היאכטה היוקרתית של האוליגרך הרוסי דמיטרי פומפיאנסקי "אקסיומה" תעמוד מחר (שלישי) למכירה פומבית, לאחר שהמיליארד לא הצליח להחזיר הלוואה שנטל מהבנק הגדול בארצות הברית, ג'יי.פי מורגן.
היאכטה המדוברת מוחרמת בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה מכיוון שפומפיאנסקי נכלל ברשימת האוליגרכים שמקורבים לשלטון, והוטלו עליהם ועל נכסיהם הרבים סנקציות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דמיטרי פומפיאנסקי
דמיטרי פומפיאנסקי
דמיטרי פומפיאנסקי
(צילום: AP)
אקסיומה נתפסה בחודש מרץ בגיברלטר על ידי הרשויות הבריטיות בכניסה לים התיכון. שווי הספינה מוערך ב-63 מיליון פאונד, אם כי היא צפויה להימכר במחיר נמוך יותר.
בחודש שעברה השיג הבנק האמריקני צו מבית המשפט בגיברלטר שמאפשר לו למכור את כלי השייט באורך של 73 מטרים, לאחר שפומפיאנסקי לא הצליח להחזיר הלוואה שנטל בסכום של 20.5 מיליון אירו, שקשורה ליאכטה, כך דווח ע"י בלומברג.
היאכטה היוקרתית כוללת חמישה סיפונים, בריכת שחייה, וקולנוע תלת מימד. נייג'ל הולייר, מתווך בבית המכירות הפומביות Howe Robinson Partners, שיערוך מחר את המכירה, אמר כי התקבלו כבר 115 פניות בנוגע ליאכטה.
אקסיומה היא לא היאכטה היחידה של אוליגרכים רוסים שמדינות המערב החרימו מאז הפלישה הרוסית. כך למשל איטליה, שהחרימה בחודש מרץ את היאכטה של האוליגרך אלכסיי מורדשוב, האיש העשיר ברוסיה.
יאכטה אחרת, בבעלותו של המיליארדר גנדי טימצ'נקו, הוחרמה אף היא באותו נמל. טימצ'נקו נחשב לאחד האנשים הכי קרובים לפוטין, ואת כספו עשה מעסקי נפט. המשטרה האיטלקית לא עצרה ביאכטות. היא החרימה וילה של איש העסקים אלישר אוסמנוב באי סרדיניה, וגם את זו של מנחה הטלוויזיה המפורסם, ולדימיר סולובייב, באגם קומו.

נהנה מפירוק ברית המועצות

פומפיאנסקי בן ה-58 החל את דרכו כסוחר מתכות, לאחר מכן ניהל מפעלי מתכת באיזור הרי אורל. בשנות ה-90, עם פירוקה של ברית המועצות, השתלט על מפעל הצינורות סינארסקי.
יחד עם חבריו האוליגרכים סרגיי פופוב ואנדריי מלניצ'נקו, רכשו השלושה את חברת הצינורות TMK, ובשנת 2006 פומפיאנסקי רכש אותה מהם. TMK היא ספקית הצינורות לגזפרום, ונחשבת לחברה המובילה בתחום ברוסיה. נכון להיום הונו של פומפיאנסקי מוערך ב-2 מיליארד דולר, לפי פורבס, והוא מדורג במקום ה-1,502 ברשימת עשירי העולם.