"קיימת סכנה שדירוג האשראי של ישראל יירד". כך התריעו בימים האחרונים כלכלנים, מומחים מהאוניברסיטאות וגם פוליטיקאים בעקבות כוונת הממשלה לבצע רפורמה משפטית. מהו דירוג אשראי, מה יכול להיות הנזק למדינה מהורדתו, מי קובע את הדירוג וכיצד זה ישפיע על אזרחי ישראל?
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
דירוג אשראי ניתן בעולם למדינות, לחברות ולאנשים והוא מגדיר את יכולתם לפרוע הלוואות שהם מבקשים ליטול. הדירוג מבוסס על החוזק והאיתנות הפיננסית של אזרח, חברה או מדינה. משקללים בו את נתוני ההיסטוריה הפיננסית, למשל האם הוחזרו תמיד חובות בזמן; מצב הנכסים של נוטל ההלוואה, האם לאזרח או לחברה, למשל, יש דירות, משרדים או נכסים ששווים כסף; ההון העצמי, למשל, אם יש למדינה נכסים רבים או לאזרח מניות; והיקף ההתחייבויות שקיימות כבר. למשל, מדינת ישראל, שנטלה הלוואות במאות מיליארדי שקלים, בין השאר - בשנים האחרונות - לטווחים של 30 ו-100 שנים. כן, בתקופת שיא משבר הקורונה ניטלה הלוואה גם עד לשנת 2120.
כל אלה מבהירים מהו היקף הסיכון שהמדינה, החברה או האזרח יוכלו לעמוד בו בעת החזר הלוואה עתידית שהם מבקשים ליטול.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מהי המשמעות המעשית של הדירוג? ככל שדירוג האשראי של מדינת ישראל גבוה יותר, כך קיים ביטחון רב יותר שהיא תוכל לעמוד בהחזרי החוב של ההלוואות שהיא מבקשת ליטול ולכן הריבית - קרי: מחיר הכסף - תהיה נמוכה יותר.
כיצד דירוג אשראי, שהונהג באחרונה על ידי בנק ישראל ללקוחות הבנקים, פועל מול אזרח? אפשר להמשיל זאת ללקוח שנכנס לבנק ויש לו כבר חובות של 200 אלף שקל וכעת הוא מבקש לקבל עוד הלוואה של 100 אלף שקל. הבנק יברר מהי הכנסתו של הלקוח, האם עמד עד כה בכל התחייבויותיו להחזר ההלוואה הקודמת שנתן ומהו מצבו הכלכלי, למשל בעלות על דירה, למקרה שלא יעמוד בהחזר ההלוואות.
מה יקרה אם מדינה או אזרח לא "יצטיינו" בדירוג האשראי? אם מצבם של מבקשי ההלוואה גרוע, וזה יכול להיות מדינה, חברה או אדם פרטי - הבנק לא ייתן להם כלל הלוואה. אם מצבו פחות טוב מאשר בעבר, הבנק יגבה ממנו ריבית גבוהה יותר על ההלוואה.
מהו הדירוג של מדינות? למדינות קיימים דירוגי אשראי ברמות שונות, כאשר AAA היא הגבוהה ביותר ואחר כך באות רמות B ורמות C, שהן הרמות הנמוכות ביותר. ישראל מצטיינת בחוסנה הכלכלי ובעמידה קבועה במועדי החזר הלוואותיה, בניגוד למדינות רבות בעולם, כמו למשל בעשור האחרון יוון, שבעצם הוכרזה כפושטת רגל ונאלצה לדחות בשנים רבות את החזר חובותיה. הריבית הנגבית להלוואות ליוון עלתה לכן מאוד.
מה מצבה של ישראל לאורך השנים? מאז תחילת קביעת דירוגה של ישראל, בסוף המאה הקודמת, הדירוג של ישראל רק עולה כל הזמן ומעולם לא הופחת עד העת הזאת. מדינת ישראל עמדה מאז ומעולם, ב-75 שנות קיומה, בכל החזרי ההלוואות שנטלה, במועד שנקבע ובכל הכללים שנקבעו בעת מתן ההלוואה.
מצבה הכלכלי האיתן של ישראל לאורך שני העשורים האחרונים הביא בשנים האחרונות להעלאת דירוג האשראי שלה לרמה של AA- (פעמיים איי-מינוס), ובשתי חברות לרמה של A אחד. אלה דרגות מהגבוהות בעולם.
כתוצאה מכך הצליחו החשבים הכלליים במשרד האוצר לגייס למדינה, גם בשיא משברי תחילת שנות האלפיים והקורונה, הלוואות חדשות בריבית נמוכה מאוד, יחסית לרבות ממדינות העולם, שמצבן בדירוג האשראי שלהן הוגדר פחות טוב מאשר זה של מדינת ישראל.
מי החברות הקובעות את דירוגה של ישראל? בעיקר שלוש חברות בינלאומיות נחשבות, שכולם בעולם הפיננסי נותנים אמון בדירוגים שהן קובעות: סטנדרד אנד פור, מודי'ס ופיץ'. שלושתן שיבחו רק לאחרונה את מדיניות ממשלת ישראל ובנק ישראל בעת משבר הקורונה ובשנה האחרונה שבה המשק יצא במהירות מהמשבר ואף צפו בתחזיותיהן לעתיד אפשרות של העלאת הדירוג של ישראל.

מהי הסכנה כעת? בשל החשש שרפורמה משפטית שתעבור בכנסת בישראל ותחליש את מערכת המשפט, שלה נזקקות לא פעם גם חברות הפועלות בישראל, והחשש של השתלטות לא דמוקרטית של הממשלה על התקשורת או גם פגיעה במגזרים שונים, כמו בהונגריה ובטורקיה - מצבים שחברות דירוג האשראי מאד לא אוהבות – דירוג האשראי של ישראל יכול בהתאם כבר בחודשים הקרובים.
מהי המשמעות? המשמעות המיידית: הריבית תעלה מאוד על הלוואות שמדינת ישראל תיאלץ ליטול בשוק הבינלאומי וגם ממוסדות בארץ, באמצעות הנפקת אגרות חוב - נוכח הוצאותיה ההולכות וגדלות, עקב, למשל, ההסכמים הקואליציוניים וצרכים ביטחוניים דחופים.
זה ישפיע ישירות גם על האזרחים? בוודאי. ברגע שמדינה מאבדת אמינות בהחזר הלוואותיה והריבית עבורה תעלה, גם חברות ישראליות ייחשבו כמסוכנות יותר והריבית עבורן תעלה. כך גם האזרחים צפויים לעוד העלאות ריבית, מעבר לאלה המתוכננות בשל האינפלציה הגבוהה. חברות עלולות גם לצאת מישראל (וזה כנראה כבר מתחיל), לבטל תוכניות הרחבה ולפטר עובדים. המשמעות: גידול באבטלה.
לאורך זמן איך הורדת דירוג אשראי תשפיע על כלכלת המדינה? התוצאה המצערת תהיה אחת: בעשרות השנים הבאות ירבוץ חוב גדול עוד יותר על אזרחי ישראל, שיצטרכו לסייע למדינה להחזירו באמצעות תשלומי מיסים גבוהים וקיצוצים כואבים בשירותים שתעניק להם הממשלה. הנכדים והנינים שלנו יסבלו מכך אפילו יותר מהמבוגרים של 2023. ואת התוצאה הזאת ממליצים כעת הכלכלנים והמומחים לנסות ולמנוע.