1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה פסק לאחרונה לבעלי דירות בבניין בקריית ביאליק פיצויים כוללים של כ-560 אלף שקל על ליקויי בנייה ואיחור במסירת הדירות לחלק מהם.
נציגות הבית המשותף ובעלי הדירות הגישו את התביעה נגד הקבלנית הראשית "רקפות בגבעה" והקבלנית המבצעת "ע.א.ח. סלע הנדסה" ב-2013, לאחר שפניותיהם לתיקון ליקויים ברכוש המשותף לא זכו להתייחסות.
הם טענו לליקויי בנייה שונים שעלות התיקון שלהם על פי מומחה מטעמם עומדת על כ-3.2 מיליון שקל. הליקוי העיקרי שעליו התלוננו הוא חיפוי האבן החיצוני של הבניין שלטענתם לא מתאים לתקן הישראלי ונמצא בסכנת נשירה. בנוסף, חלק מבעלי הדירות טענו לאיחור במסירת הדירות.
מנגד טענו הנתבעות בין היתר כי מבדיקה שנערכה על ידי מומחה מטעמן עלה כי הליקויים מינוריים ועלות התיקון שלהם מסתכמת בכ-40 אלף שקל בלבד, כולל פיקוח הנדסי. לגבי החיפוי נטען כי בבדיקה עלה כי הוא מחובר היטב ואין חשש לנפילה, ואפשר להסתפק בהארכת תקופת האחריות ל-15 שנים במקום 10 ולבצע ביקורות תקופתיות.
במקביל הוגשה מטעמן הודעת צד שלישי נגד הקבלן המבצע של החיפוי שלטענתן צריך לשאת באחריות לעבודתו. הנתבעות הכחישו איחור במסירה וטענו כי בעיכוב אשמה העירייה.
בשל הפערים בין חוות הדעת של הצדדים מינתה השופטת עידית וינברגר מהנדס כמומחה מטעם בית המשפט, וזה מצא ליקויים שונים אבל לא בהיקפים שלהם טענו התובעים. בין יתר הליקויים נמצאו סדקים בקירות, צינורות ביוב לא תקינים, חסר בפתחי ניקוז בגג והתקנת מנגנוני השהייה נמוכים מדי בדלתות. השופטת קיבלה את חוות דעתו ברובה ודחתה הרבה מהטענות של התובעים.
עו"ד גיל אלימלךעו"ד גיל אלימלךמיכל קושרוב
באשר לחיפוי היא קבעה כי הוא אמנם לא בוצע על פי התקן אבל הפתרון של הארכת תקופת האחריות סביר בהתחשב בכך שהחיפוי במצב טוב. עוד היא קבעה שהנתבעות יממנו את עלויות הבדיקות התקופתיות למשך 16 שנים. בנוסף היא קיבלה את הודעת הצד השלישי חלקית וקבעה כי הקבלן המבצע יישא ב-70% מהפיצוי ברכיב זה.
בסיכומו של דבר נפסקו לתובעים פיצויים של כ-390 אלף שקל עבור ליקויי הבנייה כולל החיפוי בתוספת 30 אלף שקלים על עוגמת הנפש שנגרמה להם.
עוד התקבלה הטענה לאיחור במסירה: נקבע שהנתבעות לא הוכיחו שהעירייה אחראית לעיכוב. היא פסקה לשבעה בעלי דירות פיצויים בהתאם לתקופת האיחור ביחס לכל אחד מהם. בסך הכל נפסקו ברכיב זה כ-84 אלף שקל.
כמו כן נפסקו לתובעים שכר טרחת עו"ד והוצאות של 75,150 שקל אבל הם גם חויבו בשכר טרחת עורך דין של 10,000 שקל עקב דחיית תביעה אישית שהגישו נגד בעלי החברות. קבלן המשנה חויב לשלם לנתבעות החזר של כ-200 אלף שקל עבור אחריותו לחיפוי בתוספת שכר טרחה של 20 אלף שקל והחזר אגרת בית משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד טל רבינוביץ' • ב"כ הנתבעות: עו"ד מאור לאליאן • ב"כ הצד השלישי: עו"ד אגבאריה מייסרה • עו"ד גיל אלימלך עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין