"יש לי הרגשה שכלום לא יעבור בכנסת כי כולם מבינים את השמדת הערך האיומה שאנחנו עושים". כך אמר היום (ד') רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, בריאיון לאולפן ynet בנוגע להשלכות המהפכה המשפטית על המשק והכלכלה בישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
תומר סבור כי הממשלה צריכה לעצור את התהליך כדי לאפשר הידברות בין הצדדים. "לא עושים כאלה שינויים בלי לדבר", הוא אמר. "יכול להיות שהדיבור לא יביא לתוצאות ואז השאלה היא איזו מההחלטות צריכים לעשות בקונצנזוס מלא יותר ואיזה בפחות, אבל בסוף צריך לעצור. אני קורא לממשלה, אם אתם באמת החזקים, אם אתם באמת מאמינים שהדרך שלכם נכונה, מה הריצה המטורפת הזו? תעצרו, תודיעו שאתם עכשיו מקפיאים את העניין לחודש, יושבים ומדברים, בלי תנאים. גם הצד השני, בלי תנאים.
"אני גם מאמין שיעצרו, אני מאמין שגם הוועדה למינוי שופטים לא תבוא (להצבעה במליאת הכנסת) עד ה-2 באפריל. זה לא חלום שחלמתי בלילה, זה מהרבה שיחות שאני עושה. אני לא יכול להגיד שמישהו נתן לי את זה חתום וכתוב".
1 צפייה בגלריה
רון תומר, בצלאל סמוטריץ'
רון תומר, בצלאל סמוטריץ'
רון תומר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דנה קופל, AFP)
תומר התייחס גם להשפעות על הכלכלה, בין היתר להיחלשות השקל מול הדולר . "כשהדולר מתחזק זה מייקר לנו לכאורה את הכל, הוא מייקר לנו את התשומות המיובאות, את המוצרים המיובאים במלואם והוא פוגע בתיירות היוצאת ובעוד הרבה דברים אחרים, אבל בסוף הבעיה היא לאורך זמן. כסף למשל שיצא לחו"ל ויוצאים כספים לחו"ל, אפילו בתשלום המיסים, בתזרים המיסים. על כסף שמשקיע הוציא לחו"ל הוא משלם כמעט שנה באיחור מס. ואם לוקחים הון גדול ומעבירים אותו לחו"ל, נראה את הכנסות המדינה ב-2023 נפגעות".
שר האוצר סמוטריץ' לא מבין כלכלה? "שר האוצר הזה מבין כלכלה. הוא שר אוצר חכם והוא גם שר אוצר טוב. אני חושב שהאירוע הזה מערבב לו לצערי את האינטרסים והמציאות ולכן אני מבין ששר האוצר לא יכול לבוא ולצאת ולהגיד אנחנו קורסים".
האינטרס של בצלאל סמוטריץ', אתה אומר, הוא לא רק הצלחתה של הכלכלה הישראלית. זה מתערבב לו. "יש את המניע השני אבל אני עדיין גם מאמין בבצלאל סמוטריץ', ומשיחות שלי איתו, שבניגוד לדברים שהוא אומר בחוץ הוא בן אדם שקול, הוא בן אדם שקורא את המפה, ובסוף הוא יהיה אחד מאלה שידעו לעצור".
הוא מתעסק מספיק בבעיות האמיתיות של יוקר המחיה בישראל, בבעיות בתעשייה הישראלית? "הוא מתעסק באופן יומי בכלכלה, אני יכול להגיד. אנחנו בקשר כמעט יומי על הרבה סוגיות שלא קשורות לרפורמה. ברפורמה לא הצלחתי לשכנע אותו לעצור".