משטרת איטליה החרימה את היאכטה של האוליגרך אלכסיי מורדשוב, האיש העשיר ברוסיה, אחרי שנכנס לרשימה השחורה של האיחוד האירופי לאור ההחלטה להטיל סנקציות על עשירי המדינה שפלשה לאוקראינה, וקשורים לנשיא ולדימיר פוטין.
היאכטה, באורך של 65 מטרים שקיבלה את השם Lady M, הוחרמה בנמל אימפריה בצפון איטליה. היא נבנתה על ידי חברת פאלמר ג'ונסון האמריקנית ושוויה מוערך ב-27 מיליון דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אלכסיי מורדשוב
אלכסיי מורדשוב
אלכסיי מורדשוב
(צילום: AP)
מורדשוב עשה את הונו בזכות חברת ייצור הפלדה סברסטל. עפ"י פורבס, אם לוקחים בחשבון גם את נכסיו של משפחתו, האוליגרך מוערך ב-29 מיליארד דולר, לפני הסנקציות שהוטלו עליו.
בתקשורת האיטלקית פורסם שמורדשוב מחזיק גם בווילה בשווי 72 מיליון דולר על חופי האי סרדיניה, אך לא ברור אם היא הוחרמה על ידי הרשויות. בנוסף, על מנת למנוע עד כמה שניתן את הפגיעה הצפויה בו בעקבות הסנקציות, מורדשוב העביר לאשתו מרינה כ-1.1 מיליארד דולר, כל חלקו בחברת כריית הזהב הרוסית נורדגולד.
יאכטה אחרת, בבעלותו של המיליארדר גנדי טימצ'נקו, הוחרמה אף היא באותו נמל. טימצ'נקו נחשב לאחד האנשים הכי קרובים לפוטין, ואת כספו עשה מעסקי נפט. המשטרה האיטלקית לא עצרה ביאכטות. היא החרימה וילה של איש העסקים אלישר אוסמנוב באי סרדיניה, וגם את זו של מנחה הטלוויזיה המפורסם, ולדימיר סולובייב, באגם קומו.
אוסמנוב, יליד אוזבקיסטן, שהרוויח את רוב כספו בשוק המתכות והתקשורת, מוכר מאוד באיטליה מכיוון שהוא מחזיק בנכסים רבים בסרדיניה.
2 צפייה בגלריה
אלכסיי מורדשוב, ולדימיר פוטין
אלכסיי מורדשוב, ולדימיר פוטין
מורדשוב ופוטין
(צילום: AP)
הבנקים האיטלקיים קיבלו הוראה דחופה ביום שישי ממחלקת המודיעין בבנק המרכזי במדינה לספק להם הוכחות לכך שהם מבצעים כל מה שניתן על מנת להקפיא חשבונות ונכסים של אוליגרכים שנמצאים ברשימת הסנקציות של האיחוד האירופי.
המערב נמצא במצוד אחר הנכסים של האוליגרכים הרוסים. ביום ראשון הודיע הבית הלבן כי "השבוע נקים כוח משימה בינלאומי טרנס-אטלנטי לזיהוי, לכידת והקפאת הנכסים של החברות הרוסיות שעליהן הוטלו סנקציות ועל האוליגרכים - היאכטות שלהם, האחוזות וכל רווח אחר שהשיגו בצורה לא חוקית".
וושינגטון הטילה סנקציות אוליגרכים ב-2018 עקב קשריהם לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין - בעקבות המעורבות הרוסית לכאורה בבחירות ארצות הברית ב-2016, מעורבות שמוסקבה מכחישה.