שלושה מיליארד שקלים לפחות - זהו שווי הנזק המוערך לרכוש שנגרם ביממה הראשונה של המלחמה, כך אומר ל-ynet גורם בכיר במשרד האוצר, שהוסיף כי "20 יישובים נהרסו, כשחלקם הגדול גם נשרפו כליל. הבתים, התשתיות, הכבישים, הרפתות והשטחים החקלאיים. בשום אירוע מלחמתי לא נגרם נזק בהיקף שאפילו התקרב לחמישית מהנזק הזה. גם לא במלחמות לבנון, במבצעים שארכו שבועות כמו עופרת יצוקה, ובירי טילי הסקאד מעיראק על ערי ישראל".
גורם בכיר אחר במשרד האוצר ציין כי מדובר בהערכות ראשוניות בלבד של הנזקים: "יישובים שלמים נהרסו והועלו באש. יצטרכו לבנות את חלקם לגמרי מחדש. יהיה צורך להרוס מבנים רבים. מאות תשתיות ומאות מכוניות נהרסו ונשרפו כליל. יש חלקות חקלאיות שלא ניתן יהיה לחדש בהן את הגידולים במשך תקופה ארוכה. מדובר גם בנזק עקיף בשל אובדן ההכנסות בחקלאות ובתיירות לתקופה ארוכה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
כפר עזה
כפר עזה
כפר עזה
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

בנוסף לפגיעה הישירה ברכוש, כפי שפרסמנו אתמול, בין השאר חוזים כעת באוצר כי אם המלחמה תימשך שבועות אחדים, הפגיעה בתוצר תהיה גבוהה בהרבה מאשר אובדן התוצר במלחמת לבנון השנייה. הסיבה: גיוס מאסיבי השבוע של 360 אלף אנשי מילואים שיחסרו במשק וניהול מלחמה כוללת בהיקף נרחב, הרבה יותר מאשר במלחמת לבנון השנייה, שארכה אמנם גם אז כחמישה שבועות.
"הפגיעה בתוצר תהיה הפעם גבוהה הרבה יותר. לא ניתן לנקוב עדיין במספרים כיוון שאי-הוודאות רבה מאוד, אולם אין להוציא מכלל אפשרות פגיעה בתוצר בהיקף של 1%-2%", טען בכיר במשרד.
2 צפייה בגלריה
כפר עזה
כפר עזה
כפר עזה אתמול
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
באוצר ציינו, כי כל התחזיות הכלכליות קשורות ישירות בתרחישים שינבעו משאלות של המדיניות שתנקוט הממשלה, משך המלחמה ומטרותיה. באוצר מעריכים שהמלחמה תעלה מיליארדים רבים ואין להוציא מכלל אפשרות שהעלות תגיע גם לשתי ספרות ולא למיליארדים בודדים. "עדיין לא ניתן לקבוע כמובן מהיכן יבוא התקציב ואיך זה יתנהל. בקורונה יצר האוצר 'קופסאות' מחוץ לתקציב ולא ברור אם יהיה צורך בזה גם הפעם. הכל תלוי בהיקף האירוע וההוצאה הכספית. בכל מקרה שר האוצר הורה לשחרר כסף, כאשר לא תהיה כל מגבלה לצורך ניהול המלחמה", נמסר.
באוצר יודעים כבר כי לצבא יהיו דרישות תקציביות גבוהות במיוחד במהלך ובסוף המלחמה. יתכן שיהיה מדובר במיליארדים רבים, מעבר לסיוע האמריקני הנוכחי. הגירעון המשוער בתקציב ינוע כנראה סביב לשיעור של 3%, שהם כ-55 מיליארד שקל, כאשר כל אחוז מהתוצר שווה כיום יותר מ-18 מיליארד שקל. עם זאת, אמרו במשרד האוצר, "אם תהיה חלילה דרמה, למשל כניסת החיזבאללה למערכה, המחיר יעלה מאוד".

תושבי העוטף יקבלו מקדמות

אתמול הודיעה רשות המסים כי מס רכוש יפצה במקדמות חלק מהניזוקים, ואף נמסר כי קרן הפיצויים תשלם מקדמות למשפחות בעוטף עזה שבתיהן נפגעו.
מאחר שעובדי קרן הפיצויים אינם מורשים בשלב זה להיכנס ליישובי העוטף, סיכמה הנהלת הקרן עם ראשי המועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון ושער הנגב, על שיתוף פעולה לטובת סיוע לתושבים. קרן הפיצויים תקבל מהמועצות האזוריות בעוטף רשימת שמות של בעלי דירות שנפגעו, וכן דרכי התקשורת איתם, כדי שעובדיה ייפנו למשפחות ויפתחו עבורן תביעות ויסבירו להן על הזכויות המגיעות להן. כמו כן, בהתאם לצורך, יעבירו למשפחות הללו מקדמה על חשבון הפיצויים. הקרן העמידה לטובת משימה חשובה זו פרויקטור שילווה את המשפחות באופן שוטף.
החל מהבוקר נמצאים בשטח 70 צוותים של שמאים, מהנדסים ועובדי קרן הפיצויים, 40 מהם באיזור הדרום ו-30 באיזור המרכז. עד כה הוגשו מאיזור אשקלון 4,526 תביעות לפיצויים, מתוכן 3,045 תביעות שקשורות למבנים, 1,331 לרכבים ו-150 לתחומים אחרים. באיזור תל אביב (מרכז), הוגשו 1,409 תביעות לגבי מבנים, 505 תביעות על רכבים ו-102 בתחומים אחרים. סה"כ בשני האיזורים הוגשו עד כה 6,542 תביעות לפיצויים.