ועדת הכלכלה התכנסה היום (ראשון) לדיון בעניין הגרלות הצ'אנס של מפעל הפיס, שגרמו לאלפי ישראלים להתמכר אליהן. היו"ר מיכאל ביטון (כחול לבן) ביקש ממשרד האוצר התייחסות למספר הגרלות הצ'אנס, קרבה של תחנות למוסדות חינוך ושימוש בכוכבי נוער.
יועץ מנכ"ל משרד האוצר, גלעד שלום, השיב כי המשרד הביא לצמצום של 25% בנקודות המכירה בנוסף על מה שעשה הפיס, במטרה להקטין חשיפה. באשר לצ'אנס אמר שלום כי נעשה צמצום מהיתר ל-52 הגרלות בשבוע ל-40, אך הודה שהוא לא אפקטיבי בפועל. שלום ציין כי יש בעיה של נתונים לגבי הצ'אנס, ולאחר שיתקבלו נתונים ויבחנו, בעוד מספר חודשים, יוסקו מסקנות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
דוכן של מפעל הפיס
דוכן של מפעל הפיס
דוכן של מפעל הפיס
(צילום: שאול גולן)
ח"כ אלי כהן (הליכוד) טען כי הגרלות הצ'אנס גדלו מפעמיים ביום לשבע פעמים ביום, במתווה שגרם לאנשים להתמכר. הוא פנה לפקידי האוצר וקרא להם להוכיח שהם "מחוברים לעם ולא לכסף. לא צריך לסגור את הפיס או לבטל את הצ'אנס, צריך למנוע התמכרות ואם נרד משבע לשלוש הגרלות ביום, ההכנסות יקטנו, אולם תהיה בזה ברכה לחלשים".
נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לירן קוסמן, הציג נתונים לפיהם ב-2020 הגיעו הכנסות הפיס לכ-7 מיליארד שקל, והכנסות המועצה להסדר ההימורים בספורט לכ-2.6 מיליארד שקל. הוא הוסיף כי מחקר מ-2016 שבחן פריסה גיאוגרפית של תחנות שמצא שיש יותר תחנות ברשויות במעמד סוציואקונומי נמוך, אך היה שינוי לטובה בשנים אחרונות.
מנכ"ל הפייס, בני דרייפוס, הסביר כי נסגרו 80 תחנות ברשויות במעמד סוציואקונומי 1 עד 4. ח"כ כהן טען כי הנתונים שהועברו מהבנקים חסרים והיו"ר ביטון ביקש להשלים את המחקר.
2 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון
מיכאל ביטון
יו"ר הוועדה מיכאל ביטון
(צילום: עמית שאבי)
במהלך הדיון התייחס נציג אגף התקציבים באוצר, יואב הכט, לתקצוב של יחידה משטרתית למלחמה בהימורים עוד ב-2016, ואמר כי התקציב קיים וזמין למשטרה. נציג המשטרה, רב פקד אופיר לישנסקי, טען כי ההבטחה לא מומשה. היו"ר ביטון ביקש לברר איפה זה עומד ולישנסקי השיב כי בזמנו האוצר העמיד תנאים נוספים לקבלת הכסף שהמשטרה לא הייתה ערוכה לקיים, והנושא נתקע.
מנכ"ל מפעל הפיס דרייפוס הגיב לטענות שעלו בדיון, ולדבריו בפעילות הפיס והטוטו הסיכון הוא ש-4%-2% מהמהמרים יפתחו התמכרות, אך אם השוק יהיה ללא פיקוח הסיכון יגיע ל-15%. "אם נבטל את הצ'אנס לא יירדו אחוזי המכורים. ואיך אני יודע את זה? משום שעובדתית ביטול מכונות המזל והקזינו, שאנחנו מברכים עליהם, לא הביאו לשום ירידה. נהפוך הוא, ההתמכרויות רק עלו".
דרייפוס הוסיף: "העיסוק בשנת 2022 בכמות החנויות הפיזיות והכנסות הפיס הוא אנכרוניסטי. אנשים מהמרים ומתמכרים ברשת, בסלולרי, בבתים. הסיפור הוא כבר מזמן לא רכישה פיזית, והכל חי ובועט באינטרנט. לכן ההסתכלות על סגירת דוכן בקריית מלאכי היא בבחינת לעשות לעצמנו חיים קלים, לא שם נמצא הפתרון". הוא ציין כי הכנסות הפיס לא עלו דרמטית אלא בהתאם לעלייה בתוצר, וקרא ליישם את המלצות הוועדות הבין משרדיות שקמו במהלך השנים לטיפול בהתמכרויות.
באשר לפרזנטורים אמר דרייפוס כי בדק אותם ולא ידע שהם כוכבי נוער. ככל שיידרש יבדוק את הנושא שוב. לדבריו, הכוונה הייתה לפנות לקהל צעיר בני 30 ומעלה. באשר לתחנות בקרבה לבתי ספר אמר: "לא היה ולא נברא. לא הייתה חריגה מההיתר".
במהלך הדיון ביקש היו"ר ביטון התייחסות לכך שהוא מכיר תופעה של הימורים לא חוקיים על המספר הנוסף של הפיס, ושאל האם המשטרה מכירה את התופעה שבירוחם, למשל, כולם יודעים עליה. רפ"ק לישנסקי השיב כי הוא לא מכיר את התופעה ואמר כי אם למישהו יש תלונה שיפנה למשטרה. היו"ר ביטון אמר כי מספיק לעשות טיול רגלי בדימונה או ירוחם ולשאול ברחוב איפה הבחור עם המספר הנוסף, ותהה למה האנשים האלה לא נעצרים.
"האוצר ידווח לוועדה באוקטובר, אחרי שקיבל את הדוחות של הצ'אנס, על החלטות לשינויים בהיתר מפעל הפיס ונקיים דיון המשך. מרכז המחקר והמידע של הכנסת יידרש להשלמת המחקר, ואנו קוראים לאמץ את המלצות הוועדה הבין משרדית לטיפול בהתמכרויות. הוועדה רוצה לדעת איפה נמצאים 20 מיליון השקלים שהוקצו למשטרה ומה לוחות הזמנים למימושם? וקוראת לשר לביטחון הפנים לקיים דיון חירום על ההימורים הבלתי חוקיים, בדגש על הימורי המספר הנוסף. אם אנחנו יודעים להביא 12-11 מיליארד שקל מהימורים, ראוי היה להביא כמה מיליונים טובים למניעה, הסברה, שיקום וחינוך", אמר ביטון.