1 צפייה בגלריה
ניכור הורי
ניכור הורי
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון קיבל לאחרונה תביעה לאכיפת הסכם גירושים שהגישה אישה נגד בעלה לשעבר, בבקשה שיאפשר לה לרכוש את חלקו בדירה המשותפת תוך קיזוז חוב מזונות אדיר שצבר במשך יותר מעשור. השופטת מירה רום פלאי קבעה כי בהתחשב בכך שהגרוש נמנע לאורך השנים מלבקש הפחתת או ביטול מזונות, יש להיעתר לדרישה.
בני הזוג לשעבר חתמו לפני כ-13 שנה על הסכם גירושים שאושר בבית המשפט וניתן לו תוקף של פסק דין. נקבע בו בין היתר שהמשמורת על שלוש הבנות תהיה של האם והגרוש ישלם מזונות. עוד נקבע כי מתוך חלקו בתמורה על הבית, ישולמו לאישה 200 אלף שקל. אלא שלטענת האישה, הוא לא שילם את הסכום ואינו משלם מזונות כבר 11 שנה.
היא פתחה נגדו תיק הוצאה לפועל שהחוב בו האמיר ל-1,113,877 שקל נכון לדצמבר 2020. לדבריה, היא מנסה מזה שנים לגבות מהוצאה לפועל את החוב עבור הבנות, אך ללא הועיל. היא העידה שהיא מגדלת את הבנות לבדה ועובדת בשתי עבודות על מנת לפרנס אותן, ללא סיוע מבעלה לשעבר. היא ציינה כי אחת הבנות סובלת מדיכאון ותיארה את הקושי הכרוך בגידולה. בתביעה היא ביקשה לאפשר לה להשתמש בחוב המזונות כדי לרכוש את חלקו של הגרוש בדירה.
הבעל לשעבר טען מנגד כי מחלת הסרטן שממנה הוא סובל, והיותו מחוסר עבודה, הקשו עליו לקיים זמני שהות עם הבנות. לגבי החוב הוא הסביר שהוא מפוחד וחרד לנוכח המחשבה שעלולים לעקל את רכושו ולכן אפילו לא פותח את המעטפות שהוא מקבל מהוצאה לפועל. לדבריו, עניין החוב לא עניין אותו כי סבר שהוא עומד למות מסרטן.
עו"ד אמיר קוזקובעו"ד אמיר קוזקובליטל קוזקוב
הוא הוסיף שגרושתו חיכתה לרגע שבו יצבור חוב מזונות בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, על מנת להגיש את הבקשה לרכוש את חלקו בבית. הוא טען כי אינו מתנגד לפירוק השיתוף, אך ביקש להתחשבן "בצורה הוגנת".
השופטת רום פלאי הדגישה שהגרוש לא עשה דבר בנוגע לחוב שהלך ונצבר: הוא לא ביקש להקטין מזונות, לא ביקש לבטל את ההסכם ואף לא טען "פרעתי" בהוצאה לפועל. "בעצם האיש לא עשה דבר", כתבה. "התוצאה היחידה בנסיבות אלה היא חוב מזונות אדיר שצבר הצמדה וריביות הנהוגות בלשכת ההוצאה לפועל".
לדבריה, לא זו בלבד שהוא נמנע מלשלם מזונות, אלא הוא גם לא עמד בזמני השהות שנקבעו בהסכם הגירושים. היא ציינה שהחיים הם מסע ארוך ומפרך, כאשר שני הצדדים הציגו שנים רוויות מצוקה וחולי. עם זאת, הסכמים יש לכבד, בפרט כאשר מדובר בהסכם ברור וחד שאושר על ידי בית המשפט.
לפיכך מינתה השופטת שמאי לצורך הערכת שווי הבית, וקבעה שהאישה תוכל לרכוש את חלקו של בעלה לשעבר בקיזוז חוב המזונות (ובקיזוז 200 אלף שקל נוספים בהתאם להוראות הסכם הגירושים). בנוסף היא חייבה אותו לשאת בהוצאותיה המשפטיות של האישה, בסך 50 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד אמיר קוזקוב עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין