חוסר בזמן עד להצבעות על תקציב המדינה בקריאה השנייה והשלישית ביום שני הקרוב וחוסר חשק בוועדת הכספים של הכנסת לקדם שניים מהחוקים העיקריים בחוק ההסדרים - הובילו היום (ג') להוצאתם מחוק ההסדרים והפרדתם לחקיקה נפרדת בעתיד. שני החוקים הם רפורמת השכירות והחוק להגבלת החזקת מזומן על ידי אזרחים בבית בסכום העולה על 200 אלף שקל.
אחת הסיבות העיקריות להוצאת החוקים היא דוחק הזמן עד להכנת כל פרקי חוק ההסדרים לאישורם הסופי בכנסת בעוד שישה ימים, בעיקר בשל התמשכות הליכי חקיקת קרן הארנונה בוועדת הכספים, דיונים שנמשכו עשרות שעות ברצף, כולל בלילות האחרונים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: אוראל כהן ו-shutterstock)

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, החליט להוציא לפיכך מחוק ההסדרים לשנים 2023-24 את פרק השכירות, שכבר עבר קריאה ראשונה בכנסת. לפי החוק שיהיה תקדימי תחול חובת דיווח לרשות המיסים על כל השכרת דירה בישראל, מהדירה הראשונה, בלא כל קשר לגובה דמי השכירות המשולמים על ידי השוכרים.
החוק כלל גם את הגדלת הפטור ממס מהשכרת דירה מ-5,470 ל-7,500 שקל, אולם חובת הדיווח תהיה גם על דירות ששכר הדירה בהן יהיה נמוך מסכום זה, אך שלא יחויב במס. כמו כן הוצאה מחוק ההסדרים הצמדת הנכסים בגינם זכאים לפטור ממסים מדי שנה, בהתאם לעליית המדד. עוד נכלל בחוק סעיף המתיר למשכיר דירה שבבעלותו דירה אחת בלבד לקזז הוצאות דמי שכירות על דירה שבה הוא מתגורר מההכנסות על דירה אחרת שהוא משכיר במקביל, עד לגובה שכר הדירה שאותה הוא שוכר או עד תקרה של 7,500 שקל.
עוד הוצא מחוק ההסדרים חוק שיזמה רשות המיסים ונאבקה עליו בשנים האחרונות, האוסר להחזיק בבית יותר מ-200 אלף שקל במזומן, והמחייב לדווח על סכומים העולים על 50 אלף שקל שמוחזקים בבית במזומן.
גורמים המקורבים לוועדה אמרו ל-ynet כי שני החוקים הללו לא היו אהובים במיוחד על חלק מחברי הוועדה וכי ייתכן שגם זאת סיבה להוצאתם מחוק ההסדרים. גפני טען כי חוק השכירות וחוק הגבלת המזומן הם מסובכים ומורכבים ועדיף שיידונו בנפרד מחוק ההסדרים.
כמו כן ביקש גפני מנציגי משרד האוצר לפני שבועיים, בדיון הראשון בוועדה בעניין הגבלת 200 אלף השקלים, להביא לוועדה עוד הבהרות בעניין החוק. בין השאר טענו חברי כנסת כי יש אנשים מבוגרים שמחזיקים את כספם בבית "ואנחנו לא רוצים להפוך אותם לעבריינים".