דירקטוריון רכבת ישראל אישר בשבוע שעבר הסכם תקדימי עם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והמדינה לפיתוח איזורי מסחר ותעסוקה בתחנות הרכבת. על פי ההסכם, ברכבת יקבלו אישור מהמדינה להשתמש בחלק משטחי התחנות שעדיין לא מנוצלים בכדי להקים שטחי מסחר ומשרדים בכדי לאפשר ליזמים לבנות אותם ולהפעילם.
במטרה לעשות זאת ברכבת הצליחו לאשר מול המנהל כי השטחים הללו יוחכרו ליזמים על ידי רמ"י לתקופה של 98 שנים במקום 25 שנים כפי שהוצא עד כה.
2 צפייה בגלריה
פיתוח איזורי מסחר ותעסוקה בתחנות הרכבת
פיתוח איזורי מסחר ותעסוקה בתחנות הרכבת
הדמיה של פיתוח שטחי מסחר ותעסוקה בתחנת הרכבת במודיעין
(הדמיה: באדיבות רכבת ישראל)

ההסכם נחתם לאחר שנתיים של דיונים ועבודת מטה של שני הגופים אשר כלל צוותי היגוי משותפים, שמטרתם האצה וקידום של בניית מתחמי מסחר תעסוקה ומגורים בשטחי תחנות הרכבת. דירקטוריון רכבת ישראל בראשות עו"ד משה שמעוני אישר את התוספת להסכם המקרקעין המדובר.
מי שתשמש כפיילוט לפרויקט היא תחנת רכבת מודיעין מרכז בה יושכרו כ-27 אלף מטרים רבועים ליזם לפיתוח עירוב שימושים כגון מסחר, תעסוקה ודיור.
2 צפייה בגלריה
תחנת מודיעין מרכז
תחנת מודיעין מרכז
תחנת מודיעין מרכז
(צילום:" באדיבות הרכבת)

ברכבת הגדירו את הפרויקט כ"סנונית ראשונה בשימוש וניתוח מיטבי של מיזמי תשתיות המצויים, בין היתר בלב אזורי הביקוש במדינת ישראל". לטענתם, "הפרויקט יהווה מודל לפיתוח בהיקף משמעותי למקום מסחר המחובר למוקד תחבורה ציבורית עתירת נוסעים".
בקרוב ולאחר חתימת נציגי רמ"י ונציגי המדינה, תכונס ועדת מכרזים משותפת לרכבת ישראל ולרמ"י, ויחל שיווק המכרז.
ההסכם בין רכבת ישראל לרשות המקרקעין מתכתב כמובן עם חזון מתחמי התחבורה לפיו עד 2050 יווצרו בגוש דן והסביבה שמונה מתחמים שישלבו ביניהם תנועה של רכבת קלה, קווי מטרו, אוטובוסים ובמקרים מסוימים גם רכבת כבדה וסביבם ייבנו שטחי מסחר, משרדים ואף שכונות.
"פרויקט מודיעין מרכז לצד הפרויקטים הנוספים המבוצעים ומקודמים כיום, יאפשרו לרכבת פיתוח מנועי צמיחה כלכליים ואסטרטגיים לשנים הקרובות", אומר עו"ד משה שמעוני, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל. "המטרה היא לייצר אפיקי הכנסה נוספים, להקל על מצוקת הקרקעות למסחר תעסוקה ומגורים, ולשפר דרמטית את השירות הניתן לנוסעי הרכבת, אשר ייהנו ממוקדי תחבורה, מגורים, תעסוקה ומסחר הצמודים זה לזה".
שיקו זנה, מנכ"ל רכבת ישראל, הוסיף כי ברכבת מקדמים תוכנית אסטרטגית לשינוי משמעותי של תפיסת תחנות הרכבת ברחבי הארץ למרכזים תחבורתיים מתקדמים (HUB) ומקושרים בשלל אמצעי תחבורה בדגש על רכבת, הכוללים בתוכם חוויית נסיעה משודרגת לצד שירותים שיספקו את צרכי הנוסעים והעוברים ושווים בתחנה: מסחר, תעסוקה ואף נדל"ן למגורים. "מרכזים אלה גם ישפרו את המציאות התחבורתית בישראל, על ידי משיכת יותר משתמשים לרכבת והפחתת עומסי התנועה בכבישים, וגם ישפרו את היציבות הפיננסית של הרכבת, לה ייפתחו אפיקי הכנסה חדשים ואסטרטגיים".