעה זו, בהסכם הגירושין לא הייתה התייחסות ספציפית לכספים כך שאין לקבל את טענת התובעים כי רצון המנוח היה להעביר את הכספים אליהם. בנסיבות אלה היא דחתה את התביעה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד שי בייזר • ב"כ קופת הגמל: עו"ד דיויד פוקס • עו"ד אייזיק סטולוב עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין