בזמן שרפתני עוטף עזה נאבקים על חייהם וחיי הרפתות - משרד האוצר מתכנן לפתוח שוב את יבוא החלב. כל זאת, למרות שהמחלבות והתאחדות הרפתנים מדווחים שאין מחסור בחלב גולמי בישראל. "יש בעיות הובלה, בגלל גיוס נהגים לצבא. אין מחסור בחלב למרות שרפתות העוטף מהוות 3% מענף החלב בישראל וצפו מחסור של כ-5%", אמרו לנו באחת המחלבות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
גורמים בענף סיפרו ל-ynet: "יש קרבות הרואיים של רפתנים. נרצח מנהל הרפת של כיסופים. במכון חליבה. הוא בא להאכיל את הפרות, נכנסו מחבלים והרגו אותו.
1 צפייה בגלריה
נפילה ברפת בכפר אחים. חסימת כלי רכב בכניסה למושב
נפילה ברפת בכפר אחים. חסימת כלי רכב בכניסה למושב
נפילה ברפת בכפר אחים
(צילום: דרור)
"יש 17 רפתות קו ראשון בעוטף. בתשע מהן חולבים, השאר לסירוגין: כיסופים, ניר יצחק, פרח, נחל עוז, ניר מעון, עלומים, בניר יצחק חולבים לסירוגין. בחלקם מתנדבים. יש פה ערימות של מתנדבים. מביאים אוכל לפרות שלא אכלו, חולבים.
"ברפת של ניר יצחק יש את שמיל ביטרמן שנופל מהרגליים. הוא וארבעה תאילנדים מחזיקים את הרפת של ניר יצחק. ובמשפחתו יש חטופים. עלומים הכל נשרף. מאוד מאוד קשה.
"מבחינת ייצור החלב - לא תהיה בעיה. כולם מייצרים יותר חלב. הבעיה היחידה היא מוראלית. יש בעיה מוראלית קשה מאוד מאוד. אם משרד האוצר יפתח את הייבוא אחרי הדבר הזה – אנשים יתמוטטו. אנשים מפורקים מהמצב.
רצחו לנו ילדים, איבדנו שלושה-ארבעה רפתנים. רצחו ילדים של רפתנים. אם מעל הראש שלנו משרד האוצר יפתח את הייבוא, זה אסון. אם יפתחו את הייבוא בזמן המלחמה, בלי יכולת תגובה של הרפתנים, בלי יכולת שימוע, בלי יכולת להגיש בג"ץ בזמן שהורגים לנו הורים אחים, משפחות, נחטפו לנו אנשים, הפסדנו במלחמה על הבית. אין בעיית חלב גולמי. אחרי המלחמה ניפגש, נדבר, נחשוב. עכשיו לא עושים שוב דבר. זאת אצבע בעין לכל עוטף עזה".
לפי מועצת החלב, הרפתות בעוטף ספגו פגיעה קשה והפרות לא הואכלו בין שבת לראשון. חלק מהעובדים נרצחו, חלקם גויסו. יש לחלוב את הפרות עבור חלב ועבור רווחתן שלהן. רפתנים הלכו להאכיל את הפרות גם במחיר חייהם. רפת ניר יצחק במצב קשה: "אם יפתחו עכשיו את הייבוא, אנשים יתמוטטו. זה מעשה אנטי ציוני", הם מסרו. אחד הרפתנים אמר לנו: רמי לוי ויוחננוף לוחצים לפתוח את הייבוא כי יש מחסור בחלב על המדפים בגלל טרה. נניח יש פחות חלב כרגע, זה שווה את הרס החקלאות בעוטף? לייבא מטורקיה?"
בפייסבוק כתבו חברים של מנהל רפת עלומים, אבי פריימן, אחת הרפתות החדישות והמובילות בישראל שנפגעה קשות בקרבות השבת האחרונה, כי "גם צוות הרפת נפגע קשות, כל התאילנדים (שעבדו שם) נהרגו ולמעשה אין מי שיחלוב את הפרות, אבל אנחנו זקוקים בדחיפות לחולבים שיעשו זאת.
"הרפת מתחננת לצוותי חליבה של רפתנים או חולבים מיומנים, שרצוי שכל אחד מהם יבוא למשך לפחות שלושה ימים. עלומים תדאג לסידורי לינה וכלכלה והצבא התחייב לאבטחה צפופה וספציפית של הרפת ועל מגורי החולבים... אלה השעות בהן ההדדיות שלנו נבחנת".
פריימן אמר ל-ynet: "הצרכנים לא ירגישו במחסור בגלל האסון שלנו. יש עודף חלב. אני מנהל את הרפת בעלומים 40 שנה. זאת רפת חדשה. מבנה הייטק. הכל נשרף. זה פרויקט חיים שלי. יש רפתות שירדו משלוש חליבות לשתיים. יש שירדו לאחת. יש 7 רפתות שלא חולבים בהן והפרות משוחררות אוכלות כמה חבילות קש. היישובים ריקים אין אנשים. מצב קטסטרופלי.
"בעלומים הציעו אלפים לבוא ולהתנדב. אבל מכון החליבה לא עובד. מה אעשה. אני כל כל אוהב את האנשים אבל 4 ימים לא חלבנו מהאירוע. "הצרכנים לא ירגישו בזה אבל הרפתות שלנו לא יחזרו לעבודה בקרוב. הפרות ייצאו לאומנה או רפתות אחרות. ולאט לאט האנשים ישקמו את הרפת".
מטרה נמסר בתגובה: "טרה מייצרת כמיטב יכולתה ושמה דגש בייצור שלה על כלל מוצרי הבסיס שהיא מייצרת מסביב לשעון וזאת בכפוף להתמודדות עם מחסור בכוח אדם שמשפיע מן הסתם על כלל המערכים ובהם ייצור והפצה, אך כאמור עושים את המקסימום תוך שימת דגש על מרכולים, מכולות , צוותי ביטחון ובריאות"
ביטבתה מסרו ל-ynet כי "אין ירידה באספקת החלב, יש עיכובים כי אזור הדרום חסום ויש עובדים מהדרום. אבל החלב מסופק כרגיל".
בתנובה עובדים יותר עם רפתות צפוניות. במחלבה מסרו כי "אין כרגע בעיה של חלב גולמי".