אחרי מכתב הכלכלכנים שפורסם לראשונה ב-ynet והזהיר מפני הסכנות החמורות שעלולה להוביל הרפורמה המשפטית לכלכלת ישראל, חברת ההייטק פאפאיה גלובל הודיעה הבוקר (ה') כי החליטה "להוציא את כל כספי החברה מישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עינת גז, מנכ"לית ומייסדת החברה, כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "בעקבות ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו כי הוא נחוש להעביר רפורמות שיפגעו בדמוקרטיה ובכלכלה, קיבלנו החלטה עסקית להוציא את כל כספי החברה מישראל. ברפורמה המתגבשת, אין שום ודאות כי אנו יכולים לנהל פעילות כלכלית בינלאומית מישראל. זהו צעד עסקי כואב, אך מתבקש".
1 צפייה בגלריה
עינת גז, יריב לוין, ביבי נתניהו
עינת גז, יריב לוין, ביבי נתניהו
מימין: שר המשפטים יריב לוין, רה"מ נתניהו ומנכ"לית פאפאיה גלובל עינת גז
(צילום: אוראל כהן, שלו שלום)
בצל הטענה כי מדובר ב"החלטה עסקית", מדובר בעוד צעד משמעותי במיוחד שנוקטת קהילת ההייטק הישראלית כנגד הרפורמה המשפטית, לאחר המחאה שקיימו השבוע מאות חברות הייטק. יחד עם זאת, טרם ברור מה משמעות ההחלטה בפועל וכיצד פאפאיה מתכוונת "להוציא את כל כספיה מישראל".
פאפאיה גלובל היא חברת תוכנה ישראלית שפיתחה מערכת מבוססת מחשוב ענן לניהול עובדים, חישובי שכר, הטבות ותשלומים, עבור חברות ותאגידים גלובליים. מדובר באחת מחברות ההייטק הגדולות בישראל, אשר מעסיקה כ-750 עובדים ברחבי העולם ובספטמבר 2021 גייסה 250 מיליון דולר, לפי שווי של 3.7 מיליארד דולר.
אחת המשקיעות בפאפאיה היא קרן אינסייט פרטנרס האמריקנית, אשר הוציאה לפני כמה ימים מכתב לכל החברות בהן השקיעה ובו היא מפרטת את עמדתה בנוגע למהפכה המשטרית שמבקשת לבצע הממשלה. "דוגלים בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון ושוויון הזדמנויות, ואנו מגנים כל ניסיון לרמוס חירויות אישיות או מעשים של שנאה, אלימות או אפליה", נכתב. עד היום השקיעה אינסייט בכ-75 חברות ישראליות, בהן ארמיס סקיוריטי, מאנדיי, ג'ויטיונס, לייטריקס וויז.
בתוך כך, על פי דיווח בכלכליסט קרנות ההון סיכון דיסרפטיב ודיסרפטיב AI של טל ברנח הצטרפו להודעה של גז והודיעו הבוקר למשקיעים שלהם על הכוונה להוציא את כספי הקרן מישראל והעברתם לחו"ל. הקרנות מנהלות יחד 250 מיליון דולר.
לשאלה מדוע החליט להוציא את הכסף, אמר ברנח: "בהנחה שהרפורמה - שהיא הפיכה משפטית - קורית, תיווצר אי-יציבות כלכלית במדינת ישראל כשבפועל תהיה רשות אחת שתעשה מה שהיא רוצה כולל תיקונים ושינויים במיסוי ובצורת העבודה של החברות. כלכלה בנויה על יציבות. אני עכשיו בלונדון, פגשתי משקיעים שלי והם מאוד מודאגים. הם אומרים שאם הרפורמה תעבור, לא ברור להם אם ימשיכו להשקיע בישראל ויכול להיות שיצטרכו לעשות שינוי כי לא רוצים להיות נתונים לחסדי רשות אחת".
איל וולדמן, מייסד מלנוקס, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "מאות מיליוני דולרים בדרך החוצה מישראל. זו תוצאה ישירה של המהלכים של נתניהו. יש כבר כיום מחסור בדולרים בישראל, והלחץ הזה רק יגדל, וזה ישפיע על כל האזרחים במדינה. הריביות יעלו. אנשים יוצאים מכאן כי הם לא סומכים על הממשלה".

"אין 'סטארטאפ ניישן' בלי דמוקרטיה"

גז היא אחת מהמתנגדות הבולטות לרפורמה המסתמנת, והיא אף הייתה אחת מהנואמים המרכזיים בהפגנה הגדולה האחרונה שהתקיימה ברחוב קפלן בתל אביב במוצאי שבת.
בנאומה במוצאי שבת, אמרה גז: "עליתי למדינת ישראל בגיל ארבע. ההורים שלי עזבו את מקום הולדתם במרוקו ובטוניס בשביל לעלות לארץ ישראל והגיעו לנתניה כד לחיות כאן כמשפחה. הם לא ידעו מה זה סטארטאפ ולא שמעו על 'יוניקורן', אבל הם ידעו דבר אחד - רק במדינת ישראל היהודית הבת שלהם תוכל להגשים כל חלום. בישראל, שלא כמו במרוקו ותוניסיה יש דמוקרטיה ושיוויון זכויות, הזדמנויות גם לעולה חדשה, גם לילדה מנתניה, הילדה הזו היא אני...
"לפני חמש שנים כשניסיתי לגייס כסף לפאפאיה, הציעו לי לעבור לארה"ב, אבל החלום שלי היה לחיות כאן ולגדל את הילדים שלי... 54 מיליארד דולר - זה הסכום שמשקיעים מחו"ל השקיעו בהייטק הישראלי בשלוש השנים האחרונות. בלי דמוקרטיה, 54 מיליארד הדולר האלו לא היו כאן ועשרות אלפי העובדים שהצטרפו להייטק בשנים האחרונות לא היו כאן.
"אותם אנשים שהשקיעו מיליארדים ביזמות ישראלית מתקשרים בדאגה ושואלים: 'מה הולך פה? האם ייתכן שהדמוקרטיה בסכנה?'. זו אזעקת אמת. אותם המשקיעים מתחילים להציע שנוציא את הכסף לבנקים זרים מחוץ לישראל. אתם יכולים לדמיין מה יקרה אם יוציאו אותם אל מחוץ לישראל? כי כמו בברזיל ובהונגריה, אף בעל הון לא ישאיר מיליארדים במדינה שבה הדמוקרטיה מתפוררת. 'סטראפאפ ניישן' בלי דמוקרטיה - זה לא יכול להתקיים", טענה גז.
מנגד, דב (דובי) פרנסס, מייסד ומנכ"ל של קרן ההון-סיכון גרופ 11 ואחד המשקיעים בפאפאיה, תקף את ההחלטה. "אני אישית מלא הערכה מקצועית לעינת ומלא הערכה אישית לרצונה להביע את עמדתה הפוליטית, אבל אני ממש לא תומך במהלך הזה. זו בעיני לא הדרך להביע עמדה פוליטית אישית, זה בעיני רק מוביל להמשך הפילוג בעם.
"זה נכון שלמנכ"ל/ית זכות מלאה לנהל את כספי החברה באיזה בנק שימצאו לנכון והבורד לרוב לא נדרש במעורבות בהחלטה כזו, אבל זה לא אומר שאפשר להשתמש בחשבון בנק ככלי מקח ניגוח ואמירה פוליטי", כתב פרנסס בחשבון הלינקדאין שלו.

נכון לעכשיו, נתניהו ממשיך בקידום הרפורמה

ההחלטה של פאפאיה הגיעה לאחר שאמש, נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו והגיב לאזהרה של נגיד בנק ישראל ולמכתב הכלכלנים שנחשף ב-ynet. נתניהו טען כי יש "עודף משפטיזציה" בישראל שפוגע בכלכלה - וכי "אין מקום להפחדות" בנוגע לשינויים המתוכננים במערכת המשפט. כשלצידו שרי האוצר, הכלכלה והחוץ, האשים נתניהו את האופוזיציה ב"צונאמי של שקרים" על פגיעה כלכלית אפשרית בעקבות הרפורמה, והוסיף כי "שלטון החוק והדמוקרטיה דווקא יתחזקו".
בפתח דבריו, אמר נתניהו: "שמעתי על השפעת הרפורמה המשפטית על החוסן הכלכלי שלנו. צריך להעמיד דברים על דיוקם, האמת היא בדיוק הפוכה. המהלכים שלנו לחיזוק הדמוקרטיה בישראל לא רק שלא יפגעו בכלכלה, הם יחזקו אותה. הם יחזירו את ישראל למצבן המשפטי של רוב הדמוקרטיות המובילות בעולם, למקום שבו הייתה בעצמה לפני חמישים שנה". לדבריו, "כבר היינו בסרט הזה. יריבנו הזהירו שאם לא נעשה ויתורים זה יוביל לצונאמי כלכלי נורא. בפועל ההפך הגמור קרה".
בתוך כך, לצד הכלכלנים הרבים, המשפטנים, אנשי ההייטק ונוספים שיצאו נגד הרפורמה המסתמנת, חמישה ראשי אוניברסיטאות הביעו גם הם בפני ynet "ידיעות אחרונות" דאגה עמוקה מהפילוג והקיטוב בחברה הישראלית ומתהליכים שעלולים להביא לפגיעה של ממש בחוסנה הלאומי וביציבותה של מדינת ישראל.
יחד עם זאת, בכירים בליכוד אמרו כי חרף ההתייעצויות שמקיים ראש הממשלה בימים האחרונים, נכון לעכשיו אין בכוונתו לחשב מסלול מחדש. לפי לוחות הזמנים שנקבעו בין היתר על ידי שר המשפטים יריב לוין, הרפורמה תמשיך לקבל עדיפות בכנסת, כשהמטרה היא לסיים את החקיקה במקביל לתקציב המדינה - כלומר, לכל המאוחר בחודש מאי. מדובר בלוח זמנים קצר יחסית, ולא ברור אם בקואליציה יצליחו לחוקק בהליך בזק רפורמה עמוקה וגדולה שדורשת שעות דיון רבות.