בשיתוף בנק הפועלים
"כסף לא צומח על העצים" - כמה פעמים שמעתם את המשפט זה כשהייתם ילדים וכמה פעמים אתם בעצמכם אמרתם אותו לילדים שלכם? זה נכון שכסף לא צומח על העצים, אבל איך הילדים שלכם ידעו איפה הכסף כן צומח ומה ערכו, אם לא תלמדו אותם?
נכון להיום, חינוך פיננסי הוא לא חלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר, ולכן חשוב שאנחנו ההורים נקנה לילדים שלנו מגיל צעיר מודעות פיננסית, שתהפוך אותם לאנשים בוגרים, אחראיים ועצמאיים.
אנחנו פה כדי לעזור לכם, ההורים, לפתוח ערוץ לשיחה פתוחה עם הילדים, הילדות, הנערים והנערות וללמד אותם על ערך הכסף, איך מנהלים אותו, והכי חשוב – איך להוות להם דוגמא אישית. אז מי אמר ש"לא מדברים על כסף ליד הילדים"?
במסגרת פרויקט משפחה בצמיחה 7 בשיתוף ynet, ידיעות אחרונות ובנק הפועלים, אירחנו בפודקאסט של ynet את אמא מאמנת, אפרת לקט, מרצה בארץ ובחו"ל על הורות במאה ה-21. לקט מסבירה מתי הזמן להתחיל ללמד ילדים על כסף, איך עושים את זה נכון, באיזה גיל אפשר להתחיל לתת דמי כיס ומתי מומלץ לפתוח חשבון בנק. צפו בפודקאסט בראש העמוד.
חינוך פיננסי - מילה גדולה. מאיפה בכלל מתחילים ומהו הגיל הנכון להכניס את הילדים לעולם של הכסף? "ילד יכול לקבל כסף ולהשתמש בו ברגע שהוא מסמן לנו. ברגע שהוא מבקש מאיתנו לקנות לו דברים, זה הזמן ללמד אותו על ערך הכסף", פוסקת לקט.
אבל איך עושים את זה ואיפה עובר הגבול - האם נכון לשתף את הילד במצבנו הכלכלי?
"אני לא בעד לדבר על יש או אין לנו כסף. אני בעד ללמד. ילד צריך לדעת להשתמש בכסף ולהכיר בערכו. כל אינטראקציה שיש לנו ביומיום עם כסף היא בעל פוטנציאל לחינוך פיננסי. למשל, כשהולכים ביחד לסופר, אפשר להרים מוצר, להסתיר את המחיר ולשאול את הילד כמה הוא חושב שהמוצר עולה. בגילים יותר גדולים, אפשר לערב את הילדים בהחלטות פיננסיות כמו למשל החלפת הסלון. להציע לילדים להיות מעורבים בהחלטה, גם הפיננסית וגם האסתטית. כשילדים מעורבים בהחלטות כאלו, בייחוד בנות, שהמחקרים מראים שהן פחות אוהבות להתעסק בכסף, הם לומדים על ערך הכסף בצורה טובה יותר".

דמי כיס – כן או לא?

דמי כיס היא סוגיה שעולה אצל משפחות רבות ובכל הגילים: האם כדאי בכלל לתת דמי כיס, באיזה גיל אפשר להתחיל, כמה לתת ושאלת השאלות: דמי כיס תמורת עזרה במטלות הבית – כן או לא?
לקט מאמינה שדמי כיס הם כלי חינוכי יעיל וחיובי. "מחקרים מראים שאם עובדים נכון עם דמי כיס, הילדים מפתחים מודעות פיננסית". גיל 6 הוא אידיאלי להתחיל עם דמי הכיס, אומר לקט. "מתחילים בסכום קטן וכל כמה שנים מגדילים. חשוב לזכור שככל שהילד צעיר יותר קשה לו לתפוס מה זה כסף, צריך להראות לו. ההמלצה שלי בגילים קטנים היא לקחת צנצנת שקופה שתמחיש לילד איך נראה כסף ואיך חוסכים אותו".
1 צפייה בגלריה
אמא מאמנת, אפרת לקט
אמא מאמנת, אפרת לקט
אמא מאמנת, אפרת לקט
איך מתמודדים עם ילד שמתלונן שההורים של החברים נותנים להם יותר דמי כיס?
"כשאנחנו נמצאים בקשר טוב עם הילדים ומתקשרים את הערכים שלנו, הטיעון הזה מיותר. כל משפחה מחליטה איך היא פועלת. אני לא פוסלת את הטיעון הזה על הסף, אני מקשיבה לצורך. לשאול את הילד למה הוא זקוק ליותר דמי כיס, ולהסביר לו שיש עוד דרכים להשיג כסף, לא רק מההורים. אפשר למכור בגדים וצעצועים, לשטוף רכבים, להיות דוגי סיטרים. אפשר ללמד את הילד איך הוא יכול לממש את היצירתיות שלו ולהציע את החוזקות שלו כשירות בתשלום".
מה עמדתך בנוגע לסוגיית דמי כיס תמורת מטלות הבית?
"מחקרים מראים באופן חד משמעי שקבלת פרס או כסף תמורת מטלות הבית לא מביאה לתוצאות חיוביות. אם הילד יקבל כסף על קיפול כביסה, הוא לא יכיר בערך של סדר והיגיינה. כל מה שיהיה חשוב לו זה הכסף. וככל שיעבור הזמן, הוא ידרוש יותר כסף עבור אותה מטלה. ברגע שמחברים כסף או פרס למטלות הבית, הכל הופך להיות משא ומתן. הילד צריך לדעת שאנחנו חיים בקבוצה שקוראים לה משפחה. אנחנו צריכים לחנך אותו לשיתוף פעולה, הוא צריך לדעת להבין שכל בני הבית אחראים שיהיה מסודר, נקי ונעים".

שמירה על תקציב – אימון גם להורים

מה לגבי בני נוער? איך אפשר לעודד אותם לעצמאות כלכלית, ובאיזה גיל מומלץ לפתוח חשבון בנק?
"פתיחת חשבון בנק באופן עצמאי ניתן לעשות החל מגיל 16. אבל לפני כן, יש שלב ביניים שאפשר לתרגל איתו עצמאות פיננסית, והוא כרטיס אשראי נטען. הוא מתאים לבני 12 עד 14, והוא עוזר להם לנהל תקציב על ידי תיעוד של ההוצאות. לפעמים נראה שבני נוער הם חמדניים ורוצים כל הזמן כסף. אבל זה שלב בריא, שבו הם מתחילים להבין שכסף זה כוח, והם רוצים לדעת מה זה אומר להרוויח אותו בכוחות עצמם".
ומילה אחת לסיכום על התקופה הנוכחית: השכר שלנו נשחק, המחירים עולים – איך מתמודדים, במיוחד עכשיו אחרי החופש הגדול ולקראת הקניות לחגים?
"הכל מתחיל ונגמר בתקציב. שמירה על תקציב היא גם אימון בשבילנו ההורים. צריך לשבת ולבדוק מהו התקציב האמיתי שאנחנו יכולים לחיות איתו. הרבה פעמים אנחנו מפצים את הילדים בכסף כשאנחנו לא יכולים לתת זמן או תשומת לב. חשוב מאוד לעורר מודעות לחינוך פיננסי, לדבר עם הילד על תקציב. כבר בגיל 6 ילדים מאוד מתעניינים וסקרנים לגבי זה. לא צריך להלחיץ אותם, אלא להקשיב לשאלות שלהם ולהסביר להם שבתקופה הזו, שאחרי הקיץ ולקראת החגים, אנחנו מהדקים את החגורה. ילדים מגיבים נהדר כשאנחנו מסבירים להם את המשמעות שמאחורי ההחלטות שלנו". הקשיבו לפודקאסט בראש העמוד.
אהבתם ורוצים לקבל עוד תכנים מתאימים עבורכם? כנסו למתחם התנהלות פיננסית עם ילדים
בשיתוף בנק הפועלים