ברקע ההצהרות על הארכת תוכנית תמ"א 38 והביקורת מצד ראשי רשויות, שרת הפנים איילת שקד הודיעה היום (ב') שתגיש הצעת חוק עם מתווה חלופי לתוכנית תמ"א 38 תוך ארבעה חודשים. במשרד הפנים הבהירו כי אם החלופה לא תאושר בחוק עד סוף נובמבר הקרוב, תמליץ השרה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה להאריך את תוכנית "תמ"א 38" עד אוקטובר 2023.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השינויים העיקריים בהצעת שקד כוללים: מתן סמכויות תכנון לכל הוועדות המקומיות לאשר תוכניות נקודתיות ו/או עירוניות, ביטול מגבלת גובה למבנה שיוכל לבנות הקבלן, מתן אפשרות לקבלנים לניוד זכויות בין מגרשים והגדלת היקף זכויות הבנייה ל-400% במקום 350% במסלול הריסה (פינוי בינוי).
3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
פרויקט תמ"א 38. ארכיון
(צילום: מתן טורקיה)
בנוסף, תתאפשר הכרה בתוספות בנייה עד שנת 2005 (במקום 2000), תהיה אפשרות להקצאת "קומה מבונה", יקודם מסלול חדש לשיפור התהליכים שייקרא "תוכנית+היתר", ותהיה סמכות מקבילה (לוועדה מחוזית) אחרי תקופה מסויימת שתיקבע בחוק.
לגבי רשויות שירצו להשאר עם הוראות התמ"א הקיימות, הן יוכלו לעשות זאת עד 01.05.22, באחת משלוש אפשרויות: הגשת תוכנית מתאר כוללת להתחדשות עירונית, הכנת תוכנית ע"פ סעיף 23 על כל העיר או חלק משמעותי ממנה, הודעה על הכנת תוכנית וקביעת תנאים ע"פ סעיף 78 לחוק.
יש לציין כי החלופה שהוצגה על ידי שקד אינה פותרת את אחת הבעיות הגדולות של תמ"א 38 והיא שהתוכנית אינה מגיעה לפריפריה עקב חוסר כדאיות כלכלית. בנוסף, התוכנית אינה פותרת את בעית היטלי ההשבחה. תמ"א 38 הקנתה ליזמים פטור מהיטלי השבחה, שמבחינת העיריות משמשים למימון התשתיות, וזו הייתה אחת הסיבות להתנגדות ראשי הרשויות לתוכנית.
עוד בעיה שעלולה להיווצר בשל המתווה היא מתן הסמכויות לוועדות המקומיות "לעקוף" רשויות מקומיות שייסרבו לקדם את החלופה או את תמ"א 38 המקורית. כאן צפויה התנגדות של חלק מהרשויות.
שרת הפנים, איילת שקד: "אני שמחה להציג לציבור את 'חלופת שקד לתמ"א 38' - מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק. החלופה תספק מענה לחסרונות התמ"א הידועים היטב, תייצר ודאות במשק ותגדיל את הכדאיות הכלכלית. במקביל, החלופה תביא עמה ראייה רחבה וכוללת לצד יעילות וקיצור פרקי הזמן הנהוגים כיום".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
האם "חלופת שקד לתמ"א 38" תצא אל הפועל?
(צילום: יוני קלברמן)
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "החלופה לתמ"א, שהוצגה ע"י מינהל התכנון ואומצה ע"י שרת הפנים לאחר שבחנה את הסוגיה ויתרונות החלופה, נותנת מענה כולל מבחינה תכנונית וסביבתית. החלופה שמה דגש על התחדשות עירונית כוללת ולא על הבניין הבודד, ונותנת מענה לתשתיות ולצרכי ציבור. החלופה הינה חלק מהתכנון הכולל הנכון השם דגש על ראייה אסטרטגית לתכנון מדינת ישראל בשנת 2040 כשההתחדשות העירונית הינה נדבך מרכזי לצד קידום תשתיות עדכניות ועירוניות נחוצות".
ראש מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "החלופה מביאה פתרון מלא לכלל האינטרסים הקיימים, ויש בו לייצר יציבות וכיוון ברור לכלל הגורמים הרלוונטיים. החלופה מביאה בחשבון את הצורך הברור בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות בתחומן מבוצעות התוכניות, ובד בבד מדגישה את הצורך בקידום תוכניות לחיזוק מבנים והתחדשות עירונית".
חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, התייחס לתוכנית ואמר: "ניכר שיש כאן רצון כנה לטיפול מיידי במציאת חלופה לתמ״א 38. ישנם כמה כלים שצפויים לשפר משמעותית את ההיתכנות הכלכלית ולקדם לא מעט פרויקטים, ביניהם האפשרות לתוספת קומה מבונה וניוד זכויות - כלומר יזמים יוכלו לנייד זכויות בנייה מפרויקט אחד לפרויקט במקום אחר, מה שעשוי לשפר משמעותית את הגמישות התכנונית ואת הכלכליות כמובן. גם מתן סמכות מקבילה לוועדה המחוזית לאשר פרויקטים, עתיד לסייע בחילוץ 'הפקק' הבירוקרטי ולהוציא לפועל יותר ויותר פרויקטים".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: "אנו שמחים על כך שהשרה שקד לקחה על עצמה להעביר את החקיקה בתוך ארבעה חודשים והתחייבה כי אם החקיקה לא תושלם בתקופה הזו, יוארך תוקפה של תמ"א 38 בשנה נוספת, עד אוקטובר 2023. זהו לוח זמנים נכון המייצר את הוודאות הנדרשת לשוק. המבחן האמיתי של כלל הגורמים ובראשם גורמי התכנון, הוא בביצוע והשלמת המהלך בלוח הזמנים הקצר אשר קבעו לעצמם. נמשיך לעבוד עם גורמי הממשלה השונים על מנת לקדמן כדי ליצור התחדשות עירונית גם בפריפריה".