1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל לאחרונה בקשה של נאמנים בתיק פשיטת רגל של בני זוג לשעבר והורה למכור את זכויותיהם בנחלה במושב רמות.
החייבים הם בני זוג לשעבר שהתגרשו בשנת 2010. הם בעלי זכויות מסוג "בר רשות" בנחלה במושב רמות מנובמבר 1989. באוקטובר 2014 ניתן צו כינוס לנכסיהם ובפברואר 2017 הם הוכרזו כפושטי רגל. ניתן צו תשלומים על סך 500 שקל לחודש לכל אחד מהם. בקופת פשיטת הרגל של הבעל אושרו תביעות חוב של כ-2.73 מיליון שקל. בנוגע לאישה אושרו תביעות בסך 2.43 מיליון שקל. בקופת הכינוס הצטבר סך של 367 אלף שקל בלבד.
האישה לא מתגוררת בנחלה מזה שנים רבות. במסגרת הסכם הגירושין הוסכם כי תמורת חלקה ישלם לה בעלה לשעבר 500 אלף שקל (בתשלומים) ובכפוף לכך יועברו זכויותיה בנחלה על שמו. סכום זה מעולם לא שולם. מאז גר הגרוש במקום יחד עם אמו בת ה-95.
בבקשה לממש את הנחלה הודיעו הנאמנים כי האם אינה מתגוררת עוד בנחלה והיא הועברה לבית אבות סיעודי. הם הדגישו שניתנו לחייבים אין ספור הזדמנויות להציע הצעות להסדר, אולם הצעה קונקרטית לא הוגשה והחייב המשיך בחוסר שיתוף הפעולה בהליך תוך שהוא נוהג להפריח האשמות קשות כנגד בעלי התפקיד.
עו"ד פאני יהלוםעו"ד פאני יהלוםטל אודי אזורית סטודיו לצילום
החייב טען כי אין למכור את הנחלה. לדבריו, הוא צפוי לקבל כספים ככל ויזכה בתביעות אזרחיות אותן הוא מנהל בבית משפט השלום. הוא טען כי הנחלה מהווה מקור פרנסה עבורו (מגדל מנגו ופרי הדר) ויש מקום לאזן בין זכויותיו לבין זכויות הנושים כך שהנזק שייגרם לחייב ובפרט בגילו המבוגר עולה על התועלת לנושיו.
"תיק זה הגיע לקו פרשת המים זה מכבר ובראי הנתונים הקיימים יש מקום להורות על מימוש הנחלה תוך קביעת סכום ראוי לדיור חלוף", כתב השופט אסף זגורי. הוא הבהיר שבמצב הנוכחי שעה שאמו של החייב אינה מתגוררת עוד בנחלה והוא אינו משתף פעולה בהליך, אינו מציע הצעות להסדר ואף ממשיך לצבור חובות, מימוש הנחלה עם כל הקושי והצער כלפי החייב הוא צעד מתבקש.
השופט הוסיף שמדובר בחייב המתנהל באופן מחדלי ביותר בהליך מזה תקופה ארוכה. הוא אינו מתמיד בתשלומים לקופת פשיטת הרגל ואין לתת יד להתנהלות זו. "ניתנו לחייב הזדמנויות אינספור להתנהל בהליך, לתפעל את הנחלה, לנהל עסק חקלאי אך החייב ניצל לרעה החלטות שיפוטיות שניתנו, יצר חובות, עשה שימוש לא חוקי באספקת מים ולא שיתף פעולה עם הנאמנים", כתב השופט.
בנסיבות אלה הורה השופט לצאת להליך פומבי של מכירת הנחלה וקבלת הצעות כאשר בסופו של יום יתנהל הליך התמחרות וההצעה הגבוהה מכולן תזכה. השופט קבע שמתמורת המכירה יש להותיר לחייב סך של 450,000 שקל להבטחת דיור חלוף לכל ימי חייו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד פאני יהלום עוסקת בחדלות פירעון • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין